دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

جوانی جمعیت، ریشه همه عوامل اقتدارآفرین در کشور است

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: جوانی جمعیت ریشه همه عوامل اقتدارآفرین در کشور است و اگر حد نصاب جمعیت در یک کشور شکل نگیرد، اقتدار و استقلال نظامی، بلوغ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن کشور نیز از دست خواهد رفت.
کد خبر: ۶۶۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹ - 08May 2024

جوانی جمعیت، ریشه همه عوامل اقتدار آفرین در کشور استبه گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه اولین همایش ملی جوانی جمعیت و قدرت نظامی که امروز (چهارشنبه) در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، ضمن قدردانی از عوامل و برگزارکنندگان این همایش در ارتش با اشاره به بحث حکمرانی جمعیت و رابطه آن با اقتدار ملی اظهار داشت: حکمرانی یک فرآیند خاصی است که با مشارکت حاکمیت و به ویژه نهاد‌های مردمی به عنوان حلقه‌های واسط و میانی در حوزه جمعیت اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به وجود پنج گام و مرحله در فرآیند‌های حکمرانی ناظر بر جوانی جمعیت با تاکید بر اقتدار ملی و نظامی گفت: گام اول در حکمرانی جمعیت، کشف ضرورت و اهمیت مسئله جمعیت و تاکید بر جوانی آن است.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت نقشی ریشه‌ای و زیربنایی در بحث اقتدار دارد، افزود: رابطه جمعیت و اقتدار، رابطه‌ای انکار ناپذیر است؛ چراکه جوانی جمعیت ریشه همه عوامل اقتدار آفرین در کشور است و اگر حد نصاب جمعیت در یک کشور شکل نگیرد، اقتدار و استقلال نظامی، بلوغ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن کشور نیز از دست خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به گام دوم در بحث حکمرانی جمعیت و اقتدار ملی ادامه داد: در این مرحله باید مسئله جمعیت را رصد و راه‌بینی کرد؛ مراکز رصد باید همواره مسائل مربوط به جوانی جمعیت را رصد کرده و آن را هدایت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییراتی که در حوزه باروری و فرزندآوری در کشور ایجاد شده است، گفت: با استناد به تحقیقات و آمار‌های رصد شده موجود، پیش بینی می‌شود که جمعیت کشور در افق ۱۴۳۰ با تثبیت نرخ باروری به سطح ۶۱/۱ فرزند (یعنی کمتر از دو فرزند)، جمعیت ایران چیزی در حدود ۹۴ میلیون خواهد بود و جمع زیادی از این جمعیت را افراد میان سال به بالا تشکیل خواهند داد.

وی تصریح کرد: اگر موفق شویم که نرخ باروری را تا سطح ۵/۲ فرزند که در برنامه هفتم توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیش بینی شده است، افزایش دهیم، جمعیت کشور از حدود ۸۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱، به ۹۴ میلیون نفر در افق سال ۱۴۰۶ خواهد رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری پیرامون جمعیت و جوانی آن عنوان کرد: گام سوم در بحث حکمرانی در حوزه جمعیت، سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) از دو دهه گذشته همواره بر مباحث مربوط به جوانی جمعیت تاکید کرده‌اند و در این حوزه دغدغه‌مند بودند و در نهایت در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳، چهارده سیاست کلی را در این حوزه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ فرمودند.

وی با اشاره به گام چهارمی که باید در حوزه جمعیت و جوانی آن طی شود، اظهار داشت: گام چهارم، وضع قوانین مربوط به حوزه جمعیت است و این گام نیز در کشور با وضع قوانینی همچون قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در حال طی شدن است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مرحله چهارم سیاست‌های راهبردی و کلی ابلاغ شده را با وضع قوانین جزئی تر، باید اجرایی و عملیاتی کنیم.

حجت الاسلام خسروپناه، گام پنجم در حکمرانی جمعیت و اقتدار ملی را گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی پیرامون مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری در میان مردم دانست و تاکید کرد: یکی از پیش نیاز‌های اصلی در بحث فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت، تبیین گفتمان‌های دینی در حوزه فرزندآوری از طریق ابزار‌هایی همچون رسانه‌های جدید و فضای مجازی، صداوسیما، منبر‌ها و ... است.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از عوامل اثرگذار در حوزه گفتمان‌سازی در حوزه جمعیت و فرزندآوری، تبیین بیانات و رهنمود‌های حکیمانه و داهیانه مقام معظم رهبری در این حوزه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه اگر نقش خانواده در یک جامعه تضعیف شود، باور‌های دینی نیز در آن جامعه تضعیف خواهد شد، گفت: اگر به این مسئله باور داریم که افزایش جمعیت در افزایش اقتدار نقش دارد، باید به این مسئله نگاه حکمرانی داشته باشیم و در راستای تبیین باید آن به گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی با استفاده از ابزاری‌های رسانه‌ای نوین در جامعه بپردازیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار