(بخش دوم)/ سرهنگ صمدی در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس عنوان کرد

اشتیاق نیروهای مردمی برای جنگیدن در کنار کلاه‌سبزهای مدافع خرمشهر

فرمانده اسبق گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش گفت: نیروهای مردمی دوست داشتند که با لباس تکاوری و دوشادوش تکاوران نیروی دریایی به دفاع از خرمشهر بپردازند.
کد خبر: ۱۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴ - 20May 2014

اشتیاق نیروهای مردمی برای جنگیدن در کنار کلاه‌سبزهای مدافع خرمشهر

سرهنگ "هوشنگ صمدی" فرمانده اسبق گردان تکاوران نیروی دریایی در منطقه بوشهر که 61 ماه از دوران جوانی خود را در جبهههای حق علیه باطل سپری کرده است در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس ضمن تبیین نقش نیروی دریایی در حراست از مرزهای جغرافیایی کشور در دوران پیش از آغاز جنگ تحمیلی گفت: تقریباً یک هفته پیش از آغاز جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ایران که بواسطه رصد کردن تحرکات مرزی، جنگ با عراق را امری مسجل میشمرد، در پی ایجاد یک ستاد مدیریت بحران از پرسنل زبده نداجا اعم از افسران درجهدار و نیروهای کادری برآمد.

وی افزود: مورخ 2  تیر ماه 1359 یعنی تقریبا یک هفته مانده به آغاز جنگ تحمیلی، با آمدن ناخدا "مصطفی مدنینژاد" جانشین فرمانده نیروی دریایی از تهران به بوشهر، این ستاد تحت عنوان ستاد رزمی 421 در راستای مدیریت بحران و تدارک دفاع در برابر تهاجم قریبالوقوع عراق تشکیل شد و در واقع از این تاریخ به بعد مسئولیت اداره کردن جنگ و عملیاتهای نیروی دریایی در منطقه  بوشهر بطور کامل به عهده این ستاد قرار میگیرد.

ناخدا یکم "صمدی" با بیان اینکه سرانجام در تاریخ 31 شهریور 59 ارتش عراق با تجاوز از مرزهای زمینی و هوایی به کشور عزیزمان بر طبل آغاز جنگ را کوبید، خاطرنشان کرد: در این زمان ستاد رزمی 421 نیروی دریایی که مدیریت عملیاتهای این نیرو را در سطح بوشهر عهدهدار بود از من خواست تا بعنوان فرمانده تکاوران با نیروهای خود از بوشهر به طرف خرمشهر جهت دفاع حرکت کنم.

وی در ادامه در خصوص نیروی تکاور و سطح توانمندی این نیرو در منازعه با دشمن متجاوز افزود: تکاور نیروی واکنش سریعی محسوب میشود که توانایی شرکت در جنگهای ناهمطراز و شرایط سخت را دارد، لذا از این نیرو معمولا در جهت دفاع در برابر دشمن تا زمان آمدن نیروهای کمکی استفاده میشود تا با تحرکات و حملات پیشدستانه جلوی سرعت پیش روی دشمن را بگیرد.

دفاع 500 تکاور نداجا از خرمشهر

وی افزود: من بهمراه 500 نیروی تکاور که همه از درجهداران بودیم ساعت 12 شب 31 شهریور با 112 خودروی نظامی در یک حرکت تاکتیکی و چراغ خاموش از بوشهر به طرف خرمشهر روانه شدیم و در ساعت 5 صبح نخستین روز مهر ماه به نزدیکی آبادان رسیده و سرانجام در ساعت یازده و نیم صبح در خرمشهر مستقر شدیم. دشمن بواسطه ستون پنجم فعال خود در آن منطقه از حضور نیروهای تکاور در این منطقه آگاه شد و منطقه را بطور گسترده زیر آتش سنگین توپخانه خود گرفت، اما لطف خدا شامل حال نیروها شد و تا آن لحظه هیچ خسارت و آسیب جسمی به نیروها وارد نشد.

توان هر تکاور ایرانی معادل 50 نظامی عراقی

وی یادآور شد: من با توجه به شناختی که از سطح توانمندی نیروهای تکاور داشتم به افراد تحت فرمان خود گفتم؛ هر کدام از شما معادل 50 نیروی عراقی هستید، چراکه آنان را بخوبی میشناختم و از این حیث که در میان ما هیچ نیروی غیر کادری(سرباز) حضور نداشت و همه از نیروهای زبده کادر تکاوران نیروی دریایی بودند، به حرف خود ایمان داشتم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار