"خمسه خمسه" در راه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

«خمسه خمسه» را می توان یک فیلم‌نامه اقتباسی دانست، منتهی منبع اقتباس این فیلم، یک فیلم مستند داستانی است نه یک رمان.
کد خبر: ۴۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ - 01June 2015

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سید جمال ساداتیان تهیه کننده صاحب نام سینمای ایران که تاکنون فیلم های موفقی چون هفت دقیقه تا پاییز و چهارشنبه سوری را برای سینمای ایران تهیه و تولید کرده است در آخرین فعالیت سینمایی خود فیلم جامه دران به کارگردانی حمید رضا قطبی را تولید کرد که این فیلم در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و هم اکنون در نوبت اکران قرار دارد. جامه دران اولین تجربه کارگردانی حمید رضا قطبی است، وی پیش از فیلم «جامه دران»، فیلم های کوتاه و مستند زیادی مانند «زادگاه من» ، «ویلای اجاره ای» و ... کارگردانی کرده است.

سیدجمال ساداتیان که تجربه همکاری با بهروز افخمی را در تولید «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» دارد از «خمسه خمسه» به عنوان پروژه جدی امسال خود یاد میکند. او تصمیم دارد که این پروژه را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال آماده کند.

«خمسه خمسه» درباره شخصیتهای زندهای به نام عبدالحسن آریانژاد و سرهنگ خانی است البته شهید حسن باقری هم قرار است در نقش بسیار کوتاهی در این فیلم ظاهر شود. فیلمنامه «خمسه خمسه» براساس قسمت چهارم سریال مستند داستانی «آخرین روزهای زمستان» ساخته محمدحسین مهدویان نوشته شده است. «خمسه خمسه» را می توان یک فیلمنامه اقتباسی دانست، منتهی منبع اقتباس این فیلم، یک فیلم مستند داستانی است نه یک رمان. نگارش فیلمنامه «خمسه خمسه» تمام شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بخشی از صحنه های فیلم در تهران و عمده تصاویر هم در اهواز فیلمبرداری می شود.

برخلاف بسیاری از تهیه کنندگان سینمای دفاع مقدس که برای تولید فیلم های دفاع مقدس خود را ملزم به گرفتن کمک های مالی از دولت یا نهادهای دولتی می دانند ساداتیان در این مورد هیچ علاقه ای از خود نشان نمی دهد و در این باره می گوید: من برای حمایت مالی این پروژه سراغ وزارت ارشاد نرفتم و اگر تجهیزات نظامی آن فراهم شود ترجیحم این است که بودجهی فیلم را از وزارت ارشاد نگیرم.«خمسه خمسه» هم اکنون در مرحله پیش تولید نظامی قرار دارد. بعد از اینکه خیالمان به لحاظ تامین تجیهزات نظامی راحت شود، سراغ انتخاب بازیگر میرویم. مراحل تولید «خمسه خمسه»، اوایل شهریورماه امسال و در لوکیشنهای اطراف اهواز شروع میشود.

عبدالحسین آریا نژاد یکی از شخصیت های فیلم سینمایی خمسه خمسه که در زمان جنگ از نیروهای شناسایی بوده است در مورد انجام عملیات خمسه خمسه چنین می گوید: در این عملیات ستوان خانی را به عنوان دیده بان عملیات به فرماندهی شهید حسن باقری به محل استقرار خمسه خمسه هدایت کردم. کمتر از1000 متر مانده به موقعیت، ستوان خانی به من که با احتیاط کامل حرکت می کردم گفت: تو برو عقب تا من جلو بیفتم. ستوان خانی سرش را بالا میگیرد و بدون هیچ ترسی با صلابت به سمت محل حرکت میکند.من از این کار او نگران شدم و گفتم: یه کم آروم تر، سر و صدا راه ننداز، به عراقیا نزدیکیم. ستوان خانی خیلی جدی پرسید: اینجا عراقه یا ایران؟ من که از این سوال تعجب کردم گفتم: خب ایرانه؟  و ستوان خانی جواب داد:  من تو سرزمین خودم دولا دولا راه نمیرم.

لازم به ذکر است که این عملیات با گرادهی کامل و دقیق ستوان خانی و آریانژاد و البته شجاعت تمام آن دو بهخصوص ستوان خانی به نابودی سلاح خمسه خمسه عراق و شکستن افسانه این سلاح انجامید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها