شورای امنیت قطعنامه تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تصویب کرد

به دنبال افزایش تنش‌های اقتصادی و اجتماعی در افغانستان و شرایط ناگوار انسانی در این کشور، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان را با اتفاق آرا تصویب کرد.
کد خبر: ۴۹۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ - 23December 2021

شورای امنیت قطعنامه تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تصویب کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در اوج نگرانی‌های جهانی درباره رخ دادن بزرگترین فاجعه انسانی برخاسته از گرسنگی در افغانستان و افزایش روز افزون فقر، تنگدستی و بیکاری در این کشور، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تسهیل کمک‌های انسان دوستانه را به افغانستان تصویب کرد.

براساس این قطعنامه، بیش از ۱۶۰ سازمان جهانی شامل نهاد‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های جهانی اجازه دارند که پس از این پول نقد، مواد اولیه، کالا‌های خدماتی و دیگر کمک‌های مالی را به موقع به افغانستان انتقال دهند.

«جفری دلاورنتیس»، مشاور امور سیاسی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، گفت: «ما بر این باوریم که نقش سازمان ملل در هماهنگی کمک‌های انسان دوستانه در افغانستان بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.»

در همین حال، «فرهان حق»، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت: «اکنون ۱۶۰ کشور و نهاد‌های جهانی در حال فراهم سازی غذا، کمک‌های بهداشتی، آموزشی، آب، مواد عفونی کننده و پشتیبانی کشاورزی هستند. ما نیاز به افزایش این کار داریم. کمک‌هایی که نزدیک به ۲۲ میلیون تن را تحت پوشش خواهند گرفت.»

این قطعنامه در حالی با بیشترین رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که پیش از این چین و روسیه که از اعضای دائمی این سازمان استند خواهان «حذف» یک بند آن بودند که در آن "معافیت‌هایی از «توقیف دارایی‌ها» را اجازه می‌داد. اما آنان خواهان کمک‌های بی هیچ شرط به افغانستان هستند.

زانگ ژون، نماینده دایمی چین، در سازمان ملل متحد، گفت: «کمک‌های بشردوستانه تنها برای حل نیازی‌های فوری است، در حالیکه احیای اقتصاد و توسعه افغانستان، به راه حل بنیادی نیاز دارند. جامعه جهانی باید با طالبان در تماس باشد و آنان را رهنمایی کند. با درنظر داشت تغییرات اوضاع داخلی افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به‌صورت جدی در تحریم‌های موجود بر طالبان تجدید نظر کند.»

در این قطعنامه تاکید شده است که طالبان به این کمک‌ها دسترسی نخواهند داشت.

اما طالبان با استقبال از این اقدام شورای امنیت، خواهان آغاز هرچه زودتر روند فرستادن این کمک‌ها به افغانستان است. طالبان همچنین تاکید کرد که این روند باید بی قید و شرط آغاز شود.

این در حالی است که در آخرین گزارش امنیت غذایی که از سوی برنامه جهانی غذایی سازمان ملل در مورد افغانستان منتشر شده، آمده است که بیش از ۲۲ میلیون شهروند افغانستان بین نوامبر ۲۰۲۱ تا مارچ ۲۰۲۲ با بحران جدی گرسنگی رو به رو خواهند شد که این شمار ۳۵ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار