ارتقاء توان رزم هوایی ایران با بهره‌گیری از هواگردهای پیشرفته

پیشرفت نیروهای مسلح در حوزه رزم هوایی مرهون طراحی و تولید انواع پهپادهای شناسایی، رزمی و انهدامی است و در کنار این مؤلفه مهم، بهره‌مندی از جنگنده‌های به‌روز و پیشرفته نیز می‌تواند تأثیر چشمگیری بر ارتقاء توان رزم هوایی ایران داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵ - 14May 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ اقتدار ملی و برخورداری از قدرت بازدارندگی مؤلفه‌های متعددی را شامل می‌شود که از جمله‌ی مهم‌ترینِ آن‌ها، توان دفاعی است؛ مؤلفه‌ای که به لطف تدابیر فرمانده معظم کل قوا و مجاهدت‌ نیروهای مسلح، جمهوری اسلامی ایران را در ردیف توانمندترین کشورهای دنیا در عرصه نظامی قرار داده است.

صنعت دفاعی ایران سال‌هاست که با اتکا به توان داخلی، راهبرد توسعه توان موشکی را پیش بُرده و بر این اساس، ایران اسلامی از توان دفاعی مطلوب و قدرت بازدارندگی قابل اتکایی برخوردار شده است. در حوزه رزم هوایی نیز با توجه به اهمیت این عرصه، نیروهای مسلح در زمینه تولید و به‌کارگیری انواع پهپادهای شناسایی، رزمی و انهدامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند؛ به نحوی که ایران همچون حوزه موشکی، هم‌اکنون در ردیف قدرت‌های برتر پهپادی جهان نیز قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه بهره‌مندی از جنگنده‌های به‌روز و پیشرفته می‌تواند تأثیر به‌سزایی در ارتقاء توان رزم هوایی ایران داشته باشد، طبق برخی اخبار منتشره، موضوع خرید جنگنده «سوخو ۳۵» از روسیه نیز در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

سوخو ۳۵

بر همین اساس، برخی منابع رسانه‌ای خبرهایی را منتشر کردند، مبنی بر اینکه ایران قصد خرید پنج اسکادران جنگنده سوخو  ۳۵ را دارد؛ اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است که ایران خرید جنگنده‌های آموزشی «یاک ۱۳۰» را کلید زده و هم‌اکنون مستنداتی مبنی بر خرید جنگنده سوخو ۳۵ وجود ندارد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که یک فروند جنگنده یاک ۱۳۰ قیمتی معادل ۱۵ میلیون دلار دارد و خرید جنگنده‌های یاک می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای معامله سوخو  ۳۵ باشد.

سردار «سیدمهدی فرحی» جانشین سابق وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آذرماه سال گذشته از قطعی شدن ورود بالگرد هجومی «میل ۲۸»، جنگنده سوخو ۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ به سازمان رزم نیرو‌های مسلح خبر داده بود.

وی با اعلام این خبر یادآور شد که در حوزه هوایی، ورود هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰، جنگنده سوخو ۳۵ و بالگرد میل ۲۸ به کشور قطعی شده و فرآیند آن در حال انجام است.

اخیراً بعضی رسانه‌های خارجی همچون «مدرن پالسی» و صدای آزاد اروپا در گزارشی مدعی «تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران» شده‌اند و در این گزارش ادعا شده است که ایران به‌زودی «۲۴ جنگنده نسل چهارمی دو موتوره با قدرت بالای مانور دریافت خواهد کرد و انتظار می‌رود برخی از این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی در مرکز ایران مستقر شوند.»

جنگنده سوخو ۳۵ ارتش فدراسیون روسیه یکی از بهترین جنگنده‌های جهان به شمار می‌رود که برای مقابله با جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ آمریکایی می‌تواند به‌کارگیری شود.

ارتش روسیه از این جنگنده‌ها جهت تلاقی‌های تاکتیکی با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استفاده می‌کند و هدف آن قدرت‌نمایی بلوک شرق در مقابل امپریالیسم جهانی به رهبری آمریکاست.

جنگنده‌های سوخو ۳۵ از قوی‌ترین هواپیما‌های رزمی جهان محسوب شده و به رادار پیشرفته آرایه فازی N-۰۳۵ مجهز است و توانایی کشف ۳۰ هدف و درگیری با هشت هدف را به‌ صورت همزمان دارد.

سوخو ۳۵

برد مؤثر این رادار حدود ۴۰۰ کیلومتر است و در بین سایر جنگنده‌ها بیشترین برد را دارد. رادار سوخو ۳۵ می‌تواند به صورت همزمان اهداف هوایی، دریایی و زمینی را کشف کند و با توجه به اینکه از هزار و ۶۰۰ المان گیرنده و فرستنده بهره می‌بَرد، ایجاد اخلال روی آن دشوار است.

این جنگنده پیشرفته به‌صورت همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوا‌به‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار نیز مسلح می‌شود و به این ترتیب می‌تواند قابلیت‌های خود را نسبت به دیگر جنگنده‌ها نشان دهد.

هواپیمای رزمی سوخو ۳۵ می‌تواند موشک‌های R-۷۷، R-۲۷، R-۷۳ و یا ترکیبی از آن‌ها را برای رزم هوایی حمل کند.

علاوه بر این، سوخو ۳۵ می‌تواند شش موشک KH-۲۹، شش موشک KH-۳۱، موشک‌های KH-۳۵ و KH-۳۵ و KH ۵۹ را نیز حمل و شلیک کند.

بهره‌مندی از این‌گونه جنگ‌افزارهای راهبردی می‌تواند قدرت نظامی ایران در حوزه رزم هواپایه را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار