«مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» منتشر شد

«مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» عنوان کتابی از «بهادر قیم» است که در آن به نقش مراکز اقتصادی در طول دفاع مقدس پرداخته است.
کد خبر: ۳۱۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ - 29September 2018

کارنامه مراکز اقتصادی در دوران دفاع مقدس منتشر شد /// فردا یکشنبه منتشر شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، استان خوزستان به دلیل موقعیت ممتاز خود نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند و مسلما تصرف این استان برای رژیم بعث از اهمیت بالایی برخوردار بود.

هشت سال جنگ تحمیلی نه فقط بر اقتصاد ایران که بر قتصاد جهان نیز تأثیرگذار بود. از همین جهت شناخت این استان از حیث اقتصادی آن کاملا ضروری است. چرا که یکی از اهداف صدام از حمله به ایران فارغ از مباحث سیاسی نقش کلیدی استان خوزستان در اقتصاد منطقه بود.

کتاب «مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» با این نگاه به نگارش درآمده است. «بهادر عقیم» در مقدمه کتاب خود آورده است: «استان خوزستان به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیکی و اقتصادی در طول تاریخ دارای اهمیت خای بوده است. به همین دلیل راهبرد نظامی عراق بر تصرف این استان متمرکز شده بود. در راستای این استراتژی، مناطق مهمی از استان خوزستان به عنوان استان مرزی جنوب غربی کشور به اشغال ارتش عراق درآمد.»

کتاب «مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» در هشت فصل با عناوین زیر تنظیم شده است.

فصل اول: وضعیت جغرافیای طبیعی، انسانی و اقتصادی کشور

فصل دوم: نقش مراکز اقتصادی خوزستان در اقتصاد کشور قبل از جنگ تحمیلی

فصل سوم: تأثیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مراکز اقتصادی خوزستان

فصل چهارم: مراکز اقتصادی خوزستان در اقتصاد کشور در طول هشت سال دفاع مقدس

فصل پنجم: مراکز اقتصادی خوزستان در اقتصاد کشور در طول هست سال دفاع مقدس

فصل ششم: خدمات مراکز اقتصادی خوزستان به جبهه‌ها و یگان‌های مستقر در طول هست سال دفاع مقدس

فصل هفتم: مقایسه نقش و جایگاه مراکز اقتصادی خوزستان در طول هشت سال دفاع مقدس با دوره کنونی

قسمتی از متن کتاب:

«در واقع عراق با چشمداشت به منابع غنی و تاسیسات نفتی خوزستان در استراتژی تهاجمی خود به ایران اهمیت و جایگاه خاصی برای استان خوزستان قائل بود. لذا برای تحقق این هدف (هدف اقتصادی) و ضربه بر اقتصاد ایران، تسخیر آبادان و پالایشگاه آن به عنوان بزرگترین پالایشگاه منطقه را در برنامه خود قرار داد.

در این میان لشکر 3 زرهی عراق که از 19 مهرماه 1359 با عبور از رودخانه کارون بدون هیچ مقاومتی به سمت آبادان پیشرفته بود، سعی داشت با کمک تیپ33 نیروی مخصوص آبادان را اشغال کند. عراق در نهایت توانست آبادان را اشغال کند. امابه منظور تأثیر بر روند تعطیلی پالایشگاه آبادان آنجا را هردف حملات هوایی و انواع سلاح‌ها قرار داد.»

«مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» در 503 صفحه مصور به قلم «بهادر قیم» تالیف و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» سپاه پاسداران در هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار