به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس خبرگزاری دفاع مقدس؛

رسانه‌ها چگونه می‌توانند بازتاب‌دهنده مشکلات ایثارگران شوند؟

یکی از کارکرد‌های رسانه‌ها نقش نظارتی آنان بر عملکرد مسوولان و دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی در عمل به وظایف خود است؛ از این رو رسانه‌ها می‌توانند منتقل‌کننده بخش بزرگی از مشکلات مردم جامعه به دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط باشند. ‎
کد خبر: ۴۵۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹ - 23May 2021

رسانه‌ها چگونه می‌توانند بازتاب دهنده مشکلات ایثارگران شوند؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه سادات کیایی؛ دوم خرداد سال 1392، «خبرگزاری دفاع مقدس» با همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افتتاح شد تا محملی باشد برای پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت و پیگیری مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری. از این‌رو بایسته است تا به نقش رسانه در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین حمایت رسانه‌ای از بازماندگان دفاع مقدس و جامعه ایثارگری پرداخته شود.

البته با وجود کثرت رسانه در ایران، اما تولیدات خبر در حوزه دفاع مقدس آنچنان که باید قابل قبول و پرمحتوا نیست. گاه حتی رسانه‌های معروف در مناسبت‌های خاص پرداخت کامل و جامعی نسبت به موضوعات دفاع مقدس ندارند. شاید این نگاه در این رسانه‌ها وجود داشته باشد که برچسب قید زمان برای دوران دفاع مقدس و گذشت چند دهه از آن دوران باعث شده است تا اخبار مربوط به این دوران از اقبال مخاطبان برخوردار نباشد؛ این در حالی است که در بسیاری موارد اخبار پر بیننده سایت‌ها مربوط به اخبار حوزه حماسه و مقاومت است.

این نکته نیز حائز اهمیت است که دفاع مقدس منحصر به یک زمان خاص نیست، دفاع و دفاع مقدس به معنای خاص خود در پهنه تاریخ کشور گسترده شده و امروز نیز دفاع به صورت و شکلی دیگر وجود دارد. این انتقاد گاه از متولیان و مسوولان رسانه وجود دارد که آنگونه که باید به موضوع دفاع مقدس و ایثار که لازمه امروز جامعه است پرداخته نمی‌شود.

امروز کشور و جامعه پیرامون ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرداختن به مفاهیم ارزشی، چون ایثار، فداکاری، گذشت، جانفشانی و ... است، ارزش‌هایی که در بالاترین درجه آن، در دفاع مقدس قابل مشاهده بود و می‌توان با نگاهی به گذشته و آن دوران، الگویی برای امروز آینده جامعه طرح کرد.

یکی از کارکرد‌های مهم رسانه‌ها نقش نظارتی آنان بر رفتار و عملکرد دستگاه‌ها و نهاد‌های مسوول در کشورهاست. خبرنگاران با نگاه نافذ و دقت نظر خود می‌توانند منعکس کننده مشکلات و معضلات جامعه از بطن مردم به مسولان و شرکت در فرایند حل آن باشند. مهترین حلقه این فرایند یعنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بر عهده خبرنگاران و اصحاب رسانه است. رسانه‌ای که می‌تواند با پیگیری یک مشکل، خود برطرف کننده آن باشد. خبرنگاران حوزه دفاع مقدس و ایثار و مقاومت به لحاظ ارتباط عمیقی که با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران دارند به خوبی در جریان مشکلات و مسائل آنان بوده و هستند. از این رو با توجه به شناختی که از ابعاد مختلف این مسائل و مشکلات دارند می‌توانند منعکس کننده آن به مسوولان باشند. چنانچه در سال‌های اخیر بار‌ها دیده شده که به دنبال حل مشکلات درمانی جانبازان و یا بیمه‌ای، با اطلاع رسانی درست این مشکلات به مسوولان بنیاد شهید بوده‌اند و یا نمونه‌های زیادی از پیگیری خبرنگاران در رابطه با حل مشکلات هزینه‌ای و کمک معیشتی خانواده ایثارگران اعم از جانبازان و رزمندگان دیده شده است که به برطرف شدن این مشکلات انجامیده است.

رسانه اگر در مسیر درست خود قرار گیرد می‌تواند مدافع حقوق ایثارگران باشد. از روی دیگر، رسانه‌ها نقش اثرگذاری در نمایش ایثارگری عموم مردم در نقش‌ها و صحنه‌های مختلف دارند. چه آن زمان که مردم در مقابل هجوم دشمن بعثی ایستادگی کردند و مانع اشغال کشور شدند، چه زمانی که رسانه‌ها بازتاب دهنده حماسه و دلاوری جوانانمان در دفاع از حریم اهل بیت در سوریه و عراق شدند و چه در ایام کرونا که ایثارگری کادر درمان را به خوبی مخابره کردند. حقیقت آن است که تا رسانه‌ها نباشند عموم مردم از بسیاری وقایع و اتفاقات که امکان دیده شدن توسط همگان را ندارند بی اطلاع می‌مانند، بسیاری از سوژه‌های جالب و شنیدنی از دوران دفاع مقدس در زمان خود به دلیل کم بودن رسانه‌ها به خوبی اطلاع رسانی نشد، اما بعد‌ها با افزایش رسانه‌ها به این سوژه پرداخته شد و مردم از آن مطلع شدند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها