سرلشکر باقری در گردهمایی فرماندهان نداجا:

قدرت آتش نیروی دریایی ارتش با گذشته قابل مقایسه نیست/ تنها 20 درصد بودجه دفاعی پرداخت شده است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه نیروی دریایی در توسعه سواحل مکران کارنامه درخشانی دارد، گفت:‌ نیروی دریایی به بسیاری از اهداف مورد نظر فرماندهی معظم کل قوا دسترسی پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۱۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ - 26November 2016
قدرت آتش نیروی دریایی ارتش با گذشته قابل مقایسه نیست/ تنها 20 درصد بودجه دفاعی پرداخت شده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در ستاد فرماندهی نداجا در حال برگزاری است، اظهار داشت:‌ نیروی دریایی در عملیات کم‌نظیر مروارید در خلیج فارس آنچنان طومار نیروی دریایی متجاوز بعثی را درهم پیچید که نیروی دریایی دشمن تا انتهای جنگ نتوانست سر بلند کند و اگر در مقاطعی تحرکاتی هم داشت با کمک نیروی دریایی آمریکا بود.

وی با اشاره به خدمات و تلاش‌های نیروی دریایی در اجرای مأموریت‌ها تصریح کرد:‌ از تلاش‌های امیر سیاری و تک‌تک نیروها قدردانی می‌کنم. نیروی دریایی در دوران مدیریت امیر «سیاری» رشد چشمگیری داشته و به بسیاری از اهداف مورد نظر فرماندهی معظم کل قوا دسترسی پیدا کرده است.
 
رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد:‌ اگرچه نیروی دریایی در رسیدن به اهداف با سرعت حرکت می‌کند، اما محدودیت منابع و امکانات تا حدودی این سرعت را کند کرده است.

سرلشکر باقری گفت:‌ کشور ما امروز متاسفانه گرفتار تحریم و دریافت پول نفت است، در حالی‌که برداشت مسئولان این بود که بعد از شهریورماه وضعیت دریافت پول نفت و بانک‌ها با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود، اما اینطور نشد.
 
رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: با توجه به اینکه بیش از 8 ماه از سال گذشته است، در حوزه دریافت منابع بنیه دفاعی کشور که جزو اولویت‌های ما است، تاکنون چیزی حدود 20 درصد دریافتی داشته است.

وی تصریح کرد:‌ نیروی دریایی بعد از دوران دفاع مقدس در بازسازی تجهیزات، پذیرش مسئولیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و مسئولیت سنگین و تعیین‌کننده دفاع در دریاها و همچنین در توسعه سواحل مکران کارنامه درخشانی داشته است. 
 
سرلشکر باقری با اشاره به مسئله اطلاعات در نیروی دریایی تاکید کرد: ناو شیراز در حال ساخت است که می‌تواند کمک خوبی به ما در مسئله اطلاعات کند، اما در نیروی دریایی برد سلاح از برد اطلاعات بیشتر است.
 
رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: توسعه قدرت آتش یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت نیروی دریایی است، که به حمدالله امروز قدرت آتش نیروی دریایی ارتش از لحاظ، برد، دقت، حجم و فراگیری با گذشته قابل مقایسه نیست، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید با حمایت و پشتیبانی جهادخودکفایی و صنعت دفاعی در این حوزه نیز پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.
 
وی با تاکید بر ایجاد روش‌های ابتکاری در برابر دشمن گفت: باید گونه‌ای نوآوری و ابداع داشته باشیم که دشمن از ما ترس و واهمه داشته باشد. آمریکایی‌ها می گویند ایران و چین راهبردی دارند با عنوان «ممانعت از دسترسی» و ما واقعا هم این کار را انجام می‌دهیم، برای مثال امروز ناوهای آمریکایی با فاصله از سواحل ما حرکت می‌کنند؛ زیرا برد موشک‌های ما 300 کیلومتر است، اگر برد موشک‌های ما به 500 کیلومتر برسد در واقع منجر به فاصله گرفتن بیشتر دشمن از سواحل شده و می‌توان گفت ناو هواپیمابر در این فاصله دیگر خاصیتی نخواهد داشت.
 
سرلشکر باقری افزود: مسئله پدافند و پوشش هوایی دریایی مسئله‌ای اساسی است، که باید در این خصوص سلاح‌های قدیمی را به روز و فعال کرده و سلاح‌های جدید را بر روی شناورها نصب کنیم تا فضای نبردهای دریایی را برای نیروهای خودی امن و برای نیروهای دشمن ناامن کنیم. 
 
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: در این برنامه به توسعه سواحل مکران توجه شده است و کارگروه آن در دولت در حال شکل‌گیری است که البته انتظارات ما بیش از این است و با توجه به اینکه امسال بودجه عمرانی به نهادی داده نشده، اما بخشی از بودجه سواحل مکران واگذار شده است، که این نشان از همکاری دولت در این زمینه دارد.
 
رییس ستادکل نیروهای مسلح بیان داشت: نیروی دریایی ارتش امروز ژئوپلیتیک متروک و فراموش شده دریای عمان و سواحل مکران را تبدیل به یک ژئوپلیتیک فعال، کارآمد، ارزشمند و قدرت آفرین کرده است.
 
وی با بیان اینکه عمده اقتصاد امروز دنیا در عرصه دریاها نهفته است، افزود: در دوره‌های تاریخی مختلف ما بیشتر قدرت و توسعه را در عرصه خشکی دنبال کرده‌ایم، در حالی که در دنیا اینطور نیست.
 
سرلشکر باقری همچنین گفت:  وقتی که انسان مخلص باشد و تلاش برای جهاد و پیشبرد ماموریت داشته باشد، خداوند به ذهن او طرح‌ها و راهکارهای بسیاری می‌اندازد تا از امکانات ملی و توان داخلی برای توسعه قدرت دریایی استفاده کند. توسعه تجارت دریایی در سایه امنیت یکی از مهمترین مسائل است و امروز بخش قابل توجهی از حمل و نقل کالاها در دریا انجام می‌شود و ما از این قاعده مستثنی نیستیم.
 
رییس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: نیروی دریایی هنگامی می‌تواند در حوزه کلاسیک به درستی عمل کند که برتری هوایی، برتری آتش و برتری برد راداری داشته باشد، یا اینکه حداقل با دشمن همتراز باشد. ما با دشمن استکباری هیچگونه همترازی نداریم و باید برای این راهی پیدا بکنیم و در این مسیر هیچ بن بستی برای ما نیست چراکه تاکنون نشان داده‌ایم که می‌توانیم راه پیدا کنیم. بایستی روی این موضوع فکر کرد و روش‌های متعدد را پیاده، تمرین و در داخل نیروها نهادینه کرد.
 
وی گفت: در عرصه جنگ ناهمتراز فرمانده باید یک مدیر راهبردی باشد و در شرایط قطع ارتباطی بتواند تصمیمات راهبردی اتخاذ کند.
 
سرلشکر باقری همچنین بیان کرد: در مسئله نگهداری، تعمیر و بازسازی شناورها من شاهد بودم کارهای بزرگی در نیروی دریایی انجام شده است، اما هنوز خیلی با توسعه زیرساختی در این زمینه فاصله داریم و بایستی بتوانیم از زیرساخت‌ها به نحو احسن در این جهت استفاده کنیم.
 
در پایان این مراسم کتاب «دیپلماسی دریایی و امنیت اقیانوس هند» به دست سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح رونمایی شد. 
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار