«آخرین دفاع» آماده نمایش شد + عکس و فیلم

نوروزی شايان گفت: هدف ما از ساخت فیلم «آخرین دفاع» تذکر به آقایان بود که اگر وارد یک زندگی مشترک شدند، توجه به زن را جدی بگیرند.
کد خبر: ۵۰۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶ - 07March 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، عطیه نوروزی شایان فیلمساز جوانی است که در جایگاه کارگردان و تهیه کننده نخستین تجربه فیلم‌سازی خود در ژانر اجتماعی را با تولید فیلم نیمه‌بلند «آخرین دفاع» رقم زده است. این فیلم که یک اثر اجتماعی است به معضلات اجتماعی روز که همواره مورد توجه بوده، پرداخته است.

«آخرین دفاع» به بی‌تفاوتی و سردی زندگی می‌‎پردازد

«عطیه نوروزی شایان» تهیه كننده و كارگردان این اثر با بیان اینکه قصه این فیلم پیرامون بحث تکراری بی‌تفاوتی و سردی در زندگی مشترک است، اظهار داشت: داستان فیلم «آخرین دفاع» در سال 1352 روایت می‌شود که وضعیت دستگاه قضایی شاهنشاهی و رسیدگی به زندانیان را نیز زیر ذره‌بین قرار داده است. این فیلم کاملاً دارای پیشینه تحقیقی است؛ من در این زمینه یک‌ماه و نیم در دادگستری به تحقیقات میدانی و قضایی پرداخته‌ام.

طيه نوروزی شايان آماده

وی با تاکید براینکه تک تک دیالوگ‌های «آخرین دفاع» تحقیق شده است، افزود: این فیلم که فضایی رمز آلود دارد در جاده چالوس، پل زنگوله فیلمبرداری شده است و مراحل تدوین و صداگزاری آن نیز به پایان رسیده و آماده نمایش است. قصه پیرامون خانمی است که هوش بالایی دارد و همین ویژگی باعث بروز رفتارهای دیوانه‌واری او می‌شود. عشق بیش از حد او به همسر و خانواده و از طرفی بی‌تفاوتی همسر او باعث اتفاقی می‌شود که او چهار سال را در زندان سپری می‌کند و دستگاه قضایی نمی‌تواند تشخیص دهد او قاتل همسرش است یا نه.

سردی و بی‌تفاوتی عامل طلاق است

کارگردان «آخرین دفاع» درباره علت پرداختن به این موضوع عنوان کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که یک‌جورهایی هر آدمی که ازدواج می‌کند، به طلاق هم فکر می‌کند درحالی که در گذشته چنین نبوده است و فکر کردن به طلاق تن آدم را می‌لرزانده است و این مسئله عادی شده است و زوج‌ها خیلی راحت می‌گویند حالا که حالمان خوب است اما اگر مشکلی بود جدا می‌شویم! قدیمی‌ها با فکر یک عمر زندگی ازدواج می‌کردند و به ندرت کارشان به طلاق می‌کشید چون تفکرشان زندگی بود الان که با تفکر جدایی زندگی‌ها شروع می‌شود اتفاق بدی است. به نظر خودم یکی از عامل‌های این مسئله سردی و بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به زن است. 

نوروزی شایان افزود: وقتی یک زن مورد توجه قرار بگیرد و توسط همسرش دیده شود هیچ خلایی نخواهد داشت؛ وقتی توجه کم می‌شود ناخداآگاه کمبودهای مسائل اقتصادی برجسته می‌شود و مسئله مسکن و... همه چیز بهانه می‌شود برای جدایی زوج‌ها درحالی که اگر مورد توجه قرار گرفتن زن جدی گرفته شود اتفاق دیگری رقم خواهد خورد. خیلی از زندگی‌ها را در گوشه و کنار شاهدیم که علیرغم مشکلات زیاد اقتصادی و مالی اما خیلی قشنگ زندگی می‌کنند.

هدف از ساخت «آخرین دفاع» تذکر به آقایان است

این کارگردان تاکید کرد: عشق بین خانواده باعث می‌‍شود زوج‌ها با مشکلات و چالش‌ها بجنگند و این متاسفانه از زندگی‌ها حذف شده است. هدف ما از ساخت این فیلم این بود که یک بار به آقایان تذکر بدهم که اگر برای زندگی تصمیم گرفته‌اید، توجه به زن را مورد نظر قرار دهید. درست است که آقایان بخاطر کار و مشغله‌های روزانه خسته به خانه برمی‌گرددند اما زن نیز نیازمند توجه است و من قصد داشتم این مسئله را به تصویر کشیده باشم که امیدوارم موفق شده باشم.

وی درخصوص تیم فنی فیلم «دفاع آخر» گفت: من 13 سال از عمرم را در فضای فرهنگی گذرانده‌ام و در این مسیر سعی کرده‌ایم بیشتر ریشه‌ها قوی کنم. به قول معروف اگر ریشه قوی باشد، باد آن را دچار مشکل نمی‌کند. لذا با مطالعه و کلاس‌های مختلف و دیدن فیلم‌های مختلف بیشتر سعی کردم آگاهی و دانش پیدا کنم و سپس به صحنه تولید پا بگذارم چراکه معتقدم آدم باید با دست پر به این میدان قدم بگذارد. 

طيه نوروزی شايان آماده

نوروزی شایان به بازیگران این فیلم نیمه بلند اشاره کرد و اظهار داشت: فیلم من سه بازیگر بیشتر ندارد که محور آن در یک اتاق بازجویی سپری می‌شود که مخاطب شاهد یک متهم، یک بازجو و روانپزشک خواهد بود. نقش روانپزشک این فیلم بر عهده خانم ساغر عزیزی است؛ ایشان در فیلم معمای شاه نقش فرح را داشتند. ایشان زحمت کشیدند و صحنه‌های ماندگاری را برایمان رقم زدند. نقش متهم کار را خودم بازی کرده‌ام و برای نقش کارآگاه از یک نابازیگر استفاده کردیم که چهره جذابی برای این نقش داشت و همچنین علاقه‌مند به دنیای بازیگری بود؛ ما حدود یک ماه با او تمرین کردیم و سعی کردم بهترین بازی را از او بگیرم. 

«آخرین دفاع» قصه‌ی یک عشق زنانه است كه با بی‌تفاوتی و بی‌توجهی مواجه می‌شود و واكنشی متفاوت از سمت این زن جذابیت داستان را دو چندان می‌كند.

عوامل فیلم «آخرین دفاع»

بازیگران: ساغر عزیزی، عطیه نوروزی شایان، محسن تورانی، نویسندگان: عطیه نوروزی شایان، محمدحسین عباس توپچی، دستیار كارگردان: بهداد منتظرین، گروه فیلمبرداری: مهدی کرمی مصلح، سید ابوالفضل موسوی. مدیرصدابرداری: نیما كمالی شاد، برنامه‌ریز: عطیه نوروزی‌شایان. تدوین: آرمان كارخانه، دستیار تدوین: احسان نیكوسیما مدیر تولید: علیرضا نوروزی شایان، محسن تورانی، منشی صحنه: مائده رفیعی، گریم آقایون: محمد حسن عباس توپچی، طراح گریم و اجرا: مهدیه حمیدی. عكاس: زهرا مشكانی، روابط عمومی: مریم قربانی‌نیا، طراح صحنه و لباس: عطیه نوروزی شایان. نورپردازی و دكوراسیون: مهدی كرمی، بهداد منتظرین، علیرضا نوروزی شایان، سید ابوالفضل موسوی. این کار با اقتباس از داستانی از استاد «سید مهدی شجاعی» تولید شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار