دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

انتظار رهبر انقلاب از شاعران چیست/ اهمیت موضع‌گیری شفاف شاعران درباره مسائل روز

ورود شاعران به مسائل مختلف و به روز بودن و موضع گرفتن در برابر آن، ازجمله مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از شاعران است.
کد خبر: ۸۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ - 25June 2016

انتظار رهبر انقلاب از شاعران چیست/ اهمیت موضع‌گیری شفاف شاعران درباره مسائل روز

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، 31خرداد ماه 1395 مصادف با 14 رمضان، شاعران انقلاب اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. دیداری که به لحاظ اهمیت و جذابیت از درجه بالایی برخوردار است و حاشیههای شیرین از شعرخوانی شاعران در محضر حضرت آقا مورد توجه همه قرار میگیرد.

رویکرد جلسات شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب همیشه روند منظم و خاصی دارد که در آن نسبت شعرخوانی جوانان و پیشکسوتان رعایت میشود. دعوت از مهمانان خارجی، شاعران فارسی زبان و شعرخوانی جوانان ازجمله این رویکردها است. اما جلسه امسال غایب بزرگی داشت. «حمید سبزواری» شاعر پرآوازه انقلاب، غایب این جلسه بود. شاعری که مردم ایران با شعرهایش در روزهای حماسه و دفاع خو گرفته بودند.

غیبت حمید سبزواری باعث تغییر محسوس رویکرد این جلسه شعرخوانی بود. تغییری در تجلیل از شاعران پیشکسوت با نگاهی به شاعران جوان. در این جلسه شاعران پیشکسوت و جوان در کنار هم و با درس گرفتن از شاعران گذشته انقلاب شعرخوانی کردند؛ تا شاعر جریانساز انقلاب بار دیگر جریانسازی کند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار در همان ابتدا از استاد سبزواری یاد کردند. در واقع محوریت جلسه آموزش هایی بود که آقا از منش و سبک و شعر و قریحه استاد سبزواری برای جمع یادآوری میکردند.

ایشان استاد سبزواری را یار همیشگی این جلسات معرفی کردند و گفتند افرادی مانند آقای حمید تا زنده هستند شناخته نمیشوند و شخصیتشان جمعبندی نمیشود. البته در میان کلام، لطیفهوار گفتند: هرکس مایل است زود جمعبندی شود راهش این است". همین بیان لبخند به لب اهالی حاضر در جلسه آورد. آقا گفت: سبزواری شاعر بالذات بود، متصنع نبود. گستره واژگانی داشت، تنوع داشت، بهروز بود.

آقا خاطرات اوایل انقلاب و جلسات شعری با استاد سبزواری را به «دریچهای که هوای آزاد میرساند» تعبیر کردند. رهبر انقلاب ویژگی بینظیر حمید سبزواری را سرودهای ایشان دانستند که هم به لحاظ معنا و هم به لحاظ کیفیت با ارزش بود.

بعد آقا مفصل در مورد اهمیت سرود صحبت کردند و اینکه سرود از همهی انواع شعر تاثیرگذارتر است. نکته جالب در میان صحبتهای ایشان این بود که رهبری حتی دغدغه اینکه جوانها در کوه یا اردوهای دسته جمعی یا راهپیماییها چه سرودی را بخوانند را هم داشتند. ایشان گفتند: یکی از خصوصیات سرود فرهنگ سازی در جامعه است.

ورود شاعران به مسائل سیاسی، فرهنگی، ارتباطات مردمی و پیوندهای اجتماعی و مواجهه با دشمنان خارجی و به روز بودن و موضع گرفتن در برابر مسائل مختلف ازجمله مهمترین انتظارات رهبر انقلاب از شاعران بود. عدم پوشش مناسب اشعار شاعران مختلف انتقادی از جانب رهبری بود که متوجه رسانه ها می شود.

بعد خاطره ای از شهید مجید حداد عادل برادر دکتر حداد عادل تعریف کردند. ایشان گفتند: وقتی سنندج در سال 59 از دست انقلاب آزاد شد، شهر عادی شد و بهحالت خواستنی خودش برگشت. در میان خوشحالی مردم یک آقایی که آبمیوه گیری داشت، بساط آبمیوه گیری را به راه انداخته بود و جوانها در صف ایستاده بودند. هر هویجی که برای خرد کردن در داخل آبمیوه گیری میانداخت با آن این سرود: «این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد» را میخواند.

اما سال گذشته یکی از شاعرانی که در این دیدار شعر خواند، مرحوم حمید سبزواری بود که شعرخوانی او با واکنش تحسینآمیز رهبر انقلاب مواجه شد. آقا در پایان شعرخوانی این شاعر انقلابی فرمودند: «آفرین. طیبالله انفاسکم آقای حمید. خیلی شعر خوبی بود. شعر جوانانهای بود. معلوم میشه آدم در نود سالگی هم میتونه شعر جوانانه بگه. خدا انشاءالله همیشه شما رو دلتون رو جوان بداره، جسمتون رو سالم بداره.»

شعری که حمید سبزواری در دیدار شاعران با حضرت آیتالله خامنهای خواند به شرح زیر است:

 

خوشنشینان ساحل بدانند

موج این بحر را رامشی نیست

دل به امید رامش نبندند

بحر را ذوق آسایشی نیست

 

تا که دریاست دریا به جوش است

شورش و موج و گرداب دارد

هرگز از بحر جوشان مجویید

آن زبونی که مرداب دارد

 

ما نهنگیم و خیل نهنگان

بستر از موج توفنده دارند

این سرود نهنگان دریاست

بحر را موجها زنده دارند

 

ما نهنگیم و هر جا نهنگ است

طعمه از کام غرقاب جوید

نزد دریادلان مرده بهتر

زان که آرامش و خواب جوید

 

خوشنشینان ساحل بدانند

تا که دریاست این شور و حال است

چشم سازش ز دریا ندارند

سازش موج و ساحل محال است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار