همایش بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام-7/ سرلشکر رضایی:

ایران می‌تواند محور امنیت سازی در منطقه باشد/ چهارراه ژئوپلیتیکی جهان اسلام جنوب غرب آسیا است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران می‌تواند محور امنیت سازی در منطقه باشد، گفت: جهان اسلام قادر است با استفاده از فضای سایبری و با تکیه بر هویت اسلامی و همکاری اقتصادی اتحاد ژئوپلیتیکی را ایجاد کند.
کد خبر: ۲۱۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸ - 15November 2016
ایران می‌تواند محور امنیت سازی در منطقه باشد/ چهارراه ژئوپلیتیکی جهان اسلام جنوب غرب آسیا استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام اظهار داشت: ایران می‌تواند محور امنیت سازی در منطقه باشد.

وی افزود: جهان اسلام قادر است با استفاده از فضای سایبری و با تکیه بر هویت اسلامی و همکاری اقتصادی اتحاد ژئوپلیتیکی را ایجاد کند.

سردار رضایی بیان کرد: با وجود درگیری‌های بسیاری که منطقه ژئوپلیتیکی جهان اسلام با آن مواجه است اما بیشترین ظرفیت برای به هم پیوسته شدن سیستم‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: منطقه جنوب غرب آسیا ضمن اینکه غرب و شرق جهان اسلام را به هم وصل می‌کند، ترکیه و هند را هم به هم وصل می‌کند و به دلیل حضور آمریکا منافع قدرت‌های بزرگ نیز از این منطقه عبور می‌کند. 
 
وی گفت: جنوب غرب آسیا چهارراه ژئوپلیتیکی جهان اسلام و قدرت‌های جهانی است که منازعات جهان اسلام و بین‌الملل و بین برخی کشورهای جهان اسلام و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مانند ایران و آمریکا را در این منطقه شاهدیم. 

رضایی عنوان کرد: در مرکز جهان اسلام، کمربندی طلایی داریم که عراق، ایران و افغانستان را به هم وصل می کند. این کمربند محل منازعه قدرت هاست.

وی اضافه کرد: منازعه روسیه و آمریکا اگرچه در کریمه اوکراین بود، اما به سوریه کشیده شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا نمی شود منازعات درونی را به همکاری تبدیل کرد، گفت: منافع منطقه از همکاری بهتر به دست می آید. سرنوشت ترکیه را می بینیم و در آینده خواهیم دید رویکرد خصمانه عربستان به کجا خواهد رسید.

رضایی گفت: حکومت های استبدادی و متاثر از حکومت های استکباری مانعی در راه گذر عقلانی برای تغییر در منطقه هستند. همچنین نظم سیاسی درون کشورهای منطقه و دخالت های خارجی در این تاخیر موثرند.

وی بیان داشت: ایران با قدرت برتر نظامی منطقه می تواند نقطه آغازگر برای رسیدن به یک نظم و سیستم ژئوپلیتیکی در منطقه باشد.

رضایی با بیان اینکه نقش ایران در جهان اسلام منحصر به فرد است، گفت: حوادث اخیر از ایجاد منطقه ژئوپلیتیکی در جهان اسلام جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: راهبرد ما این است که قوی شویم. بدون قوی شدن نمی توانیم نقشی ایفا کنیم. اقتصادمان در تعامل با کشورها نیز باید تقویت شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: اگر کمک های نظامی با صادرات کالاهای اقتصادی پیوند بخورد، می توانیم نقش ژئوپلیتیکی ایفا کنیم.

وی اضافه کرد: باید بین سیاست بین المللی و منطقه ای توازن داشته باشیم. چرا وقتی رابطه مان با کشورهای بین المللی بهتر شد، رابطه مان با ترکیه و عربستان به هم خورد.

رضایی در پایان گفت: وهابیت نقش تخریبی در ایجاد نظم ژئوپلیتیکی دارد. عربستان نقش ضدبازی دارد و انگار مامور شده که این همگرایی و نظم به وجود نیاید.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها