علیرضا قزوه:

شعر سلمان محصول درک و فهم انقلاب امام خمینی(ره) بود

شعر سلمان هراتی با اعتراض مسلمانی همراه بود و شعری بی پروا، اعتراضی و در عین حال شیعی بود. شعر او محصول درک و فهم نهج البلاغه و انقلاب امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) بود.
کد خبر: ۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶ - 27October 2013

شعر سلمان محصول درک و فهم انقلاب امام خمینی(ره) بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری با بیان این که رشد شعری سلمان هراتی به واسطه جریان شعر حوزه هنری بوده است، اظهار کرد: شعر سلمان از سال 63 تا 65 اوج گرفت و در مدت 2 سال چندین کتاب تولید کرد و در سال 65 هم در تصادفی در ماه آبان در 27 سالگی به رحمت خدا رفت.

وی ادامه داد: بیشترین آثار سلمان در این 2 سال تولید شد و اگر چه سابقه شاعریاش به 4 ، 5 سال پیش از فوتش بازمی گشت اما اوج شعر او در همین 2 سال پایانی اتفاق افتاد.

قزوه، شعر سلمان هراتی را برگرفته از فرهنگ زادگاهش عنوان کرد و گفت: شعر سلمان با اعتراض مسلمانی همراه بود و شعری بی پروا، اعتراضی و در عین حال شیعی بود. شعر او محصول درک و فهم نهج البلاغه و انقلاب امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) بود.

این شاعر با اشاره به این که در شعر سلمان هراتی استکبار ستیزی و حمایت از مظلومان دیده میشود، عنوان کرد: تلاش و زحمت و رنجی در شعر سلمان هراتی بود که باعث میشد اشعارش دلنشین باشند مانند کشاورزی که با رنج بسیار محصولی را بپروراند که آن محصول بسیار با کیفیت میشود.

وی گفت: با کتاب "از آسمان سبز" و "دری به خانه خورشید" سلمان هراتی راهی را پیمود که بسیاری در طی چندین دهه نمیتوانند این راه را طی کنند. او در کنار شعر سپید قالب های شعری دیگری را هم تجربه کرد اما اوج آثارش در شعرهای سپید و کودک و نوجوان وجود دارد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با تاکید بر این که با گذشت از انقلاب حقانیت سلمان هراتی بیشتر شد، اظهار کرد: شعر او شعری اصیل ، واقعی، زلال بود که ریشه در حقانیت داشت. در حال حاضر هم که آثار سلمان را بررسی می کنند جایگاه ویژه ای از حیث سبکی، زبان و تفکر برایش منظور می کنند و اگر سلمان زنده بود قله های بیشتری را فتح می کرد.

وی همچنین درباره برگزاری نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی با عنوان "سلمان سلام" گفت: در این جایزه آثار همه شاعران کشور که با سلمان هراتی سنخیت دارند بررسی شده است و شاعری که به تفکر سلمان هراتی نزدیک تر باشد جایزه نخست را از آن خود می کند.

قزوه افزود: چهره ای شاخص برای دریافت این جایزه انتخاب شده است که دغدغه های سلمان را دارد. در سال های آینده نیز امکان دارد این جایزه در 2 یا 3 بخش اهدا شود.

گفتنی است؛ پنجشنبه 9 آبان هم زمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر در زادگاه وی تنکابن با حضور مسوولان فرهنگی کشور و استان مازندران، از تعدادی از شعرا و نویسندگان تجلیل خواهد شد و جایزه ادبی "سلمان سلام" نیز در همین روز برگزار می شود.

نظر شما
پربیننده ها