کارشناس مسائل سیاسی:

ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند

افراخته گفت: ایران اعلام کرده میز مذاکره را ترک نخواهد کرد و قصد دارد از این طریق، به مطالبات خود در چارچوب برجام دست یابد.
کد خبر: ۴۹۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ - 28December 2021

ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین افراخته» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی در رابطه با راهگشا بودن سند مشترک ایران که پیش روی طرف‌های ۱+۴ قرار داده است، اظهار داشت: طرف ایرانی ضمن احترام به سند قبلی، ملاحظات جدیدی را در نظر داشت.

این دو سند در دوره هفتم مذاکرات از سوی ایران ارائه شد که پس از کش و قوس‌هایی، سند مورد نظر در خرداد ماه کنار رفته و امروز طرفین روی سند جدید ایران کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت جدید در کشور ملاحظات تازه‌ای را در نظر دارد و اصرار کرده است محور اصلی گفت‌وگو‌ها قرار گیرد، خاطرنشان کرد: وزیر خارجه نیز اعلام کرده است مبحث مورد نظر در این دور، فروش نفت ایران است تا کشور پول فروش نفت را به طور کامل دریافت کند.

افراخته ضمن ارزیابی دور قبلی و جدید مذاکرات گفت: هیئت ایرانی فعالانه وارد دور جدید شده است و به‌جای اینکه منتظر باشد تا طرف مقابل پیشنهاداتی را ارائه دهد، از قبل با سه سند و سه متن مجزا وارد میدان شده است.

هنوز سند سوم مطرح نشده، ولی به هر حال توپ در زمین طرف مقابل است.

وی ادامه داد: ۱+۴ عمدتاً در فضای رسانه‌ای سعی کرد ایران را به انتظاراتی بیش از سقف برجام متهم کند، ولی طرف ایرانی به‌روشنی مواضع خود را توضیع داد و انتظارت را تبیین نمود.

ایران اعلام کرد میز مذاکره را ترک نخواهد کرد و قصد دارد از این طریق، به مطالبات خود در چارچوب برجام دست یابد. حرف ما روشن است و چیزی بیش یا کمتر از برجام نمی‌خواهیم.

افراخته اعلام کرد: به نظر می‌رسد زمان بندی لازم انجام شده که نشان از نگرانی غربی‌ها از بحث بمب است؛ چراکه طی هفته‌های اخیر گزارشی منتشر کرده‌اند مبنی بر این که اگر ایران تا بهمن توافق نکند، ظرفیت لازم برای تولید بمب را خواهد داشت و لذا اصرار دارند مذاکره طی چند هفته آتی به نتیجه برسد.

نتیجه بخش بودن مذاکرات به سیر گفت‌وگو‌ها و میزان امتیازدهی طرفین ارتباط دارد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها