حجت الاسلام پناهیان:

موکب‌ها باید به عنوان پادگانی بزرگ برای تربیت سربازان باشند

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه لازمه رشد فرهنگ زیارت کربلا، تعامل سازنده‌ای است که بین فرهنگ‌ها رخ می‌دهد گفت: موکب‌ها باید به عنوان پادگانی بزرگ برای تربیت سربازان باشند.
کد خبر: ۶۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ - 02December 2015

موکب‌ها باید به عنوان پادگانی بزرگ برای تربیت سربازان باشند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس حجت الاسلام پناهیان، با بیان اینکه نباید اربعین را یک پدیده گذرا تلقی کنیم گفت: اربعین آمده است بماند و و اربعین را نباید در کمال آن تصور کنیم بلکه در آغاز راه است و در ابتدای شکل گیری اربعینی هستیم به صورت تمام و کمال شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نیازهای روز اربعین به این سادگی پاسخگو نیست. طرحها باید به سمتی برود که نیازهای بزرگ را پاسخ دهد تا الان هم هرکس در ارتباط با اربعین پیشتاز بوده احساس افتخار میکند و نشاطی دارد از اینکه  در راهی قدم گذاشته که روز به روز قدرش را بیشتر دانستند و در اینده هم اینطور خواهد بود.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: کسانی که سبقت داشتند باید در گذشته باقی نمانند و به اینده فکر کنند در آینده جمعیت دهها میلیونی که برای زیارت اربعین میآیند نیاز است تدبیرهای مختلفی اندیشیده شود و انواع خدمات در انواع زمان ها به ویژه اربعین اختصاص یابد. خوبی این مجموعه است که تنها به نیازهای فیزیکی توجه نکرده و بیشتر به خدمات معنوی و فرهنگی پرداخته است.

وی تصریح کرد: این خدمات باید محور باشد و به خاطر خدمات فرهنگی و معنوی فضای مورد نیاز ساخته شود و در کنارش حتی غذا هم بدهند هرچند غذا دادن خود با ارزش است ولی اینگونه فضاها خوراک معنوی مردم را هم تدبیر کنند و این از محسنات این موکب است که در اندیشهی دادن سربند و شعار ویژه است و در کنار بانیهایی که غذا را تامین میکنند بانیان فرهنگی هم حضور دارند. به فرهنگ اربعین در آینده بیشتر توجه میشود شاید اشاراتی که در روایات ما هست تحقق پیدا کند و در بین نجف تا کربلا شهر ساخته میشود در حال حاضر که جای خالی باقی نمانده و به صورت موکبهای موقت است و در آینده بیشتر رونق پیدا میکند.

حجت الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: از موضوعات ویژه موکب خدام الحسین نزدیکی به کربلا است که میتواند به عنوان یک زائر سرا مورد استفاده های متعدد قرار بگیرد به خصوص در مراسمات ویژهای که برگزار میشود. قطعا دیوارهای شهر کربلا به اینجا خواهد رسید و وسعت شهر بیشتر از حال حاضرمیشود.

وی ادامه داد: امیدوارم در آینده در طرحی این فضا برای جمعیت میلیوینی و دهها میلیونی در نظر گرفته شود بعید میدانم سازههای معنوی و مذهبی سراسر جهان برای جمعیت های میلیونی در نظر گرفته شده باشند، مسجد نبی و مسجد الحرام و مصلی تهران فضاهای مختصری هستند که جمعیت میلیونی در نظر میگیرند با توجه به امکانات باید فضای جمعیت را دهها میلیونی در نظر گرفت اینجا سر راه زائرانی میشود که کارهای زیادی باید انجام داد و ملیت های زیادی در این مسیر حضور دارند که باید برای آنها برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به تعامل مشترک ایرانیها و عراقیها در پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: بالاخره بسیاری از آنچه که فرهنگ اربعین در آینده به دست میآید ترکیبی از فرهنگ ایرانی و عراقی است . در حال حاضر هم بسیاری از عزاداریهایی که عراقیهای خون گرم انجام میدهند متاثر از فرهنگ ایرانی است و حتی برعکس و این مسئله اشکالی ندارد. فرهنگها به هم نزدیک میشوند با هم تبادل دارند و بخش های مهمتر را باقی نگه میدارند، اما آنچه که در فرهنگ ماست که باید منتقل شود بن مایههای معرفتی که سال ها در ایران نشر شده و آن تفکر انقلابی حماسی دینی است که بواسطه جنایات دشمنان خود به خود اینجا منتشر میشود و مال ما نیست و مربوط به امام حسین(ع) است این تفکر حماسی است که ما باید در این زمینه کمک کنیم.

حجت الاسلام پناهیان گفت: همیشه رقابت سازنده و تعاملهای سازنده موجب رشد بوده، وجود چند موکب ایرانی در میان موکب های عراقیهای حماسه سازند و میتواند مفید باشد البته زیاد کردنش خوب نیست اما نبودنش هم خوب نیست. سوالی که همیشه مطرح است این است که اگر ما بودیم چه میکردیم؟ باید هنرمان را نشان بدهیم و آنها در مقام ارزیابی کار ما کار خود را رشد میدهند نه اینکه حتما از ما تبعیت کنند چنانچه بر عکس هم است. ما در اثر دیدن فرهنگ موکب داری آنها کار خود را رشد میدهیم. لازمه رشد فرهنگ زیارت کربلا، تعامل سازندهای است که بین فرهنگها رخ میدهد تعاملی که طبیعی رخ میدهد و نمونه آن را در شعارها و عزاداریها  میبینیم و به حق مقام معظم رهبری فرمودند که پذیرایی زائران اربعین از عراقیهای مهربان  گرفته نشود آن پذیرایی ابعاد گستردهای دارد که تنوع نیازدارد و با حضور خودمان این تنوع را دامن بزنیم که رشد را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از آسیبهای عزاداری اباعبدالله حسین(ع) در زیارت اربعین حسینی گفت: یکی از آسیبها این است که موجب کاهش مشارکت عراقی ها باشیم این مشارکت را باید با ترفندی حضور عراقیها را بیشتر کنیم تا عراقیها حضور خودشان در موکب ایرانیها حس کنند. آسیب دیگر دولتی شدن است. این عزاداریها باید مردمی باشد حتی اگر دولتی ها بخواهند شرکت کنند به سمت تقویت نهادهای مردمی بروند. یک آسیب دیگر جنبه فرهنگی دارد و این است که باید مراقب باشیم عزاداری های اربعین از محتوای اصلی  خالی نشود عزاداری یعنی نصرت دین خدا، تربیت حماسه ساز و تربیت سربازان حضرت، موکب ها باید به عنوان پادگانی بزرگ برای تربیت سربازان باشند خصوصا در حال حاضر که دشمنان دندان تیز کردند و جبهههای حق و باطل روبروی هم قرارگرفتند. و زمانه هم ما را یاری میکند که ما جلوی تحریف را بگیریم و طوری غرق عزاداری نشویم که هدف عزاداری را فراموش کنیم که با عزاداری های حماسی جلوی آن گرفته خواهد شد.

خطیب برجسته با اشاره به هزینه کردن برای ابا عبدالله حسین(ع) گفت: صریحا در روایات ما هزینه کردن برای زیارت ابا عبدالله حسین(ع) مورد تاکید است بابت هر درهم خداوند یک شهر در ازای آن میدهد و معصومین(ع) از توضیح آن شهر خودداری کردند شاید قابل تصور نباشد آن شهری که خدا میداند چگونه است. بازگشت هزینهای که برای امام حسین(ع) میشود حتمی است و ارزشمندترین هزینه فرهنگی معنوی خرج کردن مستقیم برای امام حسین (ع) است.

وی در پایان اظهار داشت: پذیرایی و ایجاد فضا برای پذیرایی از زائران باید مردمی انجام شود چون اگر حاکمیتی شود حلاوتش را از دست میدهد حسن کار اباعبدالله(ع) این است که مردم با عشق و ایمانشان و معرفت ذاتی خود حرکت میکنند و در اندازه بزرگتر این است که سازههای فیزیکی مورد نیاز اباعبدالله حسین(ع) به صورت مردمی ساخته شود.

نظر شما
پربیننده ها