کارگردان نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد»:

ما نمایش ضد دفاع مقدسی روی صحنه نبردیم

محمدرضا ستاری گفت: «پچپچه‌های پشت خط نبرد» نمایش ضد جنگ است و ما به هیچ وجه نمایش ضد دفاع مقدسی روی صحنه نبردیم.
کد خبر: ۲۴۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ - 08July 2017
ما نمایش ضد دفاع مقدسی روی صحنه نبردیم

«محمدرضا ستاری» کارگردان نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره انتخاب متن این نمایش‌نامه اظهار داشت: متن این نمایش از آثار شناخته شده «علیرضا نادری» بود که قلمی واقعیت‌گرا، سخت و خشن و در عین حال لطیف دارد.

وی افزود:‌ من با فیلم نادری در نمایش «کوکوی کبوتران حرم» آشنا شدم. سال‌ها پیش نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» را به کارگردانی خود آقای نادری دیده بودم. نمایشنامه را خواندم و دغدغه این را داشتم که آن را روی صحنه ببرم. سال 95 این نمایش را در تالار مولوی نیز روی صحنه بردم.

ستاری درباره انتقاداتی که به نمایش می‌شود درباره اینکه «پچپچه‌های پشت خط نبرد» اثری ضد دفاع مقدسی است، تصریح کرد: خیلی‌ها این حرف را می‌زنند. ما باید توجه کنیم به حرفی که مقام معظم رهبری زدند؛ اینکه ما جنگی نداریم و باید در قدم اول گفت‌وگو کنیم. امام خمینی (ره) هم بر این تاکید داشتند که نباید بجنگیم. از این منظر قلم علیرضا نادری ضد جنگ است که این با ضد دفاع مقدسی فرق می‌کند. اصلا و ابدا این اثر ضد دفاع مقدس نیست. داستان ما درباره آدم‌هایی است که نشانی از آنها حتی روی در و دیوار کوچه‌ها نیست.

این بازیگر و کارگردان «پچپچه‌های پشت خط نبرد» در مورد حضور شخصیت یک یهودی در نمایش توضیح داد: من خواستم بگویم کلیت ایران مورد تجاوز قرار گرفت و همه آنها چه مسلمانان و چه اقلیت‌های دینی مثل مسیحی و زرتشتی و یهودی برای دفاع اقدام کردند. همه ایران در کنار هم جنگیدند و اگر پیروزی‌ای حاصل شد بواسطه همه مردم ایران بود. این شخصیت یهودی در اصل نمایش‌نامه هم بود و من به هیچ عنوان در نمایشنامه دخل و تصرفی نداشتم.

ستاری درباره واکنش مخاطبان و منتقدان با نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» بیان داشت: در این مورد ترجیح می‌دهم سکوت کنم. کسانی که باید جواب بگیرند می‌گیرند. بعضی‌ها هستند که بدون آنکه ببینند، نظر می‌دهند. بهتر است بیایند و ببیند که چه خبر است. در آخر هم دعوت می‌کنم از همه کسانی که دغدغه دفاع مقدس دارند بیایند و این نمایش را ببینند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار