سعید عاکف در سومین نشست مشورتی جشنواره عمار:

فیلم‌سازی که از فیلم خودش تاثیر نگیرد سراغ شغل دیگری برود

نویسنده کتاب پرفروش «خاک‌های نرم کوشک» گفت: فیلم‌ساز و هنرمند قبل از آن‌که بخواهد به تولید اثری درباره برخی موضوعات مثل نماز، شهید و موضوعات دینی اقدام کند، خودش باید نسبت به چنین موضوعاتی تقید و التزام داشته باشد.
کد خبر: ۵۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱ - 14September 2015

فیلم‌سازی که از فیلم خودش تاثیر نگیرد سراغ شغل دیگری برود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، همزمان با همایش سراسری اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در مشهد مقدس، سومین نشست مشورتی ششمین دوره جشنواره، با حضور سعید عاکف، نویسنده کتابهای پرفروش دفاع مقدس مثل «خاکهای نرم کوشک» و «حکایت زمستان»، احسان مینایی، مدیر موسسه فرهنگی ـ نرمافزاری آرمان، مهدی ابوالقاسمی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب مشهد و حجتالاسلام قلیزاده از فعالان مذهبی ـ فرهنگی این شهر برگزار شد.

به جای تقلید، سبک خاص خود را داشته باشیم

سعید عاکف، نویسنده کتابهای پرفروش دفاع مقدس، گفت: از لحاظ دینی و اعتقادی، جشنواره عمار، بایستی پشتوانهای قوی داشته باشد تا بعد از گذشت چند دوره از آن، از مسیر اصلیاش خارج نشود.

عاکف با بیان اینکه در برخی موضوعات مانند فتنه 88 بجز چند استثنا، تاکنون آثار خوبی ساخته نشده است که بتواند عامه مردم بخصوص جوانان را جذب کند، ادامه داد: این امر نشان میدهد ما در توجه به سوژههای زمین مانده خیلی عقب هستیم در حالیکه طرف مقابل با استفاده از هر امکانی که وجود  داشته باشد علیه ما کار میکند، البته این نباید باعث شود که ما هم به اسم مقابله با دشمن، هر نوع روشی را به کار بگیریم.

این نویسنده تصریح کرد: در هنر و فیلمسازی باید به سمتی حرکت کنیم که به جای تقلید از سبکهای غربی، سبک و سیاق متناسب با فرهنگ اسلامی خود را داشته باشیم و بر مبنای آن عمل کنیم.

وی در همین باره افزود: زمانی که گفتم در رماننویسی بجای تقلید از شیوه رمان نویسی غرب، سبک خاص خود را داشته باشیم روشنفکران غربزده با من مقابله کردند و گفتند چنین چیزی امکان ندارد و موقعی که کتاب «خاکهای نرم کوشک» را نوشتم روشنفکران پشیزی برای آن اهمیت قائل نشدند؛ اما همین کتاب با استقبال عموم، توانسته تاکنون به چاپ دویست و یکم برسد و در بحث هنر و فیلم هم وضعیت اینگونه است بنابرین لازم است به سمتی برویم که بتوانیم سبک و صیاق خاص خود را در چنین حوزههایی داشته باشیم و با این استدلال که با دشمن مقابله میکنیم با همان شیوههای آنها که چندان با فرهنگ و اخلاق اسلامی همخوانی ندارد، عمل کنیم.

فیلمساز از فیلم خودش تاثیر بپذیرد

نویسنده کتاب «حکایت زمستان» با بیان اینکه اگر از کتابی که خودم نوشتم تاثیری نپذیرفتم هرگز آن را منتشر نمیکنم، اظهار داشت: فیلمساز و هنرمند قبل از آنکه بخواهد به تولید اثری درباره برخی موضوعات مثل نماز، شهید اقدام کند، خودش باید نسبت به چنین موضوعاتی تقید و التزام داشته باشد و اگر فیلمسازی از فیلم خودش تاثیر نپذیرد نباید سراغ این کار برود.

ضرورت استفاده از هنر در راستای تبلیغ اسلام

حجت الاسلام قلیزاده نیز در این مراسم با تحسین برانگیز دانستن عملکرد جشنواره عمار در وضعیت موجود فرهنگی کشور، گفت: ما براساس استنادات متقنی از احادیث، این ادعا را داریم که در جامعه اسلامی توجه و بکارگیری هنر در راستای اهداف اسلامی ضروری و در حد واجب است.

وی در همین زمینه ادامه داد: معتقد هستم در حوزه علمیه، علاوه بر تفقه و کنکاش در احکام و مسائل، تبلیغ دین بخصوص با تکیه بر هنر و شیوههای مردمپسند دو جهت اصلی فعالیتهای آن را تشکیل میدهند و تاکید مقام معظم رهبری هم در زمینه توجه  به هنر، نشاندهنده اهمیت بالای این موضوع است.

تا رسیدن به وضعیت مطلوب واقعی فاصله زیادی داریم

این فعال فرهنگی با بیان این که اصل قرار دادن فیلمها، درست نیست، اظهار داشت: این جشنواره در راستای ذائقهسازی و جهتدهی به فیلمسازان و مخاطبان عملکرد خوبی داشته است؛ اما باید در نظر داشت که این مهم، با توجه به وضعیت فعلی جامعه، گرچه تا حدی قابل قبول است؛ ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب واقعی فاصله زیادی داریم.

تئاتر و پانتومیم، هنر اسلامی هستند

قلیزاده اضافه کرد: براساس تحقیقات ما، هنر تئاتر و پانتومیم کاملا بر مبنای اسلام است و جا دارد بهطور جدی در بکارگیری این هنرها، در راستای نشان دادن مبانی دینی، برنامهریزی و فعالیت شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به این که باید دید هنر از نظر اسلامی به چه معناست، اظهار داشت: ما باید از دیدگاه اسلام نسبت به هنر، مطلع باشیم و در تولید آثار به گونهای عمل کنیم که منافاتی با احکام اسلامی نداشته باشد.

وی در همین باره با اشاره به تأثیرات متفاوت معماری سنتی و معماری مدرن، افزود: به عنوان مثال اگر بتوانیم اثبات کنیم که معماری، هنری اسلامی است و هنرمندان به سمت آن حرکت کنند، با توجه به ویژگیها  و مختصات خاصی که از این هنر سراغ داریم، شاهد تاثیرات روحانی و معنوی آن در انسان خواهیم بود.

فیلم خوب، فیلمی است که خودش را نقد کند

حجت الاسلام قلیزاده در ادامه با اشاره تشکیل گروهی برای مطالعه و مبناشناختی هنر اسلامی با همراهی جمعی از فعالان فرهنگی و مذهبی مشهد مقدس، عنوان کرد: بحث مهم دیگری که در زمینه فیلمسازی داریم موضوع سواد رسانهای است که لازم است بیشتر به آن توجه شود و فیلمساز از آن اطلاع داشته باشد.

وی در همین باره افزود: فیلم خوب، فیلمی است که بتواند هم خودش را نقد کند و هم مخاطب را ترغیب کند که به سمت مطالعه و کتاب حرکت کند و این کار با داشتن سواد رسانهای ممکن میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها