سردار فضلی بیان کرد؛

روایتی از به‌غنیمت گرفتن بالگرد عراقی که از پیش‌روی رزمندگان ایرانی خبر نداشت

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین روایتی از چگونگی به غنیمت گرفتن بالگرد عراقی در تک فریب عملیات بیت‌المقدس را بیان کرد.
کد خبر: ۴۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ - 25May 2015

روایتی از به‌غنیمت گرفتن بالگرد عراقی که از پیش‌روی رزمندگان ایرانی خبر نداشت

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، همایش فاتحان خرمشهر به مناسبت بزرگداشت حماسه سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر، با حضور سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس، جمعی از فرماندهان عملیات بیتالمقدس و خانوادههای معظم شهدا و جانبازان در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این همایش با اشاره عملیات بیتالمقدس گفت: عملیات بیتالمقدس در منطقهای بین اهواز، خرمشهر و بصره قرار دارد و دشمن آن منطقه را به واسطه ۴ مانع طبیعی قادر است از عملیات بیتالمقدس دفاع کند و آن منطقه را به پادگان بزرگ تبدیل کرده بود.
 
سردار فضلی در مورد ۴ مانع طبیعی برای عملیات بیتالمقدس گفت: رودخانه کارون، رودخانه کرخه، رودخانه اروند و هورالعظیم ۴ مانع طبیعی بر سر راه عملیات بیتالمقدس بود.
 
وی افزود: در این عملیات، یک تک فریب نیز پیشبینی شد. اینکار به قرارگاه مشترک فجر به فرماندهی شهید بقایی واگذار شد و برای اینکار جغرافیای عمومی فکه را انتخاب کردیم.
 
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در این عملیات قریب ۱۳۵ گردان از رزمندگان اسلام محیای انجام رسالت و تکلیف خود بودند، تصریح کرد: قریب به ۴۵ گردان از ارتش جمهوری اسلامی و ۹۰ گردان از دریادلان بسیجی بودند.
 
وی در مورد برنامهریزی برای عملیات بیتالمقدس به ۳ مرحله اشاره کرد و گفت: عبور از کارون و تصرف سرپلی که باید به جاده اهواز و خرمشهر برسد که ۱۰۰ کیلومتر از آن در اشغال دشمن است. دوم رسیدن به مرزهای بینالمللی و مرحله سوم رسیدن به منطقه بین بصره و خرمشهر و سپس محاصره خرمشهر و آنگاه آزادسازی خرمشهر است.
 
سردار فضلی با بیان اینکه یگانها در دوران جنگ تحمیلی از استانهای مختلفی ترکیب میشدند و در این راستا تیپ ۳۳ حضرت المهدی نیز از ۱۲ استان ترکیب شد و محیای نبرد شدند که در مرحله اول حرکت به سمت تپههای رملی فکه جاده چاه نفت، رودخانه دویرج و پاسگاه مرزی فکه از دو طرف جاده آسفالته به سمت فکه پیشبینی شده بود که در عرض ۱۳ کیلومتری و عمق ۲۰ کیلومتری را فرزندان امام باید طی ۳ مرحله عملیات انجام میدادند تا به اهداف برسانند.
 
وی افزود: در مقابل لشکر ۱۷ زرهی دشمن بود که میتوانم اینجا بگویم در این عملیات پوست و گوشت و استخوان در مقابل انبوه زرهپوشان قرار گرفتند. در مرحله اول مینها برداشته شد و معابری ایجاد شد و در نیمههای شب در تپههای رملی ۱۸۱ و ۱۸۲ ستونکشی کردیم و در مقابله با دشمن تپههای رملی ۱۸۱ و ۱۸۲ به تصرف ما در آمد.
 
سردار فضلی خاطرنشان کرد: در ۱۱ اردیبهشتماه در منطقه فکه مرحله دوم عملیات را انجام دادیم که تپههای رملی یک، ۲ و ۳ در مقابل انبوه زرهپوشان و تصرف سپاه اسلام درآمد. ما روزها مشغول پاسخ به پاتک دشمن و شبها که مقابله ما در مقابل دشمن جدیتر بود فرصتی برای هجمه فرزندان اسلام به دشمن بود و توانستیم در مرحله دوم نیز موفق شویم.
 
وی در مورد دستور فرمانده عملیات برای مرحله سوم نیز گفت: شهید بقایی گفت هنوز در راه رسیدن اهواز به خرمشهر دشمن سخت مقاومت میکند که باید مرحله سوم را انجام دهیم؛ این بار برای رسیدن به اهداف عملیات باید از ساعتهای اول تاریکی شب بهرهمند شویم ولی وقتی میخواستیم ستونکشی کنیم در معرض دید دشمن قرار میگرفتیم که در این صورت فرماندهان تیپ المهدی بر آن شدند تا یک مجاهدت و ریسک بزرگی را با لطف و عنایت خداوند انجام بدهند و اهداف نهایی دست پیدا کنیم.
 
فرمانده تیپ ۳۳ حضرت المهدی در عملیات بیتالمقدس خاطرنشان کرد: در آن مرحله با ۱۱ گردان اردو زدیم. در آنجا طی یک سخنرانی به بچههای گفتیم باید در مصرف آب قمقمهای خود صرفهجویی کنید و همچنین تا اینکه بتوانیم مهمات را به شما برسانیم باید در استفاده مهمات خود دقت لازم را داشته باشید که هر گلوله یک دشمن را از پای در آورد. در این زمان بود که حجتالاسلاموالمسلمین متقی امام جمعه گچساران در جمع ما حاضر شد و دقایقی برای رزمندگان اسلام سخنرانی کرد و در انتها فرزندان عزیز اسلام را دعا کرد و آنها آمین گفتند.
 
سردار فضلی اضافه کرد: هنوز آمین رزمندگان اسلام تمام نشده بود که دیدیم مه غلیظی آمد و همه جغرافیای فکه را پوشاند و دیگر صفکشی ما در مقابل چشمان دشمن نبود. پس از دعای دوم حجتالاسلام متقی هنوز آمین رزمندگان اسلام تمام شده بود که دیدیم منطقه فکه را بارش شدیدی گرفت و دیگر نیاز به آب نبود و نسیم ملایمی هم وزید. به راین اساس برآن شدیم تا نیروهای رزمنده را با خودرو برسانیم و پس از نماز مغرب و عشا وارد نبرد دشمن شویم.
 
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه وقتی وارد درگیری با دشمن شدیم، دشمن آمادگی لازم را برای مقابله با ما نداشت و باعث شد که قریب به ۱۵۰۰ نفر به اسارت سپاه اسلام درآیند و دهها تانک و ادوات جنگی دشمن منهدم و یا به غنیمت گرفته شد تصریح کرد: صبح روز بعد، یک هلیکوپتر عراقی به سمت ما آمد و با توجه به اینکه از پیشروی ما خبر نداشت به سمت پشت سر ما حرکت کرد. من تیمی را فرستادم و گفتم این هلیکوپتر را به غنیمت بگیرند. بچههای ما با تیراندازی آنان را مجبور به فرود کردند. یکی از بچهها میگفت سرنشینان این بالگرد از همان بالا تسلیم شده بودند و زیرپیراهنی سفید خود را سر دشت داشتند.
 
پس از پایان این عملیات شهید بقایی گفت: مأموریت تیپ المهدی در اینجا به پایان رسیده است و این تیپ باید برای تقویت تیپ عاشورا برای رسیدن به مرزهای بینالمللی باید حرکت کنند که ما حرکت کردیم و آن شب به آنجا رسیدیم.
 
وی افزود: وقتی به آنجا رسیدیم عراقیها در حالی میخواستند از پشت رودخانه کرخه با ما درگیر شوند که عقبه آنها سقوط کرده بود و آنها ناگزیر به فرار شدند.
 
سردار فضلی در مورد عملیات ۳۱ اردیبهشتماه نیز گفت: در ۳۱ اردیبهشتماه قرار بود برای قطع جاده شلمچه و خرمشهر فاصلهای را ایجاد کنیم که وقتی به جاده رسیدیم خرمشهر به محاصره ما درآمد و ۱۴ هزار نیروی عراقی در محاصره سپاه اسلام قرار گرفتند.
 
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جلسه روز سوم خرداد با سرلشکر رشید فرمانده عملیات بیتالمقدس، احمد کاظمی و حسین خرازی در قرارگاه گفت: قرار شد در گام اول به دژ خرمشهر برسیم که قبل از رسیدن ما خبر دادن سیمهای فوگاز را قطع کردند و امید دشمن ناامید شده است و در گام بعدی نیز باید به جاده کمربندی جنت میرسیدیم که شهید شهرپسند پس از مدتی اعلام کرد ما به جاده جنت رسیدیم و همینطور پیشرویها ادامه داشت تا اینکه شهید شهرپسند اعلام کرد که ما از کنار مسجد تخریبشده امام صادق (ع (برای رسیدن به مسجد جامع در حال پیشروی هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: پس از لحظاتی شهید شهرپسند گفت مسجد جامع خرمشهر در مقابل چشمان رزمندگان اسلام مشاهده میشود و اعلام کرد بعد از ۱۱ ماه پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر بالای مناره مسجد جامع خرمشهر برافراشته شد.
 
فضلی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به لطف خدا و مددهای غیبی نبود ما نمیتوانستیم به خرمشهر برسیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار