«طوفان‌الاقصی»، ضربه کاری «حماس» به رژیم صهیونیستی

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبش‌ها و سازمان‌های اسلامی فلسطینی با انجام عملیات غافلگیرکننده «طوفان‌الاقصی» ضربه‌ای ویرانگر و جبران ناپذیر به رژیم صهیونیستی وارد آورده است.
کد خبر: ۶۵۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۸ - 27March 2024

ضربه کاری «حماس» با عملیات «طوفان‌الاقصی» به رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) یک سازمان اسلام‌گرای سیاسی - نظامی فلسطینی است که در سال ۱۹۸۷ به رهبری دو تن از مبارزان اهل فلسطین به «رهبری عبدالعزیز رنتیسی» و «شیخ احمد یاسین» به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شد.

ریشه حماس

جنبش «حماس» را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین جنبش‌ها و سازمان‌های اسلامی قدرتمند و بانفوذ در میان مردم فلسطین بدانیم که با هدف آزادسازی تمامی خاک فلسطین شکل گرفته و یگانه هدف خود را بیرون کردن اشغالگران صهیونیست از سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرده است.
ریشه و اساس شکل‌گیری جنبش «حماس» به سابقه فعالیت اخوان‌المسلمین در فلسطین برمی‌گردد. جایی که زمان آن به قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ می‌رسد. سپس ۷ سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۵ حسن‌البنا، رهبر اخوان‌المسلمین، برادر خود «عبدالرحمان البنا» و استاد «محمداسعدالحکیم» را به فلسطین اعزام کرد.

ایدئولوژی حماس

ایدئولوژی «حماس» ریشه در اخوان‌المسلمین مصر دارد. در سال ۱۹۷۳، «شیخ احمد یاسین» ابتدا «الجماعه الاسلامی» را برای همکاری با فعالیت‌های سیاسی اخوان‌المسلمین در غزه پی‌ریزی کرد. او سپس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را به‌عنوان بازوی سیاسی و منطقه‌ای اخوان‌المسلمین در دسامبر ۱۹۸۷ به‌دنبال آغاز انتفاضه اول در سرزمین‌های اشغالی پایه گذاری کرد و تشکیل داد.

شهرت حماس

شهرت و معروفیت «حماس» از دلایل و علل مختلف و گوناگونی برخوردار است، اما این جنش مقاومت فلسطینی بیشتر به دلیل انجام حملات علیه اهداف و نیرو‌های اسرائیلی معروف و مطرح شده است. این جنبش ابتدا «اخوان‌المسلمین» بود، به این معنا که به‌عنوان یک نهاد رفاه اجتماعی عمل می‌کرد. اما با افزایش تجاوزات و حملات نظامیان رژیم صهیونیستی آن‌ها هم تغییر رویه دادند و به سمت اقدامات نظامی و تقابل علیه نیرو‌های صهیونیست حرکت کردند.

تاریخچه آرم حماس

آرم سازمان سیاسی- نظامی جنبش «حماس» متشکل از عکسی از «گنبد الصخره» است که نقشه کوچکی شامل مجموع سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل بر بالای آن قرار گرفته است و پرچم‌های قوسی شکل فلسطین گنبد را در خود محصور کردند. ضمن اینکه بر سمت راست پرچم عبارت «لا اله الا الله» و بر روی سمت چپ عبارت «محمد رسول الله» نوشته شده‌است.

ضمن اینکه اگر به پایین این آرم نگاه کنیم در قسمت زیرین گنبد عکس دو شمشیر عربی به شکل ضربدر جای دارد و چارچوب زیرین قبه را تشکیل می‌دهند. کلمه فلسطین در بخش زیرین تقاطع دو شمشیر حک شده و عبارت حرکه المقاومه الاسلامیه - حماس - (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ـ حماس) نیز در قسمت زیرین آرم و روی نواری نوشته شده‌است.

علت شکل‌گیری

علت اصلی شکل‌گیری جنبش «حماس» به شکست کشور‌های عربی از رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد. زیرا شکست در این جنگ شش روزه از یکسو موجب تضعیف و انفعال گروه‌ها و احزاب در جهان عرب شد و از سوی دیگر، بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرا را به اقدام جدی برانگیخت و آ‌ها را به عرصه سیاست آورد. در واقع اینگونه شد که شاهد ایجاد و شکل‌گیری جنبش حماس در سرزمین‌های فلسطین اشغالی بودیم.

اهداف و فعالیت‌ها

اهداف «حماس» از فعالیت‌ها و مبارزات خود علیه رژیم صهیونیستی به منظور دستیابی به برقراری دولت اسلامی به عنوان هدف کلی و عمومی آن بوده است. ضمن اینکه آزادسازی سرزمین فلسطین به عنوان هدف راهبردی، فلج کردن قدرت نظامی اسرائیل به عنوان هدف کوتاه مدت درنظر گرفته شده است.

آزادسازی کرانه باختری

جنبش «حماس» در میان اهداف خود اهداف مرحله‌ای دارد که ازجماه مهترین آن‌ها می‌توان به آزادسازی کرانه باختری و نوار غزه؛ اسلامی کردن جامعه فلسطین؛ تأکید بر مشروعیت پیکار مسلحانه؛ تداوم انتفاضه؛ پاسداری از وحدت ملی؛ برچیدن آبادی‌های یهودی‌نشین؛ آزادی زندانیان و عدم تجاوز به حقوق غیرنظامیان؛ و فعال کردن بیش‌تر کشور‌های عربی و اسلامی برای حمایت از فلسطین اشاره کرد.

عملیات «طوفان الاقصی»

بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو و نخست وزیر شدن او شاهد تشدید اقدامات ضد فلسطینی، خشونت‌ها و اهانت‌ها به مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها بودیم. اقداماتی که با اعتراضات و هشدار‌های چندین و چند باره گروه‌های مقاومت فلسطینی مبنی بر پایان بخشیدن به این اذیت‌ها و آزار‌ها روبرو شد. اما رژیم صهیونیستی به هیچکدام از این اخطار‌ها و هشدار‌ها توجه نکرده تا اینکه گروه حماس با انجام عملیات غافلگیرکننده و منحصر به فرد «طوفان الاقصی» برای اولین بار برای ساعاتی مناطقی از سرزمین‌های تحت تسلط رژیم صهیونیستی را اشغال کرد.

در پایان باید گفت که ضربه اصلی که رژیم صهیونیستی از گروه حماس به دلیل انجام غافلگیرکننده عملیات «طوفان الاقصی» خورد به غیر از کشته شدن ۱۴۰۰ اسرائیلی و به اسارت درآمدن چند صد اسرائیلی دیگر، آنقدر بزرگ و عظیم بود که جنگ غزه را به تلافی شکست بزرگ امنیتی و اطلاعاتی که گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی خوردند بر مردم مظلوم و بی‌دفاع این شهر تحمیل کردند که تا امروز بیش از چهار ماه از انجام آن می‌گذرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها