دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آغوش سرد مدیریت فرهنگی به نمایشی فاخر/ مظلومیت شهدای «مدافع حرم» ادامه دارد

نمایش بسیار زیبایی که زحمت زیادی برای آن کشیده شده تا با اجرای برنامه‌های متفاوت در سراسر کشور همه مردم ایران بتوانند از این نمایش استفاده کنند.
کد خبر: ۸۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 25June 2016

آغوش سرد مدیریت فرهنگی به نمایشی فاخر/ مظلومیت شهدای «مدافع حرم» ادامه دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نمایشهای بزرگ میدانی چند سالی است در گوشه و کنار کشور برگزار میشود. نمایشهایی که غالباً با محوریت موضوعات تاریخی روایتهای جذابی را برای بیننده به تصویر میگذارد.

«فصل وصل» نماشی است که سال گذشته با نام «فصل شیدایی» فعالیت میکرد امسال با تغییراتی با نام نمایش«فصل وصل» در ایام ماه مبارک رمضان اجرای برنامه دارد.

نمایش بسیار زیبایی که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است و عوامل آن تلاش میکنند تا با اجرای برنامههای متفاوت در سراسر کشور اجراهایی داشته باشد و همه مردم ایران بتوانند از این نمایش استفاده کنند.

حضور میدانی خانوادهها در یک فضای زنده این امکان را فراهم آورده است تا خانوادهها تجربه جدیدی را در عرصه هنرهای نمایشی داشته باشند. اجراهای ویژه ماه مبارک رمضان این نمایش در باغ موزه دفاع مقدس تهران در حال انجام است و خانوادهها ضمن دیدن از این نمایش میتوانند از باغ موزه دفاع مقدس نیز دیدن کنند.

ترکیب این نمایش با فضاهای مختلف از جمله فضای میدانی در کنار حضور چشمگیر مردم، تاثیرگذاری این نمایش را چند برابر کرده است.

روایت تاریخ خلقت انسان، بخشهایی از تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) از جمله فصل مدینه و داستان خرابه شام، واقعه عاشورا، تاریخ معاصر،  تاریخ انقلاب اسلامی و روایتهایی از مدافعان حرم و در کنار هم قرار دادن این پازل زیبایی را به ارمغان آورده که اگر یکی از آنها جدا شود، زیبایی خود را از دست میدهد.

ویژگی برجسته این نمایش، ترکیب مقاطع مختلف تاریخی است که با هم کار ویژهای را شکل داده است. این نمایش یکی از بهترین روشهای آشنا کردن مردم با تاریخ خواهد بود، مردم با روایتهای آن هم اشک میریزند و هم برایشان توکل، ذوق، شوق، شعور و شور ایجاد میشود.

بخش ویژه این نمایش بزرگ میدانی مربوط به شهدای مظلوم مدافع حرم است که در مظلومیت تمام در حال دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) هستند. درست در زمانی که مردم ایران در سراسر کشور هر روز شاهد تشییع شهدای عزیز مدافع حرم هستند مدیریت فرهنگی کشور کمترین توجه را به این نمایش انقلابی نشان داده است و شهدای مدافع حرم را در مظلومیت خود رها کرده است.

نکته قابل توجه نمایشهای امسال «فصل وصل»عدم استقبال مسئولین فرهنگی کشور بود. این سوال که چرا استقبال بی نظیر از یک نمایش مردمی که به موضوع دینی و تاریخی می پردازد مورد توجه مسئولین فرهنگی قرار نمی گیرد مسئله است که باید درباره آن به تفصیل سخن گفت. چرا باید نمایشی که به دلیل نوآوری های در نمایش، ترکیب موضوع های مختلف تاریخی در مقاطع گوناگون هیچ گاه از جذابیت آن نکاسته شده است مورد بی لطفی قرار بگیرد؟!

تعریف اولویتهای فرهنگ و هنر در کلام امام خمینی(ره)

برای یادآوری مسئله اولویت فرهنگ و هنر مراجعه به این کلام حضرت امام خمینی(ره) ضروی است که فرمودند: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - اسلام ائمه هدی - علیهم السلام - اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.

هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد.

هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بیدغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند.

«فصل وصل» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی؛ مُهنا به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری هر شب تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21 در باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه می رود و تماشای آن برای عموم رایگان است. علاقمندان از طریق تماس با شماره تلفن ۸۸۹۶۱۳۳۷ می توانند بلیت رزرو کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار