مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس:

بی‌توجهی به آموزه‌های دینی و روی آوردن به سبک زندگی غربی زمینه‌ساز سقوط اخلاقی افراد است

حجت‌الاسلام «قانع» گفت: بی‌توجهی به آموزه‌های دینی که برای رستگاری، هدایت و تغییر رفتار و روش زندگی افراد صادر شده‌اند و روی آوردن و گرفتار شدن به سبک زندگی غربی می‌تواند زمینه سقوط اخلاقی افراد و غفلت از طاعت خدا را فراهم کند.
کد خبر: ۶۰۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ - 21July 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، حجت الاسلام «حسن قانع» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس در سومین شب از مراسم دهه محرم که با حضور جمعی از مردم در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس فارس شیراز برگزار شد، ضمن نقد و بررسی تأثیر سوء سبک زندگی غربی و مظاهر آن به‌ویژه بر نسل جدید و همچنین تأثیر انتخاب و اراده افراد بر سرنوشت آنها؛ عدل امیرالمؤمنین علی (ع) را نمونه‌ای فاخر از امر به معروف و نهی از منکر و نماد اراده و انتخاب حکم الهی بر منافع دنیوی معرفی کرد و اظهار داشت: امیرالمومنان نماد کامل غلبه اراده و انتخاب حق و سبک زندگی الهی بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در اثر تقلید برخی افراد از سبک زندگی غربی، در معابر شاهد برخی پوشش‌های نامناسب هستیم و رفته رفته معروف و هنجارها در ذهن عده ای به منکر تبدیل شده و غیر معروف‌هایی مثل تبرج و خودآرایی، کلیشه‌های جنسیتی، خرافه‌پرستی و افراط‌گرایی برای عده ای باورپذیر شده است.

حجت الاسلام قانع با اشاره به ظرفیت این شب‌ها و تاثیر هیأت‌های مذهبی بر سبک زندگی مردم خاطرنشان کرد: محبت اهل بیت (ع) گام اول خودسازی است؛ اما محبت صِرف نسبت به اهل بیت کفایت نمی‌کند و باید در عمل نیز خود را با اهل بیت همراه کرده و قدم در مسیرشان برداریم.

وی با بیان اینکه تفاوت انسان با سایر موجودات زنده در قوه تعقل و تفکر وی و داشتن اختیار و اراده و قدرت انتخاب‌گری است اظهار داشت: همین انتخاب‌ها است که مسیر افراد را از هم متمایز کرده و سرنوشت آنها را متفاوت می‌کند و همین حضور جمع امشب در این محفل معنوی نوعی انتخاب بوده و عقلانیت و درک و شعور با شور و حال حسینی در این محافل تلفیق می‌شود.

قانع با اشاره به آیه ۵۳ سوره انفال «ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» که به معنای این است که «این (عذاب) از آن جهت است که خدا بر آن نیست که نعمتی را که به قومی عطا کرد تغییر دهد تا وقتی که آن قوم حال خود را تغییر دهند، و خدا شنوا و داناست؛» گفت: تا زمانی که انتخاب و اراده شما بر حرکت در مسیر حق و انتخاب‌های صحیح باشد، درب نعمت‌های الهی نیز بر شما باز شده و افزون می‌شود.

وی افزود: با انتخاب‌هایی که در مسیر رضایت الهی و در مسیر بندگی خدا است می‌توان شرایط را تغییر داد و علاوه بر آن خداوند متعال و اهل بیت وی میتوانند با راهنمایی خود ما را در مسیر بهشتی شدن پیش ببرند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد نیز بیان کرد: «خداوند در این آیه اشاره کرده که خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند و از نیکی به بدی شتابند» و از همین آیه می‌توان فهمید که خداوند تا زمانی که بنده‌هایش در مسیر انتخاب‌های صحیح و ملکوت الهی حرکت کنند، یاری‌گر آن‌ها خواهد بود و در غیر این‌صورت آرامش و اطمینان قلبی از فرد سلب خواهد شد و در اتصال وی به ملکوت، خلل وارد خواهد شد.

حجت الاسلام قانع با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات مدنظر رهبر معظم انقلاب و امام راحل (ره) موضوع هویت‌سازی دینی است، افزود: کم‌کاری در این حوزه و بی‌توجهی به آموزه‌های دینی که برای رستگاری، هدایت و تغییر رفتار و روش زندگی افراد صادر شده‌اند و روی آوردن و گرفتار شدن به سبک زندگی غربی می‌تواند زمینه سقوط اخلاقی افراد و غفلت از طاعت خدا را فراهم کند.

حجت الاسلام قانع با بیان اینکه تنهایی، انزوا، افسردگی و تضعیف همبستگی و نابودی بنیاد خانواده از رهاورد‌های غرب برای جوامع دیگر است، گفت: دشمن در صدد است با غالب کردن حکمرانی غربی و سبک زندگی غیر اسلامی و غیربومی و نشر هویت مجازی، شبکه ایمان را تضعیف و افراد را به ورطه نابودی بکشاند.

وی با بیان آمار‌هایی از گسترش آسیب‌های اجتماعی و اختلالات فردی و روانی در غرب افزود: سبک زندگی غربی و اثرپذیری از سلبریتی‌ها و غرق شدن در فضای مجازی، به مرور زمینه احساس تنهایی، افسردگی و نابودی افراد و روی آوردن آن‌ها به قرص‌های روان‌گردان و اعتیاد به مشروبات و مواد مخدر را فراهم خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: به جای تسلیم شدن در برابر اراده شیطان، باید قدرت اراده و باور افراد را به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی سوق بدهیم و اگر تغییری در سبک زندگی خود به واسطه انتخاب‌های ما به وجود بیاید، حاصل تربیت دینی ایرانی است.

پس از سخنرانی این استاد حوزه و دانشگاه و تبیین معارف دینی و اخلاقی توسط این مقام مسوول به مخاطبان، مجلس با مداحی حاج رسول مومنی شور و حال خاصی یافت و تا پاسی از شب ادامه یافت.

مراسم عزاداری حسینی در دهه محرم هر شب بعداز نماز مغرب و عشاء از ساعت ۲۰:۳۰ با مداحی رسول مومنی و با حضور مردم متدین شیراز با سخنرانی علمای شاخص در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار