مرادی در گفت‌و گو با دفاع مقدس مطرح کرد

گفتما‌ن‌سازی در اقتصاد مقاومتی، رسالت‌ بسیج اساتید/ شهید دکتر چمران مصداق بارز استاد نمونه بسیجی

جانشین بسیج اساتید کشور گفت: تحول در علوم انسانی جزو آرمان های جمهوری اسلامی است که باید نقشه راه آن را طراحی کنیم؛ زیرا ثمرات این تحول در بسیاری از حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، پزشکی و مهندسی تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۲۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴ - 19June 2014

گفتما‌ن‌سازی در اقتصاد مقاومتی، رسالت‌ بسیج اساتید/ شهید دکتر چمران مصداق بارز استاد نمونه بسیجی

دکتر حسن مرادی جانشین بسیج اساتید کشور در گفتو گوی اختصاصی با خبرنگار دفاع مقدس با اشاره به همزمانی روز ملی بسیج اساتید و شهادت شهید دکتر مصطفی چمران اظهار داشت: بسیج اساتید با توجه به رسالت و نقشی که در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی برای خود قائل است، شهید دکتر مصطفی چمران مصداق بیرونی و عینی یک استاد دانشگاه نمونه و با دغدغه در راستای رسالت سازمان بسیج اساتید است.

مرادی ادامه داد: این تناسب بین ویژگی ها، آرمانها و دغدغه های شهید دکتر مصطفی چمران و رسالت بسیج اساتید، یک تناسب کاملا منطبق است؛ بر این اساس شهید چمران به عنوان نماد روز بسیج اساتید معرفی شد.

وی دیدگاههای شهید چمران را به لحاظ فردی بسیار برجسته دانست و تصریح کرد: تجلی دیدگاه بینشی، معرفتی شهید چمران را می توان در دیدگاه او نسبت به جهانبینی توحیدی اش دید. نظر وی نسبت به ولایت فقیه، نظام دینی و نظام امام عصر(عج) و جایگاه انسان و تعالی که باید داشته باشد، با دیدگاه و رسالت بسیج اساتید منطبق و همسو است.

مرادی خاطرنشان کرد: کارکرد اصلی بسیج اساتید، حرکت علمی در کشور است؛ زیرا رویکرد علمی از مهمترین رسالت ها و ماموریت های بسیج اساتید است.

جانشین بسیج اساتید کشور افزود: یکی از اصلیترین رسالتهای دانشگاه در جامعه حرکت موثر در زمینه تولید علم و انتقال آن است و بسیج اساتید در دانشگاه ها اقدام به فعالیت های مختلفی در این حوزه و همچنین رشته های گوناگون در دانشگاه کرده است.

وی تلاش در راستای تحول علوم انسانی را از دیگر فعالیت های سازمان بسیج اساتید برشمرد و گفت: در این راستا کارگاه هایی با حضور اساتید برجسته حوزه علوم انسانی از دانشگاههای مختلف تشکیل شده است که حدود 170 نظریه محوری در علوم انسانی را مورد نقد عالمانه و جدی قرار داده اند که جلسات آن به طور منظم در دانشگاه ها برگزار شده است و مجددا از مهرماه سال 93 آغاز می شود.

مرادی تلاش علمی با تکیه بر سرمایه های انسانی یعنی اساتید دانشگاه ها را نیز به عنوان سیاست های بسیج اساتید قلمداد کرد و افزود: کمک های مختلفی را در جهت کمک به مراکز علمی در سراسر کشور انجام داده ایم. پشتیبانی از طرح ها و پروژه های علمی و بسیج نیروهای انسانی برای حل مسائل و مشکلات آنها را در دستور کار خود قرار داده ایم.

جانشین بسیج اساتید کشور ادامه داد: ما با مراجعه به مجموعه های علمی در استان های مختلف از مسائل و مشکلاتی که در صنعت آن استان وجود دارد، مطلع شده و با ارائه راه حل در راستای حل مشکلات توانسته ایم کمک های زیادی به این مجموعه ها بکنیم که پیامدهای مثبت بسیاری را به همراه داشته است.

مرادی با اشاره به بهره مندی از اساتید بسیجی دانشگاه ها در پروژه های گوناگون نفت، هسته ای، موشکی و فناوری نانو عنوان داشت: این اساتید با انگیزه های جهادی و روحیه بسیجی که از دوران دفاع مقدس برای ما به ارمغان آمده است، توانسته اند اقدامات قابل توجهی را انجام دهند و در یافتن راه حل برای عبور از مشکلات و معضلات علمی کشور تلاش های موثری را انجام دهند.

وی با تاکید بر استفاده از مدیریت و روحیه جهادی در کشور خاطرنشان کرد: ما هرچقدر از روحیه و حرکت جهادی مبتنی بر یک شناخت با بصیرت از نیازها و شرایط فعلی کشور بهره مند شویم، همت و انگیزه دینی با تکیه بر ایمان، در پروژه های مختلف نمود عینی پیدا می کند و پیشرفت سریع را در کارها به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه یک سلسله موضوعات راهبردی را در دستور کار سازمان بسیج اساتید قرار داده ایم، افزود: یکی از این موضوعات، تحول در علوم انسانی است که جزو آرمان های جمهوری اسلامی بوده که باید نقشه راه آن را طراحی کنیم که در این خصوص کارگروه های مختلفی را تشکیل داده ایم که در بسیاری از حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، پزشکی و مهندسی تاثیرگذار خواهد بود.

مرادی گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی را از دیگر رسالت های بسیج اساتید برشمرد و گفت: گفتمان سازی یکی از راههای پیشبرد اقتصاد مقاومتی است که در دستور کار سازمان قرار گرفته و در این زمینه مجموعه ای از کارگاهها با حضور اساتید در رشته های مختلف تشکیل شده است.

جانشین بسیج اساتید کشور ادامه داد: در این کارگاه ها به بررسی ابعاد اقتصاد مقاومتی و چگونگی شکل گیری آن پرداخته شده. همچنین موانع و چالش هایی که در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد و ارائه راه حل نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی جنگ نرم دشمن با دنیای اسلام و جمهوری اسلامی را از دیگر موضوعات راهبردی دانست و تصریح کرد: با برگزاری کارگاه های 3 روزه با حضور 5 هزار استاد بسیجی در تمامی استانها توانسته ایم تاکنون گام های موثری در جهت آمادگی سایر اقشار برای رویایی و مبارزه با جنگ نرم برداریم.

مرادی با اشاره به ویژه برنامه های سازمان بسیج اساتید به مناسبت روز ملی بسیج اساتید بیان کرد: 1000 استاد بسیجی با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق می کنند. همچنین استید بسیجی در سالگرد شهادت شهید چمران بر سر مزار این شهید حضور می یابند.

جانشین بسیج اساتید کشور برگزاری مراسم های مختلف در دانشگاه های مختلف کشور را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان 31 خرداد ماه با حضور دکتر زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی و مسئولین مختلف استان فارس و اساتید دانشگاهها در دانشگاه شیراز برگزار می شود.

مرادی در پایان گفت: کارگاه هایی با  موضوع پیوستنگاری فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و جنگ نرم در شهریورماه 93 با حضور اساتید بسیجی سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار می شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار