یادداشت/ روزبه قمصری

شورای همکاری خلیج فارس به دنبال پایان جنگ ریاض علیه یمن

شورای همکاری خلیج فارس به منظور بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ هشت ساله یمن به دنبال دعوت تمامی طرف‌های درگیر در این جنگ برای حضور در نشستی در ریاض است.
کد خبر: ۵۱۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳ - 20March 2022

شورای همکاری خلیج فارس به دنبال پایان جنگ یمن در ریاضگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ عدم موفقیت و بی‌نتیجه بودن تمامی تلاش‌ها و اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی و همپیمانان آن‌ها در هشت سال جنگ نابرابر و ویرانگر در یمن از یک طرف و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن از طرف دیگر سران عربی شورای همکاری خلیج فارس را وادار به برنامه‌ریزی جهت برگزاری نشستی در ریاض پایتخت عربستان کرده است.

بر اساس گزارش برخی از رسانه‌های منطقه و بین‌المللی، برخی از مسئولان عرب شورای همکاری خلیج فارس به دنبال این هستند تا تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن را در نشستی در عربستان گرد هم بیاورند تا بلکه در سایه تمامی شکست‌هایی که ائتلاف متجاوز سعودی در میدان جنگ یمن متحمل شده و می‌شوند راهی برای صلح و پایان این نبرد چندین ساله پیدا کنند.

رسانه‌ها به نقل از برخی مسئولان عربی و بدون اینکه نامی از آن‌ها ببرند گزارش داده‌اند که قرار است تا در چند روز آینده دعوتنامه‌های حضور در این نشست برای طرف‌های مختلف ارسال شود. البته نکته جالب اینجاست که یکی از این دعوتنامه‌ها هم احتمالا برای گروه نظامی «انصارالله» یمن که یکی از طرف‌های اصلی و مهم جنگ هشت ساله یمن است ارسال خواهد شد.

با توجه به جدول زمان بندی که تا امروز برای برگزاری نشست «ریاض» اعلام شده این نشست قرار است از ۹ تا ۱۸ فروردین ماه در پایتخت کشور عربستان برگزار شود.

نکته دیگر اینکه مسئولان عربی شورای همکاری خلیج فارس شدیدا به دنبال این موضوع هستند تا دو طرف اصلی نبرد یمن شامل «انصارالله» و «منصور هادی» حتما در این نشست حضور داشته باشند و به صورت رودر رو با هم به صحبت و گفتگو بپردازند. زیرا امید دارند اگر آن‌ها را در نشستی روبروی هم قرار بدهند نتایج مثبتی را به دست خواهند آورد. اما با توجه به شرایط موجود امید چندانی از این نشست انتظار نمی‌رود.

بر این اساس شورای همکاری خلیج فارس در قالب این نشست درنظر دارد تا درباره ابعاد نظامی، سیاسی و حتی اقتصادی جنگ یمن با تمامی طرف‌های فعال این این نبرد ویرانگر به صحبت و گفتگو‌های جامع و عمیقی بپردازند. در واقع آن‌ها امید دارند در قالب برگزاری این نشست موفق به نزدیک کردن فضای فکری و ذهنی طرف‌های اصلی این جنگ شامل گروه «انصارالله» و «منصور هادی» است.

موضوع بسیار مهم و اساسی دیگر این است که این اخبار از برگزاری نشست در ریاض در شرایطی اعلام شده است که انصارالله مذاکرات دو جانبه‌ای که در اردن با نظارت «هانس گرودنبرگ» میان احزاب و گروه‌های سیاسی یمنی برگزار شد را تحریم کرده و در آن شرکت نکرده بود.

بیان این نکته از آن جهت لازم و ضروری بود که باید به این موضوع اشاره کنیم از آنجایی که مقامات کشور عربستان در جریان این جنگ بی‌طرف نیستند و از یکی از طرف‌های این جنگ که «منصور هادی» است حمایت می‌کند پس «انصارالله» هم قاعدتا نمی‌تواند به اهداف و ساز و کار نشست «ریاض» اعتماد کرده و در آن حضور پیدا کند.

البته تا امروز یکی از طرف‌های جنگ یمن که «منصور هادی» باشد به دلیل اینکه در ریاض به سر می‌برد با حضور در این نشست موافقت کرده است، اما اگر طرف‌های مقابل او و ائتلاف متجاوز سعودی که «انصارلله» و «کمیته‌های مردمی» یمن هستند در این نشست حضور پیدا نکنند عملا این نشست آن کارکرد و نتیجه‌ای را که باید داشته باشد نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه اگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس دلسوزانه به دنبال برگزاری نشستی سازنده در جهت پایان بخشیدن به جنگ هشت ساله «یمن» بودند بهتر بود و جا داشت تا این نشست را در کشوری بی‌طرف برگزار کنند نه اینکه مقدمات برگزاری آن را در کشوری قرار بدهند که یک طرف درگیری‌های میدان نبرد است.

در پایان باید گفت با توجه به سابقه نه چندان روشن و اطمینان بخش شورای همکاری خلیج فارس در توجه و رسیدگی به جنگ هشت ساله یمن و جانب داری مقامات این کشور‌ها از ائتلاف متجاوز سعودی چشم انداز چندان روشنی را برای فرجام این نشست نمی‌توان تصور کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها