در همایش ازدواج در عصر یخبندان عنوان شد؛

نخستین ملاک ازدواج، ثبات و پایداری است

مشاور خانواده کلینیک مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر گفت: بحران اخلاق و مشکلات اخلاقی سبب شده افراد تعهدی نسبت به هم نداشته باشند برای همین از ازدواج فرار می کنند.
کد خبر: ۶۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ - 09January 2016

نخستین ملاک ازدواج، ثبات و پایداری است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس علی شیخ الاسلامی مشاور خانواده و کلینیک مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» در همایش ازدواج در عصر یخبندان با موضوع «بررسی علل افزایش سن ازدواج» که در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: در ازدواج پایدار باید ویژگی ثبات و پایدار افراد را سنجید و مورد ملاک قرار داد اینکه بعد از چهل سال آن ویژگی در فرد ثابت باشد، بنابراین ثروت و زیبایی را نباید جز ملاک اصلی برای ازدواج دانست.

این مشاور خانواده با اشاره به مشکلات و محدودیت ها در امر ازدواج  جوانان، گفت: گذار از سنت به مدرنیته و تشیکل نسل های جدید سبب وجود بحران در جامعه شده است، دلایل روانشناختی وجود دارد اینکه افراد آمادگی فکری را برای ازدواج پیدا نکرده اند، بحران اخلاق و مشکلات اخلاقی باعث شده افراد تعهدی نسبت به هم نداشته باشند برای همین از ازدواج فرار می کنند.

وی با اشاره به فواید و ارزش های ازدواج در بلند مدت، خاطرنشان کرد: امروز یک جوان ازدواج را حماقت می داند و معتقد است با ازدواج اسیر می شود این نگاه منفی در جامعه حاصل اشتباهات محاسباتی در سود و زیان ازدواج است و افراد ازدواج را کنار می گذارند، در حالی که در ازدواج منافع بلند مدت و پایداری وجود دارد در تحقیقی که در آمریکا انجام شده است افراد متاهل و مجرد با یکدیگر مقایسه شده اند، افراد متاهل سبک زندگی سالم تری دارند و از رفتارهای پر خطر فاصله می گیرند.

شیخ الاسلامی در ادامه افزود: افراد متاهل طول عمر بیشتری نسبت به مجردها دارند، در روابط جنسی میزان رضایت آنها با سایرین بیشتر است و به بهبود روابط جنسی افراد کمک میکند، افرادی که ازدواج می کنند سرمایه و ثروت بیشتری در جامعه دارند، کودکانی که در خانواده با پدر و مادر رشد کرده اند سالم تر از نظر عاطفی و تحصیلی هستند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: امروز در جامعه رسانه ها و مطبوعات وظیفه خود را فراموش کرده اند و تنها به بیان آمار طلاق می پردازند و نگرش منفی را تشدید می کند، ازدواج یک رابطه دولبه است هم سبب رابطه پایدار و همراه با آرامش می شود و هم می تواند منجر به تنش و درگیری و آشفتگی شود.

وی با تأکید بر اینکه برای ازدواج پایدار انتخاب درست برای جوان مهم است، گفت: اگر ملاک های درستی برای ازدواج وجود داشته باشد افراد بخشی از موفقیت را به دست آورده اند، عامل دیگر بحث مهارت های زناشویی است همان طور که برای رانندگی باید گواهینامه می گیرید برای ازدواج لازم است مهارت هایی را یاد گرفت اینکه در ارتباط های کلامی چگونه رفتار کرد بسیار مهم است و باید این موارد را آموخت.

شیخ الاسلامی گفت: وقتی افراد احساس کنند در زندگی مشارکتی ندارند آن زندگی، زندگی خوبی نیست، لجبازی زوجین، اختلاف در شیوه تربیت فرزند، منفی گرایی و عیب جویی از مشکلات زندگی زناشویی است، قبل از ازدواج ویژگی های مثبت بسیار بیشتر از ویژگی منفی است که افراد در مشاور خانواده مطرح می کنند در حالی که بعد از ازدواج لیست نکات منفی بیشتر می شود.

این مشاور خانواده با انتقاد از اینکه بعد از ازدواج تفریح از زندگی زن و مرد حذف می شود، گفت: برخی زوجین به دنبال این هستند همدیگر را مقصر نشان دهند در زندگی زناشویی مقصر نداریم، هیچ مشکل حل نشدنی در زندگی مشترک نداریم و مهارت ها به زوجین کمک می کند به اختلاف برنخورند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین ملاک ازدواج ثبات و پایداری آن است، باید ملاک و سنجشی برای ازدواج وجود داشته باشد، در گذشته فرد باید این ویژگی و ثبات وجود داشته باشد در غیر این صورت این ازدواج موفق نخواهد بود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه در ازدواج باید فاکتورهای شخصیتی خودمان و طرف مقابل را بشناسیم، افزود: فاکتور دیگر نگرش ها و باورهای طرف مقابل از نظر سیاسی، مذهبی و مسائل خرافی است، باید به دنبال اختلاف عقیده بود نه اینکه اشتراکاتی بین افراد وجود داشته باشد، بعد از آن باید دید آیا این شرایط قابل تحمل است اما اگر این اختلاف ها زیاد باشد ایجاد مشکل می کند.

این مشاور خانواده گفت: اینکه چقدر افراد برای خرید وقت می گذارد باید دید به حلال و حرام اعتقاد وجود دارد، سبک اقتصادی باید نزدیک باشد، سبک ارتباطی فرد با خانواده را باید دید اینکه به شکلی با خانواده رابطه برقرار می کند سپس این سبک را با خودمان قیاس کنیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر با اشاره به اهداف کلینیک خانواده سرچشمه، خاطرنشان کرد: برای خیلی افراد گزینه مناسب وجود دارد اما فرد باید آن را پیدا کند و باید شرایط آنها فراهم شود، ازدواج به راحتی اتفاق می افتد و باید این شرایط مهیا شود.

وی اظهار داشت: برقراری ارتباط دختر و پسر باید زیر نظر خانواده باشد، دو نفر هم دیگر را پسندیدند با کلینیک خانواده ارتباط برقرار کند و پس از مشورت با کلینیک اقدام به ازدواج کنند.

حجت الاسلام زائری در بخشی از صحبت های خود، گفت: ما درباره مشکل اقتصادی و بیکاری نمی خواهیم صحبت کنیم، مسأله ما این است افرادی که قصد ازدواج دارند اما مورد مناسبی را برای ازدواج پیدا نمی کنند زیر نظر کلینیک مشاوره خانواده سرچشمه  آشنا و سپس ازدواج کنند.

گفتنی است، بحث و بررسی پیرامون موانع ازدواج و راه های شناخت و انتخاب همسر از سوی حاضران در این همایش به همراه نشست پرسش و پاسخ از دیگر موضوعات مورد بحث در این همایش بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار