چهار کتاب روایت فتح از «شهید سلیمانی» رونمایی شد؛

محمدخانی: شناساندن مسلک «حاج قاسم» رسالت روایت فتح/ سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم

آیین رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده‌ی انتشارات روایت فتح با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا، رئیس سازمان بسیج سازندگی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری روایت فتح و مدیر انتشارات فاتحان برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ - 09January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده‌ی انتشارات روایت فتح با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا، سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی، سیدمحمد یاشارنادری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری روایت فتح، سردار علی ناظری مدیر انتشارات فاتحان برگزار شد.

محمدخانی: شناساندن مسلک افرادی چون حاج قاسم رسالت روایت فتح است

در ابتدا، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح با اشاره به این سخن شهید آوینی که «هر کس کشته شود از برای نگه داشتن دین و مال و اهل خود، شهید است.» اظهار داشت: اما شهادت پایان راه نیست؛ يقينا آغاز راهی دیگری است. آغاز یک ماموریت جدید برای آنان که مانده‌اند برای رساندن پیام آزادگی به‌قلب جهان تشیع، به آن‌سوی مرزها، به اقصی الارض.

وی درخصوص ماموریت انتشارات روایت فتح گفت: ماموریت ما در پس مخابره پیام آزادی؛ شناساندن مرام و مسلک و تفکر بزرگمردانی چون حاج قاسم سلیمانی است که مظهر استقامت، ایمان و صلابت است.

مدیر انتشارات روایت فتح در توضیحی پیرامون تازه‌های این انتشارات تصریح کرد: کتاب «قاسم حاج‌قاسم» اولین مجلد از مجموعه یاران است که به زندگی داستانی شهید مدافع حرم وحید زمانی‌نیا از محافظان حاج قاسم و از علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت، به‌خصوص حضرت قاسم (ع) پرداخته است که ضمن آشنایی با خصوصیات و زندگی شهید زمانی‌نیا ما را با بخشی از سلوک و منش حاج قاسم سلیمانی نیز آشنا می‌کند که در ۲۲۴ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

محمدخانی: شناساندن مسلک «حاج قاسم» رسالت روایت فتح/ سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم

محمدخانی درباره کتاب دومی که رونمایی شد، گفت: کتاب «حاج قاسم‌سلام» اولین مجلد از مجموعه راویان انتشارات روایت فتح است. راوی این کتاب حمیدرضا فراهانی از راویان ارزشمند دفاع مقدس هستند، که خاطرات همراهی لحظه لحظه‌شان با حاج قاسم در عملیات والفجر ۸ را بازگو کرده‌اند. نویسنده کتاب، خواننده را با خاطرات آقای فراهانی در دو بخش «از من» و «از تو» در ۲۸۸ صفحه میهمان سطور کتاب کرده است.

وی پیرامون سومین کتاب رونمایی شده اظهار داشت: کتاب «برسد به دست حاج قاسم» مجموعه نامه‌های جوانان و نوجوانان به حاج قاسم از ۳۰ استان کشور است که طی فراخوانی عمومی در سال ۱۳۹۸ جمع‌آوری شد. سن ارسال کننده‌های نامه‌ها از پنج سال تا ۱۹ سال و از هر دو جنس دختر و پسر بود. نامه‌ها با دقت اسکن، همسان‌سازی و دسته‌بندی شد ک در چهار گروه سنی در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته توسط هشت داور که همگی از اساتید و با تجربه‌های فرهنگ و ادب بودند، مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت ۱۱۰ نامه که قطره‌ای از دریای بیکران مهر بچه‌هایی بود که شاید هیچ کدام‌شان حاج قاسم را از نزدیک ندیده بودند؛ برنده جایزه و ۲۹ نامه شایسته قدردانی شناخته شد. کتاب «برسد به‌دست حاج قاسم» در واقع مجموعه این ۱۳۹ نامه است که در ۲۲۴ صفحه گردآوری شد و از امتیارات خوبش درج تصویر نامه، با دستخط خود دانش‌آموز به صورت QR کد است.

محمدخانی در پایان به معرفی کتاب «یک قاسم دو کربلا» پرداخت و عنوان کرد: این کتاب در۳۲۰ صفحه‌ و از مجموعه کتاب‌های راویان ما است که می‌توانیم آن را اولین گونه روایت داستانی و اسنادی تاریخ جنگ ایران و عراق بدانیم. در این کتاب فرماندهی حاج قاسم در دو عملیات کربلای ۴ و ۵ از دو منظر راوی فرمانده یعنی آقای نادر نورکزشاد و نوارها و دفاتر روایتگری مورد بازخوانی قرار گرفته است.

مدیر انتشارات روایت فتح افزود: این کتاب در دو بخش «از من» و «از تو» مجموعه‌ای از خاطرات راوی است که در فصول «از من» زندگی شخصی نادر نورشان و در فصول «از تو» روایت آقای نورشان از فرماندهی حاج قاسم در دو عملیات کربلای ۴ و ۵ نقل می‌شود و این گونه ما در کلاس‌های آموزنده درس مردی بزرگ می‌نشاند.

سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم/ حاج قاسم نامیرا و ماندگار است

سردار محمد زهرایی در ادامه، گفت: در تاریخ اسلام و  تشیع دو واژه‌ی «خون» و «دست» معنای عمیقی پیدا کرده‌اند. دست بی‌بی دو عالم که در دفاع از مولا علی (ع) مجروح می‌شود. دستی که در عاشورا در دفاع از ولایت قطع شد لذا پیوند دست و خون مقوله عجیبی است. فاطمه زهرا (س) خیر کثیر بود و حضرت عباس نیز سقا بود و از این جهت خیر کثیر بود.

وی به حضور شهید سلیمانی در جریان سیل خوزستان اشاره کرد و گفت: حاج قاسم در جریان سیل وقتی مردم در شرایط بدی بودند وارد منطقه شد و بچه‌ها را جمع کرد و گفت «پیردمردها و پیرزن‌ها را از منطقه خارج کنید اما ملتی که هشت سال در برابر همه دنیای استکبار ایستاد را از آب نترسانید؛ انشالله اجازه نمی‌دهیم آب ضربه‌ای به حمیدیه و سوسنگرد وارد کند»؛ با این حرف‌ها بود که جوانان پای کار آمدند و در نهایت سیل‌بندهایی شکل گرفت و آب مهار شد.

محمدخانی: شناساندن مسلک «حاج قاسم» رسالت روایت فتح/ سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم

رئیس بیسج سازندگی تصریح کرد: دست خدمت‌رسان فاطمه الزهرا و سقای کربلا و حاج قاسم به خون آغشته شد تا شهادت و اسطوره‌ها باقی بماندن؛ نه اسطوره‌های خیالی پوشالی غرب که به‌دلیل نبود اسطوره به‌دنبال افسانه‌‌سازی است. اسطوره‌های چون حاج قاسم نامیرا و ماندگارند چون حقیقت جبهه حق در مقابل استکباراند و بخاطر این است که مکتب سلیمانی خطرناکتر از سردار سلیمانی عمل می‌کند.

سردار زهرایی با تاکید براینکه هزاران حاج قاسم در ایران وجود دارند، گفت: بعد از شهادت حاج قاسم شش هزار گروه جهادی به وجود آمده است و حدود هزار گروه جهادی به نام ایشان مضین شده است که نشان می‌دهد مکتب حاج قاسم و راه ایشان ادامه دارد و زنده است.

در ادامه این مراسم مادر شهید وحید زمانی‌نیا به ذکر خاطراتی از فرزند شهید خود پرداخت و گفت: حرف زدن از وحید برای من خیلی سخت است. شهادت آقا وحید برای من که مادر او هستم خیلی سخت بود اما تحمل می‌کنم. وحید دو سال در فرودگاه امام خدمت کرد و سپس به سوریه رفت. سپس او دو ماه به سوریه رفت و من هیچ چیزی از زندگی نمی‌فهمیدم چون در حلب بود و همین برای من سخت بود.

وی خاطرنشان کرد:  زمانی که وحید در سوریه بود دو سه هفته به خانه زنگ نزد بخاطر همین من خیلی ناراحت بودم و نمی‌توانستم تحمل کنم چه‌جوری شده به من خبری نمی‌دهد. وقتی زنگ زد گفتم چرا به من زنگ نزدی؟ و در جواب گفت «ما در محاصره بودیم و غذایی برای خوردن نداشتیم و با فلفل تغذیه می‌کردیم».

محمدخانی: شناساندن مسلک «حاج قاسم» رسالت روایت فتح/ سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم

این مادر شهید ادامه داد: شهید زمانی‌نیا در آخرین ماموریت بعد از حلب دو سال در سوریه بود که شیمیایی شده بود و ریه‌هایش آسیب دیده بود. دکتر ۴۰ درصد برای آقا وحید جانبازی زده بود چون ریه‌هایش شیمیایی شده بود.

وی درباره آخرین دیدار با فرزند شهید خود گفت: روز دوشنبه با اقا وحید خرید شب چله را کردیم تا به منزل نامزدش برویم که گوشی آقا وحید زنگ خورد و گفت فردا باید با حاجی بریم سفر. شب چله رفتیم اما آقا وحید حال دیگری بود و وسایلش را برداشت پنج صبح فردا رفت. خبری از او نشد تا اینکه پنج‌شنبه صبح خیلی حالم بد شد و به سختی می‌توانستم نفس بکشم و راه بروم. من او را به حضرت زینب (س) سپرده بودم؛ بعدازظهر خیلی حالم بدتر شد. رو به شب شد حالم همین‌طور بدتر می‌شد و حاج‌آقا خوابید اما من نمی‌توانستم بخوابم. از ساعت یک‌ شب به بعد من خیلی بدتر شدم.

مادر شهید گفت: نماز صبح روز جمعه را خواندیم ساعت هشت صبح گوشی زنگ خورد اما قدرت نداشتم جواب بدهم. اقا سعید (دوست وحید) بود و گفت خواستم حال اقا وحید را بپرسم که تلفنش را جواب نمی‌داد بخاطر همین به شما زنگ زدم! من با تعجب گفتم آقا وحید ماموریت است و وقتی ماموریت باشد که گوشی ندارد؛ تلفن را قطع کردم و دل شوره عجیبی گرفتم چون می‌دانستم دوست وحید هیچ وقت ساعت هفت صبح با خانه ما تماس نمی‌گیرد. حاج‌آقا گفت تلویزیون را روشن کن اخبار ببینیم؛ گفتم این وقت صبح اخباری نیست اما گفتند بزنید شبکه خبر؛ من تلویزیون را روشن کردم و دیدم تلویزیون عکس حاج قاسم را نشون می‌دهد و چیزهایی زیرنویس می‌کندو اسم وحید هم زیرنویس شد. به حاج آقا گفتم وحید رفت؛ ایشان گفتند کجا؟ گفتم همان‌جایی که حاجی رفته است.

محمدخانی: شناساندن مسلک «حاج قاسم» رسالت روایت فتح/ سردار زهرایی: ثبت هزار گروه جهادی به اسم حاج قاسم

در ادامه این مراسم، پس از اجرای قطعه سرود «زکودکی خادم این تبار محترمم» و سرودی برای شهید حاج قاسم سلیمانی از چهار عنوان کتاب تازه منتشر شده انتشارات روایت فتح رونمایی شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار