مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

پاوه، ایران کوچکی بود که قلب تمام ایرانی‌ها در آن می‌تپید

سردار «باباخانی» با اشاره به حماسه آزادسازی پاوه گفت: پاوه ایران کوچکی شده بود که قلب تمام ایرانی‌ها در آن می‌تپید؛ مردم از همه جای کشور خودشان را به پاوه رسانده بودند و تا صبح در کوچه‌ها و خیابان‌های پاوه شادمانی می‌کردند.
کد خبر: ۴۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳ - 16August 2021

پاوه، ایران کوچکی بود که قلب تمام ایرانی ها در آن می تپید/// سردار باباخانی عکس دیگری ندارد/ همه اخبار ایشون با همین عکس ارسال میشهسرتیپ دوم پاسدار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرمانشاه اظهار داشت: پاوه شهری کوهستانی در دامنه کوه های بلند شاهو و آتش‌گاه در شمال غرب استان کرمانشاه دارای باغ‌های سرسبز و پیشینه تاریخی به قدمت هزار سال مردمش کشاورز و دامدار و باغدارند مسلمان و به لهجه هورامی حرف می زنند پاوه با این لهجه به معنی ایستاده بر پاهای خود معنی می دهد. این شهرستان به فاصله 112 کیلومتر از مرکز استان کرمانشاه و ۴۵ کیلومتری با مرز عراق قرار دارد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص چگونگی حماسه پاوه افزود: بیستم مردادماه 1358 گروه های ضدانقلاب در روستای قوری قلعه جمع شدند و قطعنامه ای تنظیم نمودند که باید شورای شهرستان پاوه تشکیل گردد پاسداران غیربومی در منطقه نباشند و به کردستان خود مختاری داده شود مردم در شهر تظاهرات کردند و در فرمانداری متحصن شدند و می خواستند برای تأمین امنیتشان نیروی کمکی بیاید.

سردار باباخانی گفت: چند روز بعد تعداد 60 پاسدار به فرماندهی اصغر وصالی به پاوه اعزام و تعدادی از پاسداران سپاه کرمانشاه توسط هوانیروز به شهر پاوه منتقل و در آن شهر مستقر گردیدند نیروهای ضدانقلاب با گرایش های مختلف خودشان را به قوری قلعه رساندند و شب بیست و سوم مردادماه 1358 به پاوه حمله کردند و پاسگاه ژاندارمری پاوه به فرماندهی ستوان یوسفی تنها قرارگاه نظامی شهر بود.

وی در ادامه افزود: گروه اصغر وصالی و  برخی پاسداران در خانه پاسداران بودند ملاقادر قادری روحانی محبوب مدرسه قرآن پاوه هم در بین مدافعان بود و به دنبال ایجاد بحران در پاوه شهید دکتر چمران از طرف دولت و تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش خود را به پاوه  رساندند که اول به پاسگاه و بعد در زیر رگبار گلوله به خانه پاسداران می روند و آخرین اخبار را دریافت می کنند سپس تیمسار فلاحی بعد از کسب آخرین وضعیت جهت ارائه به کرمانشاه و سپس به تهران برمیگردد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه ادامه داد: ضد انقلاب به شهر نزدیک شده بود و بیمارستان شهر پاوه را زیر آتش داشت و به خاطر تیراندازی های زیاد مجروح ها را از تخت پایین آورده و در کف بیمارستان خوابندند تا در امان باشند صبح روز بیست و پنجم مردادماه ضدانقلاب به بیمارستان نزدیک شدند لذا نیروهای سپاه در بیمارستان ماندند و نیروهای این بیمارستان را به محل امنی فرستادند.

سردار باباخانی افزود: همان روز هواپیمای فانتومی که برای شناسایی و کمک رفته بود در چهار کیلومتری شرق پاوه به کوه برخورد و هر دو خلبانش به شهادت رسیدند و هلی کوپتر 214 که برای انتقال مجروحان زیر رگبار گلوله های ضد انقلاب در حال بلند شدن از زمین بود دچار سانحه گردید و تمام مجروحان و خدمه اش به شهادت رسیدند حلقه محاصره بیمارستان تنگ و تنگ تر می شد و رزمندگان اسلام در این شهر مقاوم چند روز مقاومت کرده و بدون غذا. قبل از تصرف بیمارستان تعدادی توانستند از بیمارستان بیرون بروند و بیمارستان که دست ضدانقلاب افتاد کلیه مجروحان را به شهادت رساندند.

وی گفت: به علت بسته بودن راههای زمینی منتهی به پاوه تنها ارتباطی از طریق هوا و به وسیله بالگردهای هوانیروز آن زیر آتش سنگین ضدانقلاب بود و این راه هم به علت عدم تأمین کافی کار بسیار مشکلی بود نیروهای مدافع خیلی خسته بودند. و ضدانقلاب پاسگاه را محاصره کرد و نیروهای ضدانقلاب پشت دیوارها و سیم های خاردار پاسگاه بودند اما جرأت داخل شدن نداشتند و مدافعان پاسگاه بی توجه به درخواست ضدانقلاب که از مدافعان میخواستند خود را تسلیم نمایند به دفاع از خود ادامه دادند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه بیان داشت: شب بیست و ششم صدای مسلسل ها و غرش خمپاره ها قطع نمی شد نیروهای دشمن مثل سیل جلو می آمدند عادت داشتند خانه های شهر را غارت کنند و بین مهاجمان و صاحبان خانه ها درگیری بوجود می آمد، شیون زنها و بچه ها به گوش می رسید و موج آتش سوزی لحظه به لحظه به خانه پاسداران نزدیک تر میشد. بلندگوهای ضدانقلاب به مردم می گفتند حزب اعلام کرده هرکس به ما بپیوندد در امان است فقط پاسدارها و دکتر چمران را تحویل دهید.

وی تصریح کرد: در مقابل بلندگوهای خانه پاسداران روشن شد تا مردم در جریان قرار گیرند به آنها اعلام شد از ضد انقلاب نترسید ما خبر داریم نیروی کمکی در راه است و ساعت شش و نیم یا هفت صبح  رادیو دستور و پیام مهم حضرت امام خمینی (ره) فرمانده کل قوا قرائت کرد: بسم الله الرحمن الرحیم.از اطراف ایران گروه های مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده اند که من دستور بدهم به سوی پاوه رفته و غائله را ختم کنند من از آنان تشکر می کنم و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می کنم اگر با توپ ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم.

سردار باباخانی گفت: با فرمان امام هیجان سراسر ایران را فرا گرفت هزاران نفر پشت در ساختمان نخست وزیری داد می زدند و اسلحه می حواستند تا خودشان را به پاوه برسانند بقیه شهرها خصوصا مردم غیور و شجاع کرمانشاه به همراه رزمندگان اسلام به سمت پاوه حرکت کردند لذا جوانان خسته و مجروح دل شکسته ای که از پاوه دفاع می کردند با فرمان امام روحیه جدید گرفتند. پیام امام تهاجم ضدانقلاب را در هم شکست و آتش گلوله هایشان کم شد. تعداد زیاد از ضدانقلاب پا به فرار گذاشتند.

باباخانب در ادامه افزود: رزمندگان اسلام با روحیه مضاعف پیش از رسیدن نیروهای کمکی بسیاری از موقعیت های ضدانقلاب را فتح کردند و وقتی نیروهای کمکی رسیدند مدافعان پاوه را پاکسازی نمودند. پاوه ایام به یاد ماندنی را تجربه کرد. پاوه ایران کوچکی شده بود که قلب تمام ایرانی ها در آن می تپید مردم از همه جای کشور خودشان را به پاوه رسانده بودند و تا صبح در کوچه ها و خیابانهای پاوه شادمانی می کردند و شعار می دادند پس از آزادی پاوه مردم با شیون و زاری به بیمارستان آمدند.

وی در پایان گفت: بعضی جنازه ها را که شناسایی شدند بردند جایی خاک کردند اما هشت نفر ماندند که جنازه های در هم شکسته شان قابل شناسایی نبود. اسم هشت  شهید والامقام معلوم بود اما اسم تک تکشان نه . هشت قبر آنها و یادمانی که این روزها در کنار بیمارستان بنا شده است نمادی شد از مظلومیت یاران خمینی(ره).

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار