جواد جباری در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد

آغاز نهضت سینمای ضد استکباری و ضد صهیونیستی/ سینمای ایران باید در منطقه نقش مستشاری ایفا کند

مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت گفت: همانطور که در حوزه مقاومت به برخی کشورهای اسلامی منطقه کمک مستشاری می‌دهیم، باید در حوزه فرهنگی و سینما نیز به کشورها و هنرمندان منطقه کمک مستشاری دهیم.
کد خبر: ۸۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ - 03July 2016

آغاز نهضت سینمای ضد استکباری و ضد صهیونیستی/ سینمای ایران باید در منطقه نقش مستشاری ایفا کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، تعطیلی جشنواره فیلم دفاع مقدس پس از دوره دهم و به مدت پنج سال موجب شد که روند تولید اینگونه آثار در کشور سیری نزولی یافته و انگیزه سینماگران دفاع مقدس کاهش یابد. با این حال احیا مجدد این جشنواره در سال 89 بسان نوری بود که دوباره به این سینما تابیدن گرفت و برکات مختلفی همچون ایجاد انگیزه و تولیدات بیشتر را سبب شد.

اکنون در حالی که کمتر از سه ماه به برگزاری چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت باقی مانده، جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس از ویژگیهای این دوره سخن می گوید.

وی درباره رونمایی از تولیدات جدید سینمایی در جشنواره مقاومت گفت: امسال شاهد رونمایی آثار جدید سینمایی، انیمیشن و فیلم های مستند در جشنواره فیلم مقاومت خواهیم بود؛ تعداد آثار جدیدی که در این دوره برای اولین بار به نمایش در میآیند، نسبت به دوره های پیشین بیشتر است.

جباری جشنواره فیلم مقاومت را محملی برای ایجاد انگیزه در میان فیلمسازان دفاع مقدس دانست و گفت: جشنواره های موضوعی در تمام دنیا و ایران محملی برای ایجاد انگیزه در میان فیلمسازان برای توجه بیشتر به آن موضوعات است و جشنواره فیلم مقاومت نیز محملی است تا فیلمسازان دغدغهمند سینمای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت با انگیزه بیشتری به این موضوع ورود نموده و تلاش کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از چالشهای جشنواره فیلم مقاومت نبود یا کمبود آثار جدید است و چه تمهیدی برای رفع این مشکل اندیشیدهاید، اظهار کرد: خوشبختانه امسال هم شاهد رونمایی از چند اثر سینمایی و انیمیشن و مستند خواهیم بود که برای اولین بار در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهند شد و هم چند فیلم سینمایی، متقاضی حضور در جشنواره فیلم مقاومت هستند که قبلا فقط در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده و تاکنون اکران عمومی نداشته اند، پس این چالش امسال تا حد زیادی رفع شده است، با این حال برای اینکه در سالهای بعد نیز این مسئله کاملا رفع شود، سعی داریم تا با برنامهریزی لازم به یک تقویم تولیدی دست پیدا کنیم که با هماهنگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، زمانبندی تولیدات به نحوی صورت گیرد که این فیلم ها در موعد مقرر برای حضور در جشنواره فیلم مقاومت آماده شوند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در ادامه این جشنواره را از نظر موضوعی در جهان منحصر به فرد دانست و گفت: بسیاری از جشنواره های موضوعی در کشورهای مختلف شبیهسازی شده و نمونه های مشابه دارند، اما نمونه ی جشنواره فیلم مقاومت که در پی نمایش، ارزیابی و تقدیر از آثار مربوط به دفاع از مظلومی  و استکبار ستیزی و روشنگری باشد، در دنیا دیده نمی شود.

وی درباره مشارکت فیلمسازان منطقه در جشنواره فیلم مقاومت گفت: امسال فیلم های مستند مختلفی از جوانان فیلمساز منطقه در این جشنواره حضور دارند، اما با وجود سوژه های بسیاری که در حوزه مقاومت در منطقه وجود دارد و مسائلی که جهان اسلام با آن روبروست، انتظار بیشتری در این زمینه می رود، با این حال از آنجا که در منطقه و کشورهای اطراف، صنعت سینما به معنی واقعی کلمه وجود ندارد، در نتیجه آثار چندانی بهخصوص به شکل حرفهای و سینمایی نیز در این زمینه تولید نمی  شود. بنابراین به نظر می رسد همانطور که ما در حوزه مقاومت به برخی کشورهای اسلامی منطقه کمک مستشاری می دهیم، باید در حوزه  فرهنگی و سینما نیز به کشورها و هنرمندان منطقه کمک مستشاری دهیم؛ تا بتوانند به این موضوعات پرداخته و نهضت سینمای ضد استکباری و ضد صهیونیستی را در جهان شکل دهند.

جباری همچنین در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره ولنگاری فرهنگی گفت: بحث ولنگاری فرهنگی ابعاد مختلفی دارد؛ که یک بخشی از آن به تولیدات سبک و نازل و غیر فرهنگی برمیگردد که با اخلاقیات و جامعه دینی ما مناسبتی ندارند و باید متولیان امور فرهنگی کشور در توقف این روند درنگ نکنند. اما بخشی از ولنگاری فرهنگی نیز به بعضی نهادهای فرهنگی و هنری برمیگردد که گرچه به دنبال تولیدات مناسب و ارزشی هستند، لکن به دلیل عدم هماهنگی و انسجام و یا انجام امور موازی، آثارشان آنچنانکه باید به ثمر نمینشیند و اثرگذار نمیشود؛ بنابراین لازم است مدیران فرهنگی در این نهادها با هماهنگی و همفکری بیشتری در راه هدف مشترکی که دارند قدم بردارند.

وی تاکید کرد: به هر حال به نظر بنده خطاب مقام معظم رهبری در اینباره بیشتر مدیران و متولیان فرهنگی هستند که باید با برنامه ریزی صحیح و روشن مانع اینگونه ولنگاری ها در حوزه فرهنگ و هنر شوند و در صورت بهوجود آوردن فضای مناسب و رفع مشکلات، عموم هنرمندان کشور آماده تولید محصولاتی هستند که برای جامعه و خانواده ها مفید فایده باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار