همایش بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام-8/ سرلکشر رضایی در جمع خبرنگاران:

«صهیونیسم» و «وهابیت» اجازه برقراری امنیت در منطقه را نمی‌دهند/ سیاست‌های ترکیه به این کشور آسیب می‌زند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صهیونیسم به رهبری رژیم صهیونیستی، وهابیت به رهبری عربستان و سرمایه‌داری غربی به رهبری آمریکا اجازه نمی‌دهند ثبات و امنیت در منطقه برقرار شود.
کد خبر: ۲۱۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ - 15November 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه آیین اختتامیه نخستین همایش بین المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه جنوب غرب آسیا که ما در آن قرار داریم، استعدادهای فراوانی برای همگرایی و ایجاد اتحادیه بزرگ اقتصادی و حتی سیاسی دارد.

وی افزود: اما عواملی است که این استعداد طبیعی را به تاخیر می‌اندازد. صهیونیسم به رهبری اسرائیل، وهابیت به رهبری عربستان و سرمایه‌داری غربی به رهبری آمریکا اجازه نمی‌دهند ثبات و امنیت در منطقه برقرار شود.

رضایی خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه می‌توانند همکاری دسته‌جمعی را به وجود بیاورند وگرنه خود منطقه استعداد این همکاری را دارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارائه راهکار برای برقراری امنیت در منطقه عنوان کرد: نخست؛ مرزهای سیاسی همه کشورها باید به رسمیت شناخته شود و ادعای مرزی کنار برود. دوم اینکه اجازه بدهیم، مردم کشورهای منطقه خود سرنوشتشان را به دست بگیرند و از بیرون هیچ کشوری برای ملت‌های منطقه تعیین تکلیف نکند.
 
وی دستیابی به بازار مشترک اقتصادی را سومین راهکار دانست و گفت: با اجرای این راهکار می‌توانیم منافع بیشتری از فعالیت‌هایمان به دست آوریم. 
 
سردار رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف ترکیه از مداخله در سوریه و عراق بیان کرد: کشور ترکیه به برداشتی رسیده و فکر می‌کند با دخالت در عراق و سوریه می‌تواند به منابع نفت و گاز منطقه دسترسی پیدا کند. 
 
 وی اضافه کرد: ترکیه به دنبال این است که به هاب انرژی برای صادرات این محصولات به اروپا دست یابد. و البته مسائل ایدئولوژیک و اعتقادی هم کمک کرده است. موضوع سوم تحریکات رژیم صهیونیستی در این رابطه است. این عوامل دست به دست هم داده تا ترکیه به یک سیاست جدید طی سه چهار سال اخیر رسیده، ولی ما مطمئنیم این سیاست آسیب به ترکیه می‌زند این کشور را با آسیب های جدی مواجه می‌کند.
 
سرلشکر رضایی در رابطه با همگرایی کشورهای اسلامی گفت: مردم منطقه همگرایی را می‌خواهند و خواهان ادامه جنگ و ناامنی ها نیستند. زندگی مردم در منطقه با همگرایی بهتر پیش می رود. 
 
وی گفت: با این همگرایی ثروت بیشتری تولید و امنیت بیشتری به وجود می‌آید. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن ترامپ شاهد تغییراتی در برجام خواهیم بود، اظهار کرد: ما باید منتظر باشیم تا ببینیم بعد از اینکه ایشان بر صندلی ریاست جمهوری نشست، مواضعش چیست. ما همه چیز روی میز آماده داریم. یعنی هم آماده ادامه همکاری در برجام هستیم و هم این آمادگی را داریم که اگر آمریکا بخواهد تجدیدنظر کند، ما تجدیدنظر اساسی تری در برجام خواهیم کرد. 
 
انتهای پیام/211 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار