امید رئیس بنیاد شهید به بودجه سال آینده این نهاد/ تامین ۶۱ هزار زمین مسکونی برای ایثارگران در شش ماهه گذشته

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بودجه عقلانی و عملیاتی سال آینده بنیاد شهید از تامین ۶۱ هزار و ۸۰۰ زمین برای مسکن ایثارگران در شش ماه گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۳۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ - 03January 2021

امید رئیس بنیاد شهید به بودجه سال آینده این نهاد/ تامین ۶۱ هزار زمین مسکونی برای ایثارگران در شش ماهه گذشتهبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری تشریح عملکرد شش ماهه بنیاد شهید که امروز یکشنبه ۱۴ دی برگزار شد با اشاره به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی وی را تجسم مکتب گذشت، ایثار، شهادت و اخلاق انسانی در فراز ممتاز دانست و در رابطه با برنامه‌های ویژه سالگرد شهید اظهار داشت: نمایشگاه آثار عکاسان که بیش از سه هزار اثر به نمایشگاه «از بغداد تا کرمان» ارسال کردند در چهارراه ولیعصر برپا شده است. ۱۰ هنرمند برجسته به صورت زنده در نمایشگاهی در چهارراه ولیعصر یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی را به رشته تحریر درآوردند. از ۴۰ شب پیش هر شب در کرمان مراسم معنوی ویژه‌ای برگزار شد.

وی افزود: به مناسبت سالگرد حادثه شهدای هواپیمای اوکراینی ویژه برنامه‌ای روز چهارشنبه در حرم امام رضا (ع) به احترام این شهدا برگزار می‌شود. در برخی شهر‌ها مثل تهران و اصفهان هم برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

اوحدی با اشاره به عملکرد بنیاد شهید در سه ماه گذشته افزود: بنیاد شهید به دلیل کسری بودجه هشت هزار میلیارد معوقات داشت. دولت همت کرد و به عنوان مصوبه قول پرداخت داد و از این مبلغ حدود ۷ هزار و ۸۶ میلیارد تسویه شده که اتفاق بزرگی در بنیاد شهید بود. بخشی از این معوقات از سال ۱۳۹۱ بود. بدهی محرزی را داشتیم مثل پاداش بازنشستگی که از سال ۱۳۹۴ پرداخت نشده بود که با کمک دولت معوقات تا پایان سال ۱۳۹۷ را پرداخت کردیم.

وی تصریح کرد: پرداخت احکام ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در ۲ بخش انجام شد. اگر براساس احکام جدید معوقات جدید ایجاد شده باشد آن پرداخت را پیش بینی کردیم و اگر بخشی از آن مانده باشد در ۱۴۰۰ پرداخت می‌کنیم. بخشی عمده معوقات مربوط به دانشگاه‌ها بود. انشالله بودجه سال ۱۴۰۰ عملیاتی و واقع بینانه است.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به تشکیل شورای راهبردی اقتصادی با حضور جمعی از صاحبنظران اقتصادی در بنیاد شهید گفت: با این اقدام از رفتار سلیقه‌ای و جزیره‌ای دور شدیم. شورای دیگری با عنوان شورای فرهنگی هر ماه برگزار می‌شود که خروجی‌های خوبی دارد. تدوین سند ملی ایثار، جهاد و شهادت با دستور شورای انقلاب فرهنگی انجام شده و در روز ۲۲ اسفند از آن رونمایی می‎شود.

وی امروزه مهمترین مشکل بنیاد شهید را اشتغال جامعه ایثارگری دانست و افزود: به سازمان‌های بنیاد شهید بخشنامه کردیم اکیدا حق استخدام به غیر از جامعه ایثارگری را ندارند چرا که بیش از ۹ هزار نفر از جامعه شاهد و ایثارگر به عنوان نخبه با شاخص‌های شورای انقلاب فرهنگی داریم که باید از این ظرفیت استفاده شود. در کنکور سراسری امسال ۲۱ رتبه ۲ رقمی خارج از سهمیه کنکور داشتیم. ۱۸۷ نفر رتبه سه رقمی داشتیم که ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. در آزمون دستیاری تخصص پزشکی کشور در بین ۱۰ رتبه اول بین ۱۴ هزار نفر ۲ نفر از جامعه ایثارگر بودند که ۲۰ درصد را شامل می‌‎شود. عزیز ایثارگری را داشتیم که در ۲ رشته رتبه برتر داشت.

وی با اشاره به سفر‌های استانی عنوان کرد: در سه‌شنبه‌های استانی تا امروز به ۲۵ استان رفتیم. ۷۵ تفاهمنامه در حوزه مسکن اشتغال و ساماندهی گلزار شهدا در استان‌ها بسته شد. در بخش عملکرد شش ماهه مسکن ۶۱ هزار و ۸۰۰ مورد زمین برای تامین مسکن جامعه ایثارگری فراهم شده. این رقم در طول ۱۶ سال گذشته ۳۶ هزار مورد بوده که افزایش ۷۰ درصدی نسبت به ۱۶ سال گذشته را داشتیم. در حوزه اشتغال ۴۰ هزار شغل فراهم شده.

وی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی ارائه ۷۰ هزار فقره وام مسکن داشتیم و در ایام دهه فجر و روز شهید عملیات اجرایی ساخت مسکن را شروع خواهیم کرد هرچند در برخی استان‌ها این کار شروع شده.

اوحدی تاکید کرد: دستوری رئیس جمهور دستور به اجرایی شدن بند جیم ماده ۸۷ احکام توسعه ششم داده است، این بند تصریح می‌کند دولت مکلف است فرزندان شهدا و جانبازان را تا پایان برنامه یعنی سال ۹۹ به استخدام درآورد.

وی با اشاره به مسئله درمان ایثارگران گفت: در هیچ دوره‌ای خدماتی که امروز ارائه می‌شود را نداشتیم. قبلا ۲ هزار مرکز قراداد داشتیم که امروز به ۹ هزار مرکز رسیده و هر ایثارگری که به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه کند ظرف ۴۸ ساعت هزینه آن پرداخت می‌شود. شعبات بیمه در خود دفاتر بنیاد شهید ایجاد شده و این اتفاق بسیار بزرگی است.

رئیس بنیاد شهید به موضوع دستگیری مدیران بانک دی اشاره کرد و گفت: دوره مدیریتی افراد بازداشت شده مربوط به چند سال پیش بوده و هیچ یک از مدیران امروز و شاغل در این بانک دستگیر نشده‌اند. بانک دی یک ریال بدهی به بانک مرکزی ندارد و سهام آن یکی از مقاوم‌ترین سهم‌های بانکی است که کمترین نوسان را در ۲ ماه اخیر داشته است. شش شرکت سازمان اقتصادی کوثر در بورس حضور دارند که شش شرکت دیگر نیز تا پاسان سال وارد بورس می‎شوند.

وی در خصوص بررسی پرونده شهدای سلامت بیان کرد: تا کنون حدود ۲۰۰ پرونده به دست ما رسیده است که ۶۰ پرونده مصادیق شهادت آن قطعی است، امیدواریم مابقی پرونده‎ها را به زودی تعیین و تکلیف کنیم.

اوحدی به بدهی دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها به بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: ارتش، شهرداری و چند مجموعه و دستگاه دیگر نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان بدهی به بنیاد شهید دارند که حدود ۱۰ میلیارد آن مربوط به شهرداریست. در جلسه با دکتر حناچی صحبت‎های خوبی در رابطه با پرداخت این مبلغ صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار