غلامرضا صنعتگر در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خوانندگان مذهبی کنج خانه خاک می‌خورند/ به آهنگ مذهبی بها نمی‌دهند

خواننده کشورمان گفت: خوانندگان زیادی در حوزه معنویت در کنج خانه خاک می‌خورند؛ در حالی که آن‌ها از نظر هنری بسیار از خواننده‌های مشهور و برجسته بهترند.
کد خبر: ۹۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ - 02August 2016

خوانندگان مذهبی کنج خانه خاک می‌خورند/ به آهنگ مذهبی بها نمی‌دهند

«غلامرضا صنعتگر» خواننده کشورمان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه(س) گفت: باید تمام جوانب معنوی در زمینه آهنگهای ساخته شده درباره ائمه علیهمالسلام رعایت شود.

وی افزود: احساس میکنم این کارها با موضوعات اجتماعی و عاشقانه دنیوی کاملاً فرق دارد و البته برکت ویژهای در این کارها وجود دارد. من معتقدم خود ائمه(ع) در کاری که برای آنها انجام میگیرد حضور خواهند داشت و به آن کمک میکنند.

این هنرمند ادامه داد: قضاوت درباره کارهایی که با نیت خالص یا برای دریافت مجوز کنسرت ساخته میشود دور از انصاف است. قبلاً خیلی صحبت از این بود که خواننده برای دریافت مجوز و پیدا کردن روزنهای میخواهد برای ائمه(ع) و موضوعات مذهبی، آهنگ بخواند؛ اما به نظر من در همان کارها نیز رد پای ائمه(ع) وجود دارد؛ چون بدون اجازه ایشان نمیشود درباره آنها کاری انجام داد. امیدوارم راهی که برای ائمه(ع) طی میکنیم راه درستی باشد و در آن اشعاری را استفاده کنیم که ایهام نداشته باشد و به نام ائمه(ع) و به کام عشقهای دنیوی نباشد.

صنعتگر دلیل کمبود آهنگهای مذهبی درباره ائمه(ع) را عدم توجه و حمایت مدیریت فرهنگی دانست و تصریح کرد: هنرمندی که میخواهد برای ائمه کاری تولید کند، وقتی از طرف مسئولین هیچ حمایتی از او صورت نمیگیرد زده میشود؛ کار خوب نیاز به حمایت مالی خوب دارد. اگر هنرمندی تامین باشد میتواند وقت و فرصت مناسبی برای تولید بگذارد؛ تا کار قوی انجام شود.

خواننده کشورمان اظهار کرد: برخی از پیشنهادها به قدری ضعیف است که کارهای تولید شده در حد و اندازه ائمه(ع) ضبط نمیشود. این درد بزرگی است که من سالیان سال به دوش میکشم. این قدر که بابت خرجهای متفرقه بریز و بپاش میشود، یک کار فرهنگیِ درست انجام نمیشود. مردم کارهای مذهبی را دوست دارند؛ اما کسی توجه نمیکند.

وی گفت: باید یک اتاق فکر تشکیل و بودجهای به این اتاق تخصیص داده شود؛ چون اگر ما در کشورمان برکتی داریم به دلیل وجود ائمه(ع) است؛ وگرنه ما هم کشوری مثل سوریه، عراق و افغانستان میشدیم. ما هرچه داریم از برکت ائمه معصومین است.

صنعتگر وزارت ارشاد و صدا و سیما را متولیان اصلی ترویج آهنگهای مذهبی دانست و گفت: نمیشود تمام بار تولید و ترویج موسیقی را بر دوش این دو نهاد گذاشت. تمام سازمانها امروز مجموعههای فرهنگی دارند که اگر در این عرصه پا پیش بگذارند اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد. بسیاری از خوانندگان آرزو دارند برای امام حسین(علیهالسلام) آهنگی داشته باشند؛ اما کسی حمایتکننده نیست. باید در موسیقی حرف جدیدی بزنیم تا مردم استقبال کنند. مسئولین برای این کار باید هنرمندان را یاری کنند تا اتفاق نو و جدید رخ دهد.

خواننده کشورمان عنوان کرد: من در کشورم درباره همه چیز و به خصوص موسیقی تابع قانون هستم و حتماً باید چارچوب و خط قرمزها را رعایت کنم. اگر شورای ممیزی وجود نداشته باشد خط قرمز حذف میشود و نظارت از بین میرود؛ اما باید کمی بیشتر دست فعالان فرهنگی باز باشد؛ تا از اشعار و موسیقیهایشان دفاع کنند و هنرمند بتواند در شورای موسیقی حرفش را بزند.

وی ادامه داد: چند سال است از مسئولین خواهش میکنم یک تور کنسرت برگزار کنند. من در حال حاضر 30 آهنگ درباره ائمه(ع) خواندهام و درخواست کنسرت دادهام؛ که میگویند فروش کارهای مذهبی ضعیف است. متاسفانه بازار این حوزه ضعیف است؛ اما تا به امروز هیچ حمایتی از مسئولین ندیدهایم. هر شب کنسرت برگزار میشود؛ ولی یک کار درباره معصومین(ع) خوانده نمیشود.

صنعتگر در پایان عنوان کرد: درباره هنرمندانی که تولیدات مذهبی و معنوی تولید میکنند، اجحاف شده است. من زندگی، وقت و زن و بچهام را وقف تولید آهنگ مذهبی کردهام و همه آن دلی بوده است. امروز حمایت از کارهای فرهنگی فقط در شعار و وعده خلاصه شده است. باید مسئولین فرهنگی تناسبی در تولیدات موسیقی در حوزههای مختلف رعایت کنند. خوانندگان زیادی در حوزه معنویت در کنج خانه خاک میخورند؛ درحالیکه آنها از نظر هنری از خوانندههای مشهور و برجسته بسیار بهترند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار