امیر خلبان محمدحسین در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

نهاجا فناوری ساخت هر هواپیمایی را در اختیار دارد

جانشین فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با اشاره به نقش پرسنل نیروی هوایی در همراه شدن ارتش با انقلاب گفت: امروز کارکنان نیروی هوایی در حوزه علمی و تحقیقاتی در مباحث فناوری و تکنولوژیک مشغول به کار هستند تا بتوانند به دستاوردهای جدیدی برسند، نه این‌که دنباله‌رو بلوک شرق و غرب باشند.
کد خبر: ۱۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸ - 08February 2014

نهاجا فناوری ساخت هر هواپیمایی را در اختیار دارد

امیر سرتیپ دوم خلبان "حمید محمدحسین" جانشین فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی (دافوس)، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به بیعت همافران نیروی هوایی با حضرت امام(ره) در ۱۹ بهمنماه سال ۵۷، اظهار کرد: ورود ارتش به صحنه برای دفاع از مردم در دنیا بینظیر است.

حرکت همافران در ۱۹ بهمن، ریشه در اعتقادات داشت

وی افزود: ماهیت این عمل به نفس کار و آن تعصباتی که در حوزه معنوی در ما ایرانیها تبلور دارد، بازمیگردد. ورود ایرانیان و عجین شدنشان با دین و مذهب قدمتی تاریخی داردو این اقدام نیز فیالبداهه اتفاق نیفتاد. وقتی نیروی هوایی وارد انقلاب میشود و حتی صحبتهای حضرت امام را در پادگانها و پایگاههای نیروی هوایی پخش میکنند، یعنی زمینهای برای اینکار وجود داشته و این کار آنی نبوده است. آنشناختی که مردم در سال ۴۲ از حضرت امام پیدا کردند باعث شد در سال ۱۳۵۶ ارتش و به خصوص نیروی هوایی وارد صحنهٔ انقلاب شوند.

جانشین فرمانده دافوس آجا تصریح کرد: پس از درگیری همافران با نیروهای گارد در مهرآباد، پرسنل نیروی هوایی با لباس نظامی وارد صحنه انقلاب شدند. بعد از ورود امام به کشور نیز کارکنان نیروی هوایی دست در دست ایشان دادند و صحنهای زیبا را در ۱۹ بهمن را رقم زدند؛ آن بیعت تاریخی، صحنهای برای پیروزی انقلاب شد.

صحبتهای امام خمینی (ره) ارتش را با انقلاب همراه کرد

وی با اشاره به پیشگامی نیروی هوایی در پیوستن به انقلاب تصریح کرد: همافرها جزء قشر تحصیلکرده محسوب میشدند که بعضی از آنها در آمریکا تحصیل کرده بودند. علاوه بر همافرها، درجهدارن، افسران و خلبانان به ماهیت دینی آموزههای حضرت امام (ره) آگاه شده بودند. صحبتهای حضرت امام (ره) در روز ۱۲ بهمن، باعث شد ارتش در کنار مردم گام به گام حضور داشته باشد. زمانی که امام فرمان دادند پادگانها را باز کنید، ارتشیها و بهخصوص نیروی هوایی جزو اولینهایی بودند که در پادگانها را به روی مردم باز کردند تا مردم مسلح شوند. کارکنان نیروی هوایی نیز در کنار مردم سلاح به دست گرفتند و با نیروهای گارد شاهنشاهی درگیر شدند.

امیر خلبان محمدحسین خاطرنشان کرد: آن روزها حفاظت از بیت امام (ره) نیز توسط نظامیها و بهخصوص پرسنل نیروی هوایی انجام میشد؛ چون احتمال داشت نیروهای گارد بخواهند عمل غیر مترقبهای را صورت دهند.

با پیوستن پرسنل نیروی هوایی به انقلاب، نظامیها رنگوبوی انقلابی گرفتند

وی با بیان اینکه پیوستن پرسنل نیروی هوایی به نیروهای مردمی، باعث شد نظامیها رنگ و بویی انقلابی پیدا کنند، تاکید کرد: همین موضوع باعث شد بسیاری از ارتشیها نیز به جمع انقلابیون بپیوندند. در آن زمان افرادی در ارتش حضور داشتند که حتی زمانی که به خارج از کشور مثل آمریکا اعزام میشدند، هیچ وقت نمازشان ترک نمیشد، همانند شهید بابایی و شهید اردستانی که در این مورد زبانزد هستند.

خلبانان ایرانی در آمریکا با خودشان رقابت میکردند

امیر محمدحسین در ادامه با اشاره به توانایی و تبهر خلبانان ایرانی گفت: در دورههای آموزش خلبانی در کشور آمریکا، رقابت اصلی بین خلبانان ایرانی و بعضا با آمریکاییها بود. در بین خلبانان سایر کشورها رقابتی وجود نداشت و ایرانیها بیشتر وقتها رتبههای برتر دورهها را کسب میکردند.

هراس ژنرال آمریکایی از دانشجوی ایرانی خودش

وی در ادامه به نقل خاطره یکی از خلبانان پیشکسوت پرداخت و اظهار کرد: در یکی از مراسمهای فارغالتحصیلی خلبانان در آمریکا، یکی از ژنرالهای آمریکایی میگوید "من با این تجربهای که دارم اگر روزی اتفاقی بیفتد و بین ایران و آمریکا جنگی در بگیرد و من متوجه شوم دانشجوی من ستوان "خاکنگار" مقابل من قرار گرفته است، مطمئنا ترجیح میدهم جنگ را ترک کنم و برگردم". یک ژنرال آمریکایی با بالاترین درجه و تجربه در مقابل دانشجویی که تازه فارغالتحصیل شده است این چنین ادبیاتی را بهکار میبرد.


غربیها گمان میکردند با خروج مستشاران نظامی، نیروی هوایی زمینگیر میشود

جانشین فرمانده دافوس ارتش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه با شروع انقلاب آمریکاییها از ایران رفتند و دست ما را خالی گذاشتند، اظهار کرد: پیش از انقلاب مستشاران نظامی تمام سامانههای فنی نیروی هوایی را مدیریت میکردند. آن زمان قطعات هواپیما در ایران تعمیر نمیشد و کسی هم به موضوع تعمیر این قطعهها در داخل کشور فکر نمیکرد. پس از رفتن مستشاران، غربیها معتقد بودند نیروی هوایی ما زمینگیر میشود. اطلاعاتی هم که به صدام دادند این بود که مستشاران نظامی از ایران رفتهاند و نیروی هوایی زمینگیر شده است.

آمریکا هواپیماهای اف۱۴ را برای محافظت از خود در برابر بلوک شرق به شاه داده بود

وی با تاکید بر اینکه تقریبا پروازهای ما به حالت تعلیق در آمده بود، تصریح کرد: ما آن موقع هواپیماهای اف۴، اف ۵ و اف۱۴ را در اختیار داشتیم. آمریکاییها روی هواپیماهای اف۱۴ نظارت زیادی داشتند، چون هواپیمای اف۱۴ را به هیچ کشوری نداده بودند. ایران نیز به دلیل اینکه حائلی بین دو بلوک شرق و غرب بود و میتوانست محافظی برای بلوک غرب باشد، این هواپیماها را در اختیار داشت. بیشترین مستشاران حاضر در نیروی هوایی نیز مربوط به هواپیماهای اف۱۴ بودند.

صدام ابتدا پایگاههای نیروی هوایی را بمباران کرد تا یکهفتهای به تهران برسد

امیر محمدحسین اضافه کرد: صدام با این نگاه که در یک هفته خواهد توانست جنگ را به پایان برساند، به ایران حمله کرد. رژیم بعث در همان روز اول همه پایگاههای هوایی کشور را بمباران کرد. این یک استراتژی کلی است که در ابتدای جنگ پایگاههای نیروی هوایی را به دلیل برد بلند، تحرک، انطافپذیری و سرعت همیشه در تمام صحنههای جنگ حضور دارد، بمباران میکنند.

وی افزود: غربیها به خیال خود نیروی هوایی ایران را تعطیل کردند و صدام نیز سعی کرد آن تعداد هواپیمایی که توان عملیاتی دارند را نیز منهدم کند و با برتری هوایی نسبت به ایران نیروی زمینی خود را پشتیبانی کند.

امیر سرتیپ دوم خلبان محمدحسین، با بیان اینکه وقتی صدام حمله گستردهای را از سمت جنوب و غرب آغاز کرد، ابتدا نیروهای مردمی درگیر شدند، اذعان کرد: اولین نیروی پیشگامی که میتوانست با اینها مقابله کند، نیروهای مرزی هستند که معمولا تعدادشان کم است و پس از آن نیروی هوایی است که به دلیل سرعتی که دارد میتواند بعد از چند ساعت وارد صحنه شود.

طرحریزی عملیاتی با حضور ۱۴۰ فروند جنگنده در دنیا بینظیر است/ روز اول جنگ ۴۰ تا ۶۰ درصد ماشین جنگی هوایی عراق از کار افتاد

وی تاکید کرد: در روز اول جنگ هواپیماهای ارزشمند ایران که توانایی انجام عملیات تاکتیکی و راهبردی را دارند، وارد جنگ تن به تن شدند و برای سد کردن مسیر پیشروی دشمن، به شکار تانک پرداختند. عملیات نیروی هوایی در روز اول جنگ، جواب دندانشکن ما به دشمن بعثی بود.

جانشین فرمانده دافوس آجا اضافه کرد: بلافاصله پس از آغاز حمله رژیم بعث به کشور، ایرانیها با تعصب و غیرت دینی و معنوی که داشتند، نتوانستند ساکت بنشینند. فرماندهان نیروی هوایی در همان روز اول جنگ، عملیاتی را طرحریزی کردند که چنین عملیاتی با حضور ۱۴۰ فروند جنگنده در دنیا بینظیر است. این کاری نیست که در عرض یک روز بتوان آنرا انجام داد، ولی این عملیات توسط خلبانان ایرانی انجام شد و تمام پایگاههای هوایی عراق ـ حتی در دور دستترین نقاط ـ مورد حمله قرار گرفتند. عراقیها اعتراف کردند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد ماشین جنگی هوایی عراق در این عملیات زمینگیر شد.

وی افزود: با این حمله برای صدام مشخص شد چیزی که برای او تعریف کردهاند، واقعیت ندارد. در حقیقت صدام در همان روزی که نیروی هوایی این عملیات را انجام داد شکست خورد، ولی همچنان مقاومت میکرد.

امیر محمدحسین گفت: این عملیات و دیگر عملیاتهایی که توسط نیروی هوایی در طول جنگ انجام میشد، در دنیا بینظیر هستند و این عملیاتها در دانشگاههای ما تدریس میشوند.

مقام معظم رهبری بانی خودکفایی در نیروی هوایی هستند

جانشین فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با اشاره به خودکفایی نهاجا در حوزهٔ نیروی انسانی و تجهیزات گفت: مقام معظم رهبری در دورهای نماینده حضرت امام در ارتش بودند. قاطعانه میتوان گفت ایشان بانی جهاد خودکفایی در نیروی هوایی هستند. یکی از اوامر ایشان به نیروی هوایی این بود که «خودتان کار کنید»؛ این صحبت ایشان باعث شد کارکنان نیروی هوایی خود دست بهکار شوند و تعمیر و تولید قطعات هواپیما آغاز شود.

اگر جنگ هشتساله رخ نمیداد، به این پیشرفتها نمیرسیدیم

وی با اشاره به اینکه اگر جنگ عراق علیه ایران رخ نمیداد، ما به این پیشرفت نمیرسیدیم، گفت: این یک واقعیت است که ما شاید تحت تاثیر جنگ و حصر قرار گرفتیم تا امروز به این پیشرفت برسیم. تحریمها باعث شدند ما آستینها را بالا بزنیم و پیشرفت کنیم. ما کمبودها را احساس میکردیم و به دنبال رفع آن بر میآمدیم.

شبیهساز هواپیمای اف۱۴ را بهینهسازی کردیم

جانشین فرمانده دافوس اضافه کرد: جوانان ما نترسیدند، وارد میدان شدند و حتی شبیهساز اف۱۴ که پس از رفتن آمریکاییها قابل استفاده نبود را ما بهصورت پیشرفتهتر و با حجم کمتر ساختیم. در آن زمان۸۰ رَک (کُمُد) الکترونیکی و کامپیوتری در سالنی قرار داشت تا شبیهساز اف۱۴ هواپیما فعال شود؛ ولی این شبیهساز را ما با ۲ رَک طراحی کرده و ساختیم. ما پس از آن سراغ دیگر هواپیماها نیز رفتیم و پس از جنگ شبیهساز هواپیماهای «میگ و سوخو» را بازسازی کرده یا ساختیم. در حال حاضر شبیهسازهای همه هواپیماهای ما در داخل کشور توسط جهاد خودکفایی نیروی هوایی ساخته شده است.

طراحی و ساخت جنگندهٔ صاعقه نشانه توامندی نهاجا است

امیر خلبان محمدحسین اضافه کرد: ما در طول سالهای شروع جنگ تا امروز توانستیم روندی صعودی و نه روند خطی یا نزولی داشته باشیم. ما در این سالها در دو بُعد آموزش و ساخت قطعات شروع به کار کردیم و امروز به این توانمندی رسیدهایم که هواپیما بسازیم.

وی با اشاره به ساخت جنگنده صاعقه گفت: طراحی و ساخت این هواپیما در داخل ایران انجام شد و جمله معروف «ما توانستیم» نیز روی آن نقش بست. الان گردانهای عملیاتی این هواپیما در حال پرواز هستند.

هواپیماهای آذرخش و صاعقه تشابه زیادی با جنگنده اف۵ دارند

این خلبان نهاجا با اشاره به اینکه هواپیمای آذرخش و صاعقه تشابه زیادی به هواپیماهای اف۵ دارند، اظهار کرد: این هواپیما از هواپیماهای پایه است که با جثه کوچک و سرعت خوب، در جنگ هشتساله نقشی بسیار ارزنده داشت. یکی از نقاط ضعف رادارها، ردیابی هواپیماها در ارتفاع پایین است. این هواپیما با توجه به اینکه بسیار چالاک است، نقش زیادی در پروازهای ارتفاع پست، بمبارانها و صدمه زدن به تجهیزات و مراکز حساس دشمن دارد.

وی افزود: توانمندی ساخت و تولید هواپیمای صاعقه در حدی است که یک اسکادران از این هواپیماها در یکی از پایگاهها مستقر شده و آماده هرگونه عملیات هستند.


 

نهاجا فناوری ساخت هرگونه هواپیمایی را در اختیار دارد

محمدحسین تصریح کرد: امروز نیروی هوایی ارتش با همکاری وزرات دفاع این توانایی و فناوری را در اختیار دارد تا طراحی و ساخت هرگونه هواپیمایی را انجام دهد.

امروز تمام مسئولان نهاجا در ایران آموزش دیدهاند

جانشین فرمانده دافوس ارتش در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه ما از سال ۱۳۶۱ آموزشهای خلبانی را در داخل کشور پایهریزی کردیم، تاکید کرد: بهدلیل پیچیدگیهای آموزش خلبانی، ما پیش از این برای آموزش باید به کشورهایی مثل آمریکا میرفتیم؛ اما پس از انقلاب ما توانستیم در این حوزه کار کنیم. دستپرودههایی که در سالهای پس از انقلاب آموزش دیدند، محصول خالص ایران هستند. من نیز یکی از این افرادی هستم که در آن سالها آموزش دیدم و با ارتباط با نسل گذشته و استفاده از تجربیات آنان راهشان را ادامه دادیم. در حال حاضر تمام گردانندگان و مسئولان نیروی هوایی، دستپرورده خود ایران هستند.

برخی کشورها به دنبال آموزش دانشجویان خود در دانشگاههای نظامی ایران هستند

وی افزود: الان نهتنها به کشورهای دیگر از لحاظ آموزش پروازی و فنی وابسته نیستیم، بلکه آمادگی و توانایی داریم دانشجویان کشورهای دوست را آموزش دهیم. در سالهای اخیر کشورهایی که در حوزه نظامی از ایران بازدید میکنند درخواست دارند که هم تبادل دانشجو داشته باشند و هم اینکه از فناوریهای ما با خبر شوند؛ چون ما برای آنها الگو شدهایم.

قدرتی که دشمن از آن بیبهره است

جانشین فرمانده دافوس آجا با اشاره به قدرت معنوی خلبانان و کارکنان نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: ما فرای تجهیزات و فنآوری، از نیروی معنوی و اعتقادی برخورداریم که دشمن از آن بیبهره است. این قدرت معنوی در جنگ احتمالی صحنههای بسیار زیبایی را خلق خواهد کرد و درسهای بزرگی به آمریکا و همپیمانانش خواهد داد. ما در طول این سالها در رزمایشهای مختلف این امر را ثابت کردهایم.

پروژه ایرانهراسی برای فروش تجهیزات نظامی به کشورهای عربی است

امیر خلبان محمدحسین در ادامه صحبتهای خود، با اشاره به شیوع ایرانهراسی در منطقه توسط آمریکا و کشورهای غربی، افزود: این کشورها برای تولید سلاحهای خود باید بازاری را فراهم کنند که فعلا این بازار، منطقه خاورمیانه است. ایرانهراسی باعث میشود کشورهای حوزه خلیج فارس تسلیحات بهروز را خریداری کنند؛ اما این کشورها میدانند توان دفاعی و رزمی ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت.

وی افزود: اگر غربیها کمکهای خود به این کشورها را قطع کنند، تجهیزات نظامی آنها همانند یک ماکت خواهد بود؛ چون این کشورها توان اداره و استفاده از تجهیزات نظامی را ندارند و مستشاران غربی این تجهیزات را مدیریت میکنند.

مبتکران جوان در نیروی هوایی میدان را در اختیار دارند

امیر خلبان محمدحسین در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: جوانانی که امروز در مراکز دانشگاهی و علمی کشور آموزش میبینند گذشته از اینکه باهوش هستند، آموزشهایی را فراتر از آموزشهایی که در سالهای قبل در کشوری مثل آمریکا صورت میگرفت، فرا میگیرند.

وی افزود: امروز در سطح کشور کسانی هستند که با تجربهای کم اما هوشی بسیار زیاد، قطعاتی را طراحی کرده و میسازند که پیش از این بیسابقه بوده است. هم اکنون در نهاجا میدان در اختیار مبتکران و خلاقان این عرصه است.

در حوزه فناوری دنبالهرو شرق و غرب نیستیم

جانشین فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در بخش پایانی صحبتهای خود با بیان اینکه آیندهٔ نیروی هوایی نهتنها حالت سکون ندارد، بلکه رشد فزایندهای را برای خود ترسیم کرده است، تاکید کرد: کارکنان نیروی هوایی در حوزه علمی و تحقیقاتی در مباحث فناوری و تکنولوژیک مشغول به کار هستند تا بتوانند به دستاوردهای جدیدی برسند، نه اینکه دنبالهرو بلوک شرق و غرب باشند. ما فناوریهای جدید که حتی ممکن است به ذهن غربیها نیز نرسیده باشد را در حوزه تئوریک دنبال میکنیم و انشاءالله بتوانیم این موضوعات را عملی کنیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم در آینده نیروی هوایی در سطح دنیا حرف برای گفتن خواهد داشت؛ به ایندلیل که ما به دیگر کشورها وابستگی نداریم.



- گفتوگو از مهدی وفائیفرد

نظر شما
پربیننده ها