رئیس شورای شهر تهران

شهید چمران شعار جنگ نمی داد

مهدی چمران با اشاره به حضور شهید چمران در صحنه جنگ گفت: در آن مقطع سالهای اول انقلاب کسی در کشور همپای شهید چمران پیدا نمی شد چرا که شعار جنگ نمی داد.
کد خبر: ۲۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 23June 2014

شهید چمران شعار جنگ نمی داد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دکتر مهدی چمران در نشستی صمیمانه همراه با حسین دهقان وزیر دفاع به تبیین ابعاد عرفانی و مبارزاتی شهید مصطفی چمران پرداخت. در این نشست که عصر یکشنبه به مناسبت پاسداشت سی و سومین سالگشت شهادت شهید چمران برگزار شد، دکتر مهدی چمران شخصیت شهید چمران را جامع  اضداد دانست  و بیان کرد: شهید چمران روحیه جهادی و فرماندهی را در حد اعلای خود داشت.

وی افزود: در زمان شروع جنگ تحمیلی شهید چمران در کنار مقام معظم رهبری به اهواز رفتند و ستاد جنگ های نامنظم را تشکیل داند و فرماندهی آن را برعهده گرفت. در آن مقطع زمانی سالهای اول انقلاب کسی در کشور همپای او پیدا نمی شد چرا که شعار جنگ نمی داد و خود در صحنه جنگ حضور پیدا می کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تجربه مبارزاتی شهید چمران  لبنان تصریح کرد: او ۸ سال در برابر اسرائیل جنگیده بود. خیلی از افراد در لبنان تنها عکس با تفنگ و تانک داشتند اما جنگی با اسرائیل نکردند و در زمان کمپ دیوید با آمریکا پیمان بستند اما شهید چمران در نقاط مختلف لبنان با اسرائیل مبارزه و از جنوب لبنان بیرون کرد. در سال ۴۲ ایران  نظام شاهنشاهی حاکم بود و شاه نیز از اسرائیل حمایت می کرد در چنین شرایطی ایشان اسرائیل را از لبنان بیرون راند.

مهدی چمران با اشاره به حماسه سوسنگرد و دشت آزادگان گفت: شهید چمران یک عارف به تمام معنا و در عین حال یک دانشمند فیزیک هسته ای بود. در کنار این سیاستمدار و تحلیلگر واقعی و هنرمندی بزرگ نیز بود.
وی با بحث شهادت  طلبی شهید چمران اشاره و عنوان کرد: شهادت طلبی موضوعیست که ذهن شهید چمران را به خود مشغول کرده بود. در لبنان با امکانات کم می جنگید و کوه ها، جاده ها و شهرها را طی می کرد تا وظایف خود را انجام دهد.

دکتر مصطفی چمران افزود: در ایران هم هرکجا سختی بود شهید چمران خود را آنجا می یافت و به محض اینکه به غرب کشور و آذربایجان غربی حمله  کردند راهی انجا شد،  لباس رزم پوشید، جلوتر از تانک ها به دشمن تاخت و آنجا را آزاد کرد.

رئیس شورای شهر تهران  در پایان بیان کرد: در پاوه به وسط حلقه محاصره دشمن رفت و با پیام امام و معدود رزمندگان خود  محاصره را شکست. شهید چمران ۱۳ روزه خطه کردستان را آزاد کرد. در زمان محاصره دستور عقب نشینی نیروها را داد با وجودی که نیروها حاضر به عقب نشینی نبودند فرمان نظامی صادر کرد و همه به عقب برگشتند آنگاه خود به تنهایی به سمت تانک های عراقی رفت و انان را فراری داد.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار