به گزارش گروه فرهنگ و هنر
دفاع پرس، یکصدوسیزدهمین برنامه سینما روایت به نقد و بررسی سه فیلم کوتاه «خاک» به کارگردانی شهره شافعی، «گذشته استمراری» به کارگردانی علی توحیدپرست و «بیا شمعو فوت کن» به کارگردانی ساناز میرغفاری با حضور محمدتقی فهیم، پروانه مرزبان، رسول شادمانی و شهره شافعی و علی توحیدپرست اختصاص یافت.
در ابتدا رسول شادمانی با توضیح اینکه، فیلمهای «خاک» و «گذشته استمراری» از جدیدترین تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند که ضمن رونمایی، برای نخستین بار مورد نقد و بررسی قرار میگیرند، اعلام کرد: فیلم «بیا شمعو فوت کن» به کارگردانی فیلمساز گیلانی خانم ساناز میرغفاری را در راستای حمایت از فیلمسازان جوان در این برنامه نمایش دادیم که به دلیل عدم حضور کارگردان از محور بحث و بررسی خارج خواهد بود.
برخی از تهیه کنندگان با ارائه یک برگ، میلیونها تومان بودجه میگیرند!
در ادامه، شهره شافعی کارگردان فیلم «خاک» با اشاره به اینکه فیلمنامه «خاک» 3 جایزه از جشنواره فیلم مقاومت دریافت کرده است گفت: تولید این فیلم با موانع و مخالفتهای شدید مواجهه بود. معتقدم کار کردن در چنین فضاهایی خیلی سخت است. متاسفانه وقتی ما بچههای ارزشی میخواهیم کار کنیم عدهای نمیگذارند اما در عوض برخی از تهیهکنندگان فقط با ارائه تنها یک برگ از طرح فیلمنامه به راحتی بودجه میگیرند و من واقعاً نمیدانم چه دستهایی پشت پرده در کار است تا فیلمهای امثال ما تولید نشود؟! من برای تولید فیلم «خاک» نزدیک به 2 سال به انجمن دفاع مقدس مراجعه کردم و تا لحظه آخر میخواستند من این فیلم را نسازم! حتی هنگامی که کار در شهرک دفاع مقدس کلید خورد ما هنوز دچار کمبود بودجه بودیم.
منتظر وعده دوستان برای تولید فیلم بلند هستم
این کارگردان فیلم کوتاه تصریح کرد: خاطرات من از تولید فیلم «خاک»، خاطرات سخت و تلخی است اما بالاخره با همه سختیها کار را تولید کردم و الان هم منتظر وعده دوستان برای تولید فیلم بلندم هستم، چرا که اصلاً فیلم «خاک» را به قصد ساخت یک فیلم بلند مصوب شده در مرکز بسیج به نام «پسران شبنم» ساختم، که به من گفتند باید یک نمونه فیلم کوتاه بسازی تا توانمندی شما را برای تولید فیلم بلند محک بزنیم.
وی با گلایه از برخی مسئولین حوزه فیلمسازی اظهار داشت: متاسفانه بعضی از کسانی که مسئول هستند نه سواد سینمایی و نه تحصیلات سینمایی دارند، درحالی است که من فوقلیسانس سینما هستم و 12 سال دستیار کارگردانی کردم. من دیگر چه معیار سینمایی باید داشته باشم تا بتوانم فیلم دفاع مقدسی بسازم؟ این صحبتها، درد دل و اعتراض بسیاری از فیلمسازان است و هیچگاه هم صدای ما به جایی نرسیده است چون مافیاهایی پشت پرده حضور دارند. اگر حمایتهای آقای نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نبود این فیلم هیچ وقت ساخته نمیشد.
تقاضا برای تولید فیلم کوتاه بسیار زیاد و عرصه تولید محدود است
رسول شادمانی که مسئولیت روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را نیز برعهده دارد در پاسخ به سخنان خانم شافعی اظهار داشت: اساساً پروسه تولید فیلم کار بسیار سختی است، بویژه فیلمهایی که قرار است از سوی انجمنها و نهادها حمایت شوند. چرا که در اینگونه مراکز تقاضا بسیار زیاد و عرصه تولید محدود است. از این رو اعتراض و دلخوری برخی فیلمسازان جوان مانند خانم شافعی هم به دلیل عدم اطلاع از مسائل و امور جاری و هم به دلیل شور و هیجانی است که برای تولید اثر و ورود به عرصه سینما دارند.
شادمانی افزود: تا جایی که بنده مطلع هستم سالانه بیش از 200 فیلمنامه فیلم کوتاه از سوی فیلمسازان جوان و مستعد جهت تولید به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ارائه میشود و این در حالی است که بر اساس مصوبات، انجمن برای یکسال شاید حتی مجوز تولید 10 فیلم کوتاه را هم نداشته باشد. حال اینکه برخلاف انجمن سینمای جوانان، حوزه فعالیت انجمن فقط تولید فیلم کوتاه نیست. بنابراین پرواضح است که برخی دلخوریها به دلیل عدم اطلاع دوستان به وجود آید.
توجه به وحدت و همگرایی و پرهیز از شعار
«علی توحیدپرست» کارگردان فیلم کوتاه «گذشته استمراری» هم در این برنامه با بیان اینکه همیشه دوست داشتم یک فیلم ارزشی و اعتقادی بسازم گفت: اگر حمایت مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بویژه عنایت و درایت مدیر حوزه فیلم کوتاه انجمن نبود هرگز این فیلم تولید نمیشد و من بر این اساس صمیمانه از این عزیزان که در تمامی مراحل تولید مرا پشتیبانی و کمک کردند تقدیر و تشکر میکنم.
این کارگردان جوان بیان داشت: «گذشته استمراری» برگرفته از ذهن و باورهای قلبی من است و بر این اساس سعی کردم در این فیلم، خیلی دچار شعارزدگی وحرفهای تکراری نشوم. چرا که برای من وحدت و همگرایی مورد توجه بود و سعی کردم این مورد را با زبان تصویر به مخاطب منتقل کنم.
عذرخواهی وزیر ارشاد کار مردانه ای بود
«محمدتقی فهیم» منتقد سینما نیز قبل از ورود به بحث با اشاره به اینکه هیچ قشری به اندازه هنرمندان در این کشور مظلوم نیستند و ما این مساله را طی این روزها بیشتر متوجه شدیم، گفت: شخصی مثل وزیر ارشاد اگر جایگاه هنرمندان را نداند و هنرمندان را با سیاه لشگر اشتباه بگیرد این به معنای اوج مظلومیت هنرمندان است. درحالی که هنرمندان نباید برای یک وزیر، تفاوت داشته باشند؟ البته عذرخواهی ایشان کار مردانهای بود.
این کارشناس سینما به طور تلویحی به بیانیه خانه سینما در مورد صحبتهای وزیر ارشاد اشاره کرد و افزود: خانه سینما چرا در مورد ورود فیلمهای روی اکران به بازارهای قاچاق بیانیهای صادر نمیکند؟!
ایجاد مرز بین رئال از سورئال در فیلم کوتاه کار سختی است
فهیم در ادامه با اشاره به 2 فیلم «خاک» و «گذشته استمراری» خاطرنشان کرد: هر دو فیلم، فیلمهای شلوغ و سختی است و هر دو از یک ساختار و فرم واحدی برخوردارند، البته با تفاوت در نوع روایت، ضمن اینکه هر دو فیلم از نریشن استفاده کردند؛ اما باید بپذیریم که ایجاد مرز بین رئال از سورئال در فیلم کوتاه کار سختی است. در این فیلمها در برخی از مقاطع این مرزها رعایت نشده و مخاطب دچار سردرگمی میشود که بیشتر به نوع روایت و به میزانسن و دکوپاژ مربوط میشود. هر دو فیلم میتوانستد بهتر از این ساخته شوند.
این منتقد سینمای ایران با اشاره به فیلم «گذشته استمراری » تصریح کرد: مشکل اصلی این فیلم، ریتم کُند آن است که متناقض با فضای کار که یک کار ملتهبی است میباشد. عنصر باورپذیری، هم در این فیلم و هم در فیلم «خاک» کم است و به خوبی رعایت نشده است. اما حرف فیلم «گذشته استمراری» حرف جدیدی است، اما این حرف جدید و مهم در فرمی که تدارک دیده شده به خوبی اتفاق نمیافتد و مخاطب نمیتواند با نقش عراقی همذاتپنداری کند.
فیلم کوتاه ساختن آن هم فیلم دفاع مقدس کار سختی است
«پروانه مرزبان» تهیهکننده سینمای ایران هم در این برنامه گفت: فیلم کوتاه ساختن آن هم برای دفاع مقدس کار سختی است. خیلیها فیلم دفاع مقدس میسازند اما آن حس و حال دفاع مقدسی در آنان دیده نمیشود اما در هر دو فیلم این حس انساندوستانه احساس میشود. ضمن اینکه من به فیلمسازان جوان توصیه میکنم تمرکزشان را روی کارشان، کارگردانی و مطالعه بگذارند و از حواشی به دور باشند و با مسائل، منطقی رفتار کنند چرا که امروزه به دلیل وجود آموزشگاهها، دانشگاهها و مراکز علمی آموزشی متعدد، جوانان بسیار زیادی در این حوزه آموزش دیدهاند و با علاقه و استعداد فراوان تلاش برای ورود به عرصه سینما دارند.
وی در خصوص 2 فیلم مورد بحث عنوان کرد: آن چیزی که در فیلم «خاک» مرا راضی کرد این بود که شهدا آدمهای بسیار بزرگ و جاودانهای هستند و هر کسی نمیتواند به این مقام برسد و این امر در این فیلم به خوبی احساس میشود. این فیلم فاقد شعارزدگی است و به خوبی جلو میرود، اگر چه اشکالاتی هم وجود دارد؛ اما بازیها در هر دو فیلم قدری مصنوعی درآمده است و هر دو کارگردان باید توجه بیشتری به بازی گرفتن از بازیگران میداشتند.
یکصدوسیزدهمین برنامه سینما روایت شامگاه یکشنبه 31 اردیبهشت در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
انتهای پیام/ 121