در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع)، موسس مذهب جعفری

وجود شاگردان ممتاز شیعه و سنی در مکتب امام جعفر صادق (ع) نشان دهنده‌ی این نکته‌ی حائز اهمیت است که مهمترین سلاح و ابزار آن امام بزرگوار، توجه ویژه به تربیت انسان‌های عالم و فرهیخته بوده است.
کد خبر: ۴۰۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰ - 17June 2020

در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع)، موسس مذهب جعفریبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امروز سالروز شهادت مولا و امام شیعیان جعفری، امام جعفر صادق علیه السلام است. او که از نسل پدر ایتام علی مرتضی علیه السلام بود و جد بزرگوار منجی عالم بشریت مهدی موعود است. شرایط و زندگی و وضعیت جامعه در زمان آن امام همام بسیار قابل بحث و تعمق است.

زمان حیات ائمه‌ی هدی امام محمد باقرالعلوم و امام جعفر صادق علیهم السلام هنگامه‌ی جابه جایی قدرت بین خلفای اموی و خلافت عباسی بود. این امام معصوم توانستند با دوری‌گزینی از بازی‌های کثیف سیاسی زمانه‌ی خود و اتکا به تعمیلات آسمانی کلام الله مجید و احادیث نبوی و صد البته علم لدنی‌ای که داشتند، مکتب اسلام ناب محمدی را از ورطه‌ی افول نجات دهند و اجازه ندهند تفاسیر و تاویلات مفسران مغرض وابسته به حکومت‌های وقت راه و مسیر روشن اسلام را تاریک و سنگلاخ کنند.

تعلیمات و مکتب درسی امام جعفر صادق (ع) در اعتلای دانش اسلامی مانند چراغی راهنمای اندیشمندان اعصار بعدی نیز شد. بسیاری از علما و فضلای و اندیشه ورزان اهل تشیع و اهل تسنن مستقیما یا غیر مستقیم، به گواه تاریخ، به عنوان شاگرد در مکتب پر فیض امام جعفر صادق علیه السلام بهره‌ها برده‌اند. بنا بر برخی از روایات تاریخی شاگردان آن امام همام تا چهار هزار تن بوده‌اند. ابوحنیفه، مالک ابن انس، سفیان ثوری، قطان بصری، شعبه ابن حجاج و ... جملگی از شاگردان  اهل سنت امام جعفر صادق بوده و نیز جابر ابن حیان، هشام ابن حکم و ... نیز از شاگردان اهل تشیع امام به شمار آمده‌اند.

وجود شاگردان ممتاز در دو طیف شیعه و سنی در مکتب امام جعفر صادق(ع) نشان دهنده‌ی این نکته‌ی حائز اهمیت است که مهمترین سلاح و ابزار جنگی آن امام بزرگوار تربیت انسانهای عالم و فرهیخته بوده است. امام جعفر صادق علیه السلام با اتکا به تعلیمات و آموزه‌های قرآن مجید و احادیث نبی مکرم اسلام و ائمه‌ی هدی که خود آن حضرت نیز یکی از آن اختران تابناک بوده و تا ابد نیز خواهند بود، و نیز دوری گزیدن از خیمه شب بازی‌های سیاسی حاکمان جبار و فریبکار زمانه‌شان توانستند مانند خورشیدی نورانی، بر تمام جهان اسلام جاودانه پرتو افکنند و دین اسلام را از ورطه‌ی دسیسه‌های خلفای اموی و عباسی نجات دهند و در همین راه به شهادت برسند.

سالروز شهادت امام علم و آگاهی و بصیرت و هوشیاری، امام جعفر صادق علیه السلام بر عموم مسلمانان جهان تسلیت باد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها