پژوهشگر حوزه دفاع مقدس:

ضرورت غنی‌سازی مخزن پژوهش به وسیله پژوهشگران/ کار دفاع مقدسی باید به دست مردم انجام شود

علی‌عسکری گفت: پژوهش منابع قوی و منبع غنی می‌خواهد. یکی از آسیب‌های ما این است که می‌خواهیم همه کار‌ها را صفر تا ۱۰۰ پژوهشگر انجام دهد. پژوهشگر ما مهمترین وظیفه‌اش غنی‌کردن مخزن و عقبه پژوهش است. این مخزن و عقبه به مرور زمان باید پر شود.
کد خبر: ۵۴۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳ - 25August 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پژوهش در هر حوزه‌ای می‌توان به اعتباربخشی و اثربخشی آثار و تحقیقات کمک کند. غنای بسیاری از کتب، تالیفات علمی، اسناد و مدارک، به پژوهش‌هایی بستگی دارد که پیش از انتشار و در اختیار قرار گرفتن مردم انجام گیرد. نظر به اهمیت موضوع پژوهش در آثار دفاع مقدس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همراهی خبرگزاری دفاع مقدس مجموعه نشست‌هایی را با پژوهشگران این عرصه در خصوص بررسی ضرورت‌های پژوهش در آثار دفاع مقدس و جبهه مقاومت ترتیب داده است که پیش از این چهار بخش آن منتشر شده و همینک بخش پنجم آن در مصاحبه با زهره علی عسکری و فتح الله پرتو آمده است.

زهره علی عسکری معلم و بازنشسته آموزش و پرورش فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاریست و همکاری خود را با مجله زن روز آغاز کرد. همکاری او با موسسه روایت فتح از سال ۱۳۸۲ صورت گرفت و مدتی به کار نوشتن و ویراستاری مشغول بود. همچنین با مجله فکه نیز همکاری داشت کتاب پرواز در آتش مربوط به خلبان شهید عتیقه چی را در سال ۱۳۹۵ به چاپ رساند. او مجموعا ۱۵ جلد کتاب در زمینه دفاع مقدس به چاپ رسانده است.

مخزن پژوهش به وسیله پژوهشگرانی در طول زمان باید پر شود/ کار دفاع مقدسی باید به دست مردم انجام شود

فتح‌الله پرتو از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس تاکنون هشت اثر تالیفی شامل یک کتاب و چندین مقاله پژوهشی دارد که عمدتاً در حوزه‌های مختلف امنیت ملی و امنیت بین‌الملل است. از سال ۱۳۹۴ با اسرای جنگی و مؤسسة پیام آزادگان همکاری دارد و یک کتاب در این حوزه به چاپ رسانده است.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: چرا ما باید در راستای دفاع مقدس پژوهش داشته باشیم؟

علی عسکری: مهمترین پاسخ به این سوال این است که ما نمی‌خواهیم این جنگ فراموش بشود. چیزی در دفاع مقدس هست که ما نمی‌خواهیم از آن به راحتی عبور کند و بگویید یک دورانی بود که گذشت و رفت. در دفاع مقدس ما به دنبال یک الگو هستیم، الگویی که باعث شد در جنگ پیروز باشیم و مثل دیگر جنگ‌هایی که سرزمین ما را تهدید کرد شکست نخوردیم. ایران ما در دنیا ۲ چیز منحصر به فرد دارد، یک انقلاب اسلامی و دیگری جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی داخل مرز‌های ماست که یک دولت و ارکان و قوایی دارد، دیگری انقلاب اسلامی است که صادر شده و جهانی شده است. این خواسته امام راحل بود که انقلاب اسلامی صادر شود و، چون صادر شد نامیرا شد. ممکن است جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت روزی عمرش در ایران تمام شود، ولی انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی جهانی هیچ گاه از بین نخواهد رفت. در ایران هم اگر تمام شود موج آن در دیگر کشور‌ها به وجود آمده و اوج خواهد گرفت.

حال ما در این انقلاب اسلامی به دنبال الگویی هستیم انسجام ملی، اتحاد ملی، تمامیت مرزی را در بربگیرد، این یعنی همان ویژگی‌هایی که در دفاع مقدس و در میان رزمنده‌ها دیدم، مثل روحیه انقلابی، خصلت مسلمانی، ایمان، معنویت، عزت، استقلال، خودباوری.

مخزن پژوهش به وسیله پژوهشگرانی در طول زمان باید پر شود/ کار دفاع مقدسی باید به دست مردم انجام شود

تحلیل کنیم. مکتبی که امروز به عنوان الگوی اسلام سیاسی که حضرت امام ارائه دادند و الگوی پارادایمی دنیای اسلام تبدیل شده است. ما دیدیم که اسرائیل در جنگ هفت روزه و شش روزه کشور‌های عربی را شکست داد در حالی که چندین ارتش قدرتمند این کشور‌ها در آن حضور داشتند. اما چگونه نظام اسلامی ما سر برآورد و الگوی جنبش‌های اسلامی بعد از خود شد. الان شما می‌بینید در هیچ کشور اسلامی اتفاق آزادیخواهانه رخ نمی‌دهد مگر اینکه نگرش آن اسلامی باشد. یعنی حضرت امام بار دیگر به اسلام حیات داد.

دفاع مقدس ما هم در همین راستا و در همین قالب باید معنا بشود. دفاع مقدسی که که مردان آن با روحیه اسلامی دفاع کردند و رزمندگانش برای نبرد رفتند و اگر پیروز شدند که بهتر و اگر کشته شدند که به شهادت رسیده‌اند و باز هم پیروزی هستند. با این نگاه ما در جنگ تحمیلی شکست نخوردیم و احساس می‌کنیم که باید پژوهش‌های ما در این جهت باشد.. این چرایی عدم شکست‌پذیری ایران در جنگ تحمیلی و چرایی شکل‌گیری مکتبی که حاج قاسم سلیمانی از درون این مکتب بیرون می‌آید نکته ایست که باید مورد پژوهش قرار گیرد. جنگ تحمیلی ما باید از بنیاد اندیشه‌ای حضرت امام تفسیر بشود و بعد برسیم به اتفاق جنگ. این سؤالات که چرا جنگ شروع شد و چرا ادامه پیدا کرد و دیگر پرسش‌هایی که در این زمینه می‌شود، ضرورت‌هایی پژوهش را شامل می‌شود.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: در مورد ضرورت و اهمیت پژوهش در حوزة دفاع مقدس صحبت‌هایی شد و نقش پژوهش در گام دوم و بحث آن در مسائل راهبردی و حتی عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت. یک پژوهشگر چطور باید ضرورت پژوهش را نشان بدهد که هم در داخل و هم در خارج پژوهش اثرگذاری داشته باشد؟

علی عسکری: ما می‌خواهیم یک الگو در سطح جهان انتشار باید الگویی که نشات گرفته از انقلاب اسلامی است.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: این الگو مستلزم رعایت داشتن یک سری نکاتی است تا جامعه بتواند آن را پذیرا باشد، ولی این الگو حتماً باید یک عقبه‌ای داشت باشد که این عقبه پژوهش خوب است.

علی عسکری: پژوهش منابع قوی و منبع غنی می‌خواهد. یکی از آسیب‌های ما این است که می‌خواهیم همه کار‌ها را صفر تا ۱۰۰ پژوهشگر انجام دهد. پژوهشگر ما مهمترین وظیفه‌اش غنی‌کردن مخزن و عقبه پژوهش است. این مخزن و عقبه به مرور زمان باید پر شود تا در اختیار آیندگان قرار گیرد. نباید یم پژوهشگر به تنهایی حرف اول و آخر را بزند و در پی پر کردن این مخزن باشد، این نمی‌شود.

در موضوع دفاع مقدس پژوهشگران باید به ۲ نکته توجه کنند، یکی رویداد‌ها و یکی رخدادها. رویداد‌ها یعنی شامل افرادی که در دفاع مقدس شرکت داشتندف مادران و همسران و پدران رزمندگان، پژوهشگر باید دنبال این افراد باشد و ببیند با چه فکر و عملی به جبهه رفتند. باید اجازه داد و از افراد کمک گرفت برای اینکه خاطرات خانواده شهدا را جمع آوری کند. یک دختر جوانی که در روستا زندگی می‌کند می‌تواند از خانواده ایثارگر، از خانواده شهدا از اسرای روستایشان خاطرات را جمع آوری کند. ما باید این افراد را تحویل بگیریم. یعنی اگر کار مردمی است باید اجازه بدهیم این مردم کار را در دست بگیرند. نگوییم قلم تو ضعیف است، تو سابقه‌ای نداری، تو چند کتاب چاپ کرده‌ای؟ اجازه بدهید مردم بروند و رویداد‌های جنگ را جمع کنند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار