امام جمعه اصفهان:

حج، تمرین فشرده بندگی است

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد گفت: بسیاری از امور در حج حرام می‌شود و نباید انجام داد و موقعیتی برای آموختن تعبد است، به همین دلیل نیز ماه رمضان یک ماه بندگی است، اما حج 10 روز بوده و فشرده‌تر است، یعنی بندگی در آن فشرده‌تر است و انتهای آنها عید می‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷ - 08May 2024

حج، تمرین فشرده بندگی استبه گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، آیت الله «سیدیوسف طباطبایی‌نژاد» امام جمعه اصفهان در دیدار با مدیران و مسؤولان حج و زیارت استان اصفهان با اشاره به وضعیت دشوار حج در گذشته و سهولت کار مدیران کاروان‌ها در شرایط کنونی اظهار داشت: مدیران کاروان‌ها زمان خود را تنها صرف مدیریت کاروان نکنند، چرا که این سفر، یک سفر بسیار معنوی بوده و خود نیز از این فرصت استفاده کرده و تصور نکنند چون مدیر هستند، تنها می‌خواهند گروهی را اداره کنند. 

وی افزود: این سفر، سفر مهمی است، هم چنان که یکی از دعاهای مهم ماه رمضان این است که می فرماید «اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» یعنی یکی از خواسته‌ها در ماه مبارک رمضان این است که از خداوند می‌خواهیم هر سال حج را روزی ما گرداند.

طباطبایی‌نژاد حج را تمرین فشرده بندگی بیان کرد و افزود: اینکه گفته می‌شود بندگی، برای آن است که هیچ یک از اعمال حج با عقل بشری سازگار نیست و تنها باید از سر بندگی انجام شود، یعنی مجموع حج، بندگی است. 

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: بسیاری از امور در حج حرام می‌شود و نباید انجام داد و موقعیتی برای آموختن تعبد است، به همین دلیل نیز ماه رمضان یک ماه بندگی است، اما حج 10 روز بوده و فشرده‌تر است، یعنی بندگی در آن فشرده تر است و انتهای آنها عید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه حج، بندگی است و روز دهم آن عید است، یعنی روز بازگشت از اشتباهات و ساختن خود است، از همین رو امامان معصوم پیاده به حج می‌رفتند و این کار را برای بهشت انجام نمی‌دادند، بلکه بندگی برای آنها لذت داشت.

طباطبایی‌نژاد با تاکید بر لزوم خودسازی مدیران کاروان‌ها در این سفر معنوی تصریح کرد: این موقعیتی است که مدیران نیز باید در آن خودسازی کنند، چرا که جای خودسازی و انسان سازی است و زحمت بسیار دارد.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: مناسک حج به قدری دارای اهمیت است که اگر فردی مستطیع نباشد این وظیفه حکومت اسلامی است که افرادی را اجیرکرده و به حج بفرستد و این دستور اسلام است.

وی قدردانی و شکر خداوند بر نعمت خدمت به زائران حرم امن الهی را مهم دانست و گفت: حج یکی از عبادات مهم در بندگی خداوند است و همه آن سرزمین جای پای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و به هر مقدار می توانید باید به زائران حرم و پیامبر خدا خدمت نمایید.

طباطبایی‌نژاد به تاثیرات عمیق عملیات وعده صادق در منطقه و دنیا اشاره کرد و افزود: شکست دشمن در عملیات وعده صادق جبران ناپذیر است و ابهت و قدرتی که ایران نشان داد سبب شد همه دنیا این قدرت را تحلیل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار