در آستانه‌ی فتح-1/

تشکیل سازمان رزم سپاه، تصمیمی حیاتی برای پیروزی‌های بزرگ

با تشکیل سازمان رزم سپاه و ایجاد یگان‌های رزمی، سپاه توانست نقش مهم و موثری را در عملیات‌های فتح المبین، بیت المقدس و دیگر عملیات‌های دفاع مقدس داشته باشد.
کد خبر: ۲۴۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳ - 21May 2017

تشکیل سازمان رزم سپاه، تصمیمی حیاتی برای پیروزی‌های بزرگبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پیروزی در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، دلایل بسیاری داشت که از آن جمله می‌توان به ایجاد وحدت میان سپاه، ارتش و نیروهای مردمی، به دست آوردن تجهیزات توسط نیروهای مسلح، اتخاذ تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که موجب غافلگیری دشمن شد، حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های جنگ، حضور نیروهای جوان، با استعداد و با انگیزه در سطوح فرماندهی سپاه و ارتش و شکل‌گیری سازمان رزم سپاه اشاره کرد که این دلایل طی یک تا دو سال پیش از اجرای عملیات به وجود آمدند و تنها به چند ماه باقی مانده به عملیات مربوط نمی‌شوند.

سپاه پس از تشکیل در اردیبهشت 58، به صورت مراکزی در استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها نیز تاسیس شد و با آغاز درگیری‌ها در کردستان، پاسداران و نیروهای مردمی به صورت داوطلبانه و در قالب سپاه، عازم کردستان شدند و با آغاز جنگ تحمیلی هم بسیاری از دیگر رزمنده‌ها عازم اهواز شدند و برخی از رزمندگان که در جبهه‌های غرب بودند به جنوب آمدند. نیروهایی که از سراسر کشور به اهواز می‌آمدند ابتدا به پایگاه منتظران شهادت (گلف) که ستاد عملیات سپاه در جنوب بود مراجعه و سپس به خط مقدم اعزام می‌شدند و مسئولیت یکی از محورها را بر عهده می‌گرفتند. این روند تا عملیات ثامن الائمه که در مهرماه سال 60 انجام شد و کمی پس از آن، ادامه داشت و در آن عملیات، نیروهای هر شهر یا استان، هر کدام و یا به صورت ادغامی، عهده‌دار یکی از محورهای عملیاتی شدند.

برای تشکیل سازمان رزم سپاه، می‌بایست یگان‌هایی متشکل از نیروهای حاضر در جبهه‌ها شکل می‌گرفت و سپاه استان‌ها علاوه بر تغییر ساختار، پشتیبان نیرویی و مادی یگان‌ها می‌شدند.

سازمان رزم سپاه، علیرغم مخالفت‌ها از نیمه دوم سال 60 شکل تقریبا منسجمی یافت. محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس می‌گوید: فضای اجتماعی و سیاسی ماه‌های اول انقلاب که عده‌ای با تشکیل تیپ و سازمان رزم در سپاه مخالف بودند در ذهن سپاهی‌ها وجود داشت و مانع سازماندهی رزمی به شکل تیپ و لشکر بودند... ذهنیت منفی این بود که تشکیل تیپ یعنی اینکه سپاه مانند ارتش شود و این موضوع مخالفان بسیار جدی داشت. زیرا عده‌ای از پاسداران فقط برای کارهای فرهنگی عضو سپاه شده بودند و اصلا برای کارهای نظامی و مانند آن‌ها نه تنها نیامده بودند، بلکه موضع گیری هم می‌کردند. این افراد مثلا می‌گفتند سپاه باید 90 درصد فرهنگی و 10 درصد نظامی باشد که آیت الله خامنه‌ای که آن وقت رئیس جمهور بودند، در جمع پاسداران فرمودند که این چه حرفی است که بعضی‌ها می‌زنند 90 درصد فرهنگی، 10 درصد نظامی، سپاه 100 درصد فرهنگی و 100 درصد نظامی است.

فرماندهان ارشد سپاه در آستانه‌ی عملیات طریق القدس که در آذر سال 60 انجام شد، نیروهای حاضر در جبهه‌های جنگ که در چندین محور حضور داشتند را سازماندهی کردند، نیروهای چند شهر و یا استان را در یک یگان تقسیم کردند و برای نخستین بار 3 تیپ رزمی شکل گرفت. نام این تیپ‌ها عاشورا، امام حسین (ع) و کربلا بود. فرماندهی تیپ عاشورا را «عزیز (محمدعلی) جعفری» که اکنون فرمانده کل سپاه است، بر عهده داشت. فرماندهی تیپ امام حسین (ع) با «حسین خرازی» بود که در عملیات کربلای 5 در سال 65 به شهادت رسید و فرمانده تیپ کربلا «مرتضی قربانی» بود.

به گفته محسن رضایی، سازمان رزم سپاه به طور وسیع و جدی از فتح المبین شکل گرفت و در این عملیات سپاه ده یازده تیپ تشکیل داد. قابل ذکر است که عملیات فتح المبین در تاریخ 2 فروردین سال 61 آغاز شد و سپاه بر اساس طرح عملیاتی که با همکاری و همراهی ارتش تهیه کرده بود، نیازمند تیپ‌های رزمی بود. تیپ‌هایی که برای این عملیات آماده شدند، عبارت بودند از: تیپ 14 امام حسین (ع) به فرماندهی حسین خرازی، تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به فرماندهی احمد متوسلیان، تیپ 8 نجف اشرف به فرماندهی احمد کاظمی، تیپ 7 ولی عصر (عج) به فرماندهی عبدالمحمد رئوفی نژاد، تیپ 25 کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی، تیپ عاشورا به فرماندهی عزیز (محمدعلی) جعفری، تیپ امام حسن (ع) به فرماندهی حسن درویش، تیپ المهدی به فرماندهی علی فضلی، تیپ امام سجاد (ع) به فرماندهی محمد نبی رودکی و تیپ ثارالله به فرماندهی قاسم سلیمانی.

این تیپ‌ها نیازمند تجهیزات و تسلیحاتی بودند، از این رو سپاه اقدام به خرید اسلحه از لیبی کرد. تا پیش از عملیات فتح المبین به شدت کمبود گلوله آر.پی.جی داشت ولی در فتح المبین چند هزار موشک آر.پی.جی به دست نیروهای ایرانی رسید. همچنین با بعضی از کشورهای اروپای شرقی رابطه برقرار شد و مهمات خوبی به دست نیروهای ایرانی رسید. نیروهای ایرانی در عملیات‌های ثامن الائمه و طریق القدس که منجر به پیروزی شد نیز توانستند اسلحه و مهمات زیادی را به غنیمت بگیرند به طوری که در عملیات فتح المبین نیروهای سپاه تانک داشتند و با تانک‌های غنیمتی تیپ 30 زرهی ایجاد شد و فتح الله جعفری فرمانده آن تیپ شد. البته بعدها با تلاش و توان متخصصان داخلی توانستیم برخی از مهمات و تسلیحات را در داخل کشور بسازیم.

یک ماه پس از پیروزی رزمندگان در عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس آغاز شد که در این مدت، چند تیپ دیگر به سازمان رزم سپاه افزوده شد که عبارتند از یگان‌های امام رضا (ع) و نور.

تصمیم بزرگ فرمانده کل سپاه در ایجاد سازمان رزم در سپاه موجب شد که علاوه بر وحدت و همدلی بین نیروهای سپاه و ارتش، یگان‌هایی منسجم برای مقابله با دشمن بعثی و آزادسازی زمین‌های اشغالی به وجود آید.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها