خشم افغان‌ها از مسدود شدن دارایی‌های‌شان در آمریکا

تصمیم جو بایدن در تصاحب دارایی‌های مسدود شده افغانستان در بانک‌های آمریکا خشم افغان‌ها را برانگیخته است.
کد خبر: ۵۰۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ - 17February 2022

خشم افغان‌ها از مسدود شدن دارایی‌های شان در آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل­ ­دفاع‌پرس به نقل از راشاتودی، تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تصاحب بخش بزرگی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در بانک‌های آمریکا خشم افغان‌ها را برانگیخته و اعتراض‌های گسترده‌ای در کابل و دیگر شهر‌های افغانستان رقم زده است. جو بایدن دستور داده است تا ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی هفت میلیارد دلاری افغانستان برداشت و نیمی از آن در قالب خسارت به خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در خاک آمریکا پرداخت شود؛ این در حالی است که هیچ یک از هواپیماربایانی که در آن اقدام تروریستی شرکت داشتند تبعه‌ی افغانستان نبودند.

هنگامی که طالبان ماه اوت گذشته قدرت را در افغانستان بازپس گرفت، دولت آمریکا تمام دارایی‌های افغانستان را مسدود کرد. دستگاه قضایی آمریکا هم باید اقدام بایدن را برای برداشت از دارایی‌های مسدود شده افغانستان تایید کند، اما در شرایطی که اقتصاد افغانستان در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد، مردم گرسنه و ناامید این کشور، بازنگری آنی در تصمیم جو بایدن را خواستار شدند، زیرا با بحرانی انسانی روبرو هستند. شهروند افغان گفت: «آمریکا پول افغانستان را دزدیده و می‌خواهد آن را به شهروندان خودش بدهد! آن‌ها شکست سیاسی در اینجا متحمل شدند و به تلافی این شکست، پول ما را دزدیده اند و به هرج و مرج در کشور دامن می‌زنند. از کشور‌های جهان درخواست می‌کنیم به ما کمک کنند تا دارایی هامان را بازپس بگیریم. این پول به ما تعلق دارد و مردم افغانستان باید آن را پس بگیرند.»

طالبان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اگر دولت آمریکا در تصمیم بایدن بازنگری نکند و آن را لغو ننماید با سرزنش بین المللی روبرو خواهد شد. اما کاخ سفید گفته گروه طالبان را به عنوان قدرت مشروع و قانونی به رسمیت نمی‌شناسد و این پول را برداشت خواهد کرد! مدیر انجمن افغان در لندن در واکنش به اقدام جو بایدن گفت: آمریکا در آینده از تصمیم خود پیشمان خواهد شد. به گفته‌ی کریم شیرین، بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد ۹۰ درصد مردم افغانستان با درآمد یک دلار در هر روز امرار معاش می‌کنند. مرگ ناشی از گرسنگی بیش از یک میلیون کودک را در افغانستان تهدید می‌کند. هم اکنون پیشنهاد نمی‌کنیم که این پول در اختیار طالبان قرار داده شود، این پولی است که باید در صندوق ذخیره ارزی پس انداز شود؛ همه‌ی کشور‌ها بانک مرکزی دارند. این اقدام دولت آمریکا سبب خواهد شد دیگر کشور‌هایی که ذخایر ارزی خود را در بانک‌های آمریکا سپرده گذاری کرده اند نگران شوند که شاید روزی هم چنین بلایی سر آنان بیاید!

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها