اجرای تئاتری-موسیقیایی از نهج‌البلاغه بر کلام امیرمومنان

این کارگردان تئاتر گفت: نمایش تئاتری-موسیقیایی«اُراتُریو عدالت» از ۷ آبانماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.
کد خبر: ۳۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸ - 20October 2014

اجرای تئاتری-موسیقیایی از نهج‌البلاغه بر کلام امیرمومنان

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "بابک مهری" طراح و کارگردان نمایش"اُراتُریوعدالت"درباره اجرای این اثر نمایشی، گفت: «اُراتُریو عدالت» نمایشی است با ترکیب گفتار و موسیقی که کلام امیرالمومنین(ع) را بدون هیچ تغییراتی به مخاطب ارائه میدهد.

وی افزود: برای اجرای این اثر ترجمههای مختلف از کلام حضرت علی (ع) در نهج البلاغه را معیار قرار دادم و برای تنظیم متن تنها یک سری حروف اضافه و ربط را که ممکن بود قدرت کلام امیرالمومنین را کم کند، حذف کردم.

مهری با تاکید بر اینکه نمایشنامه «اُراتُریو عدالت» چیزی غیر از کلام امیر المومنین(ع) نیست، تاکید کرد: این متن در فضای موسیقی فاخر و کلاسیک روایت میشود. کلام حضرت علی (ع) در این اجرا با یک سری تک گویی، حرکات بدن و فرم منطبق است اما با همه این اوصاف این نمایش شبیه مراسم های مرسوم عزاداری نیست و اثری کاملا تئاتری و موسیقایی محسوب می شود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: معتقدم که قدرت کلمات در فضایی غمگین و عزادارای کم رنگ شده و در بیشتر مواقع فراموش می شود بنابراین ما نیز سعی کردیم فحوای کلام امیرالمومنین(ع) را به شیوه نمایشی روی صحنه بیاوریم تا مخاطب کلام را همانطور که هست، بشنود و آن را درک کند. هدف دیگر ما از اجرای این اثر نمایشی معرفی دیدگاه و اندیشه امام اول شیعیان به جهانیان است. قرار است به مردم دنیا نشان دهیم تصویری که از شیعیان در مجامع جهانی به نمایش گذاشته شده، غلط است.

مهری درباره چگونگی خوانش کلام امیرالمومنین(ع) روی صحنه، گفت: در این نمایش کلام حضرت علی(ع) توسط گروه کر و هماهنگ با راوی نمایش که اصغر همت نقشش را بر عهده دارد، خوانده می شود. موسیقی کلاسیک نیز این کرخوانی را همراهی میکند.

سرپرست گروه تئاتر «آو» در پایان صحبتهایش ابراز کرد: هدف اصلی از اجرای «اُراتُریو عدالت» نمایش قدرت کلام امیرالمومنین(ع) و ایجاد کردن بستری مناسب برای نمایش جملات اندیشمندانه ای که امام علی(ع) بیان کرده اند، است.

نمایش «اُراتُریو عدالت» با طراحی و کارگردانی بابک مهری و بازی اصغر همت و برزو ارجمند، ۴ تا ۱۰ آبان، از ساعت ۲۱ در تالار وحدت به اجرا در میآید. در این اثر که نام «اُراتُریو عدالت» بر خود گرفته، موسیقی کلاسیک بر کلام امیر المومنین همراه شده است.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها