در آستانه‌ی فتح-2/ گفت‌وگوی دفاع پرس با امیر قربانی؛

6 هزار ساعت پرواز توسط بالگردها و بال ثابت‌های هوانیروز در عملیات بیت المقدس

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به نقش این یگان در عملیات‌های دفاع مقدس و پشتیبانی از نیروهای زمینی گفت: در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، خلبانان این یگان 6 هزار ساعت پرواز با انواع بالگردها و بال ثابت‌ها انجام دادند.
کد خبر: ۲۴۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ - 23May 2017
امیر سرتیپ دوم «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به نقش هوانیروز در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس اظهار داشت: هوانیروز قبل از آغاز جنگ تحمیلی در غائله‌های کردستان، شمال‌غرب و جنوب در کنار سایر رزمندگان ارتش و سپاه همواره حضوری موثر داشته و بحمدالله ماموریت‌های محوله را نیز به خوبی انجام داده است.

وی افزود: هوانیروز در همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، نقش بی بدیلی را در بحث پاکسازی و از بین بردن غائله‌های شمال‌غرب، جنوب‌غرب و سایر مناطقی که با مشکلات امنیتی مواجه شده بود، داشت.

امیر قربانی تصریح کرد: هوانیروز در راستای اجرای ماموریت‌های خود در مقابله با ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی، 43 نفر از بهترین نیروهای خود را در 2 ماه اول جنگ تقدیم انقلاب کرد و بعد از آن در 31 شهریور 59 و با آغاز رسمی جنگ نیز همواره در بزنگاه‌ها و سخت‌ترین شرایط آماده پاسخگویی به دشمن بعثی تا بُن دندان مسلح بود.
 
فرمانده هوانیروز ارتش بیان کرد: با توجه به وضعیتی که سازمان‌های نیروهای مسلح در آن زمان داشتند، هوانیروز یکی از نیروهای کارآمد واکنش سریع بود که توانست به موقع جلوی یگان‌های زرهی رژیم بعث عراق را بگیرد و این یگان‌های بسیار قدرتمند را زمین‌گیر کند.
 
6 هزار ساعت پرواز توسط بالگردها و بال ثابت‌های هوانیروز در عملیات بیت المقدس
 
وی ادامه داد: هوانیروز در کنار دیگر رزمندگان، دست بلند نیروهای مسلح بود و توانست در موقعیت‌های پدافندی نامتناسب دشمن را تثبیت کند و اجازه پیشروی را از آن‌ها بگیرد تا آن سازماندهی لازم برای مقابله با دشمن متجاوز شکل بگیرد و نیروهای مسلح آرایش نظامی لازم را پیدا کنند.
 
امیر قربانی گفت: هوانیروز در پشتیبانی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و سایر نیروهای بسیجی و پاسدار همواره به عنوان یک برگ برنده حضور پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن وارد عمل شده و دشمن را منکوب کرده است. هوانیروز در تمام عملیات‌ها نقش بی بدیلی داشت و می‌توان گفت هوانیروز نوک پیکان حملات نیروهای مسلح ما در جریان عملیات‌های دفاع مقدس بوده است.
 
وی در تشریح نحوه عملکرد تیم‌های بالگردی هوانیروز عنوان کرد: هوانیروز در عملیات‌ها در مرحله نخست با استفاده از بالگردهای 206، به شناسایی مناطق درگیری اقدام کرده و سپس با اشراف اطلاعاتی تیم‌های آتش سبک و سنگین خود را برای اجرای ماموریت‌های آفندی و پدافندی اعزام می‌کرد و نیروهای پیاده و رزمندگان ما بعد از اقدامات هوانیروز به سمت اهداف حرکت می‌کردند.
 
6 هزار ساعت پرواز توسط بالگردها و بال ثابت‌های هوانیروز در عملیات بیت المقدس

امیر قربانی تصریح کرد: در تمامی عملیات‌های جنگ هشت ساله، ما شاهد حضور هوانیروز هستیم؛ چه عملیات‌هایی که قبل از آزادسازی خرمشر انجام شد و چه عملیات‌هایی که بعد از آن انجام شد. هوانیروز همواره حضوری موثر داشت و پا در رکاب ولایت و فرماندهان بوده است و همانطور که شهید بزرگوار صیاد شیرازی فرمودند: هوانیروز همچون مشتی آهنین علیه دشمن در هر شرایط و وضعیتی بود. و ایشان عملکرد هوانیروز را در عملیات بیت المقدس ستودنی ارزیابی کردند.  

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: با توجه به وحدت و هماهنگی که میان قرارگاه‌های سپاه و ارتش شکل گرفته بود و از طرفی شاهد فرار بنی صدر خائن از کشور بودیم، در همین اثناء عملیات مشترک ثامن الائمه (شکست حصر آبادان) انجام گرفت که به نوعی زمینه ساز عملیات پیروزمندانه بیت المقدس بود.

وی ادامه داد: عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود که 26 روز ادامه داشت و در 3 مرحله پیاده سازی شد. هوانیروز در هر یک از مراحل این عملیات به عنوان یک نیروی واکنش سریع، یک دست بلند و مشت آهنین توانست ماموریت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد.

6 هزار ساعت پرواز توسط بالگردها و بال ثابت‌های هوانیروز در عملیات بیت المقدس 
 
امیر قربانی خاطرنشان کرد: هوانیروز با 104 فروند بالگرد از انواع بالگردهای شناسایی، شکاری، تاکتیکی و ترابری و همچنین هواپیماهای بال ثابت خود در این عملیات حضور پیدا کرد و نزدیک به 6 هزار ساعت پرواز را در این عملیات انجام دادند. از دیگر ماموریت‌های هوانیروز در این عملیات هلی برن نیروها، اطلاعات و تخلیه و جا به جایی مجروحان بود.

فرمانده هوانیروز ارتش در پایان یادآور شد: هوانیروز 4 شهید خلبان و دو جانباز را در این عملیات تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار