کارشناس مسائل یمن در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

گزینه‌های جدید ارتش یمن/ عربستان عامل شکست مذاکرات کویت/ یمنی‌ها از کشورشان دفاع می‌کنند

عبدالرحمن الراجح با بیان اینکه در صورت شکست مذاکرات حل بحران یمن در کویت، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گزینه‌های جدیدی را رو خواهند کرد، گفت: ملت یمن اهل مذاکره و گفت‌وگو هستند؛ ولی در مقابل متجاوزان از کشور خود دفاع می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ - 27July 2016

گزینه‌های جدید ارتش یمن/ عربستان عامل شکست مذاکرات کویت/ یمنی‌ها از کشورشان دفاع می‌کنند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از فروردینماه سال گذشته به منظور بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و همچنین تضعیف جنبش انصارالله، حملات هوایی خود را علیه این کشور فقیر عربی آغاز کردهاست.

بر اساس این گزارش، جنگندههای ائتلاف سعودی با گذشت 16 ماه از آغاز حمله هوایی به یمن، همچنان به بمباران مناطق مختلف این کشور ادامه میدهند؛ که در این مدت بیش از 9 هزار و 400 نفر کشته و دستکم 16 هزار نفر نیز زخمی شدهاند. با این وجود نیروهای ارتش و کمیتههای مردمی یمن همچنان به مقاومت اسطورهای خود در برابر ظلم متجاوزان سعودی و مزدورانشان ادامه میدهند.

در همین خصوص «عبدالرحمن الراجح»، کارشناس مسائل یمن و مدیر مرکز پژوهشهای سیاسی و بینالمللی «تقارب» یمن در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس، اظهار داشت: با گذشت 16 ماه از آغاز حمله هوایی ائتلاف عربی به یمن درگیریها همچنان در مناطق مختلف این کشور با شدت ادامه دارد؛ شدت درگیریها بهویژه در سه منطقه «نِهم» در صنعا، «بابالمندب» در تعز و «المُتون» در الجوف افزایش یافتهاست. هرچند طی سه ماه پیش ارتش و کمیتههای مردمی یمن دستاورد آنچنانی کسب نکردهاند؛ اما در چند روز گذشته آنها موفق شدند، سیطره منطقه «الشعاور» را در مرکز یمن به دست بیاوردند و مزدوران «عبدربه منصور» هادی را از این منطقه فراری دهند.

وی با بیان اینکه درگیریها در جبهههای داخلی و مرزی یمن ادامه دارد، تصریح کرد: ارتش و کمیتههای مردمی یمن در برخی جبههها در حالت دفاعی قرار دارند و در بخشی از جبههها ازجمله نهم نیز حالت تهاجمی دارند. در طول این هفته آنها با موشکهای بالستیک مواضع و پایگاههای عربستان سعودی را چه در داخل یمن و چه در خاک عربستان هدف قرار دادند؛ که سعودیها و مزدورانشان تلفات زیادی را در این حملات متحمل شدند.

الراجح در ادامه افزود: آتش جبهههای مرزی تقریبا بعد از دو ماه وقفه مجددا شعلهور شدهاست؛ درگیریها در نوار مرزی «نجران»، «عسیر» و «جیزان» شدت یافتهاست. چند روز پیش مخالفان حمله گستردهای- که تقریبا دو ماه بود برای انجام این حمله برنامهریزی میکردند- علیه مناطق «میدی» و «حرض» هممرز با جیزان ترتیب دادند؛ که ارتش و کمیتههای مردمی یمن حمله آنها را دفع کردند و تقریبا 100 نفر از عناصر آنها را به هلاکت رساندند.

کارشناس مسائل یمن خاطرنشان کرد: درگیریها در مرز «عسیر» و «صعده» ادامه دارد و در این درگیریها یکی از فرماندهان عربستان سعودی به هلاکت رسید.

وی در خصوص وضعیت آتشبس در یمن گفت: آتشبسی که از سوی سازمان ملل در یمن اعلام شدهبود، همچنان توسط نیروهای عربستانی نقض میشود، در واقع میتوان گفت که هیچگونه آتشبسی در این کشور وجود ندارد و درگیریها در مساحت 2 هزار کیلومتر شعلهور است.

الراجح در ادامه به تحولات سیاسی یمن اشاره کرد و افزود: از سه ماه قبل سازمان ملل طرفین مناقشه را در کویت گرد هم آورده و مذاکراتی را درخصوص حل بحران یمن پیگیری میکند؛ که براساس گفتههای طرفهای یمنی این مذاکرات تاکنون نتیجهای نداشتهاست؛ توافقهایی که قبلا صورت گرفتهبود، را عربستانیها و طرفدارانشان قبول نمیکنند. اختلافها گستردهتر شدهاست و گفتوگوها تقریبا در حالت انجماد قرار گرفتهاست.

وی گفت: «عبدربه منصور هادی» و «عبدالملک المخلافی» رئیس هیئت دولت مستعفی سعی میکنند، شروطی را برای گفتوگوها قرار دهند؛ آنها مدعی هستند که انصارالله باید از مناطق بسیار وسیع یمن عقبنشینی کند و اسلحههای خود را تحویل دهند. این شرط را نهتنها انصارالله قبول نمیکند، بلکه کل ملت یمن نیز آن را قبول نمیکنند و میگویند که به دنبال تشکیل یک دولت ملی هستند و به هیچوجه نمیخواهند به تنهایی قدرت را به دست بگیرند.

کارشناس مسائل یمن در ادامه افزود: عربستان باعث شکست مذاکرات یمن است؛ حملات هوایی ائتلاف سعودی اساس خرابی تأسیسات حیاتی در این کشور است. تا عربستان تحت فشار قرار نگیرد، گفتوگوها به نتیجه نخواهد رسید. همه گروههای سیاسی در داخل یمن به این توافق دست یافتهاند که اگر مذاکرات کویت با شکست مواجه شود، باید به داخل خاک عربستان حتی بعد از عسیر و نجران حمله کنند و ضربه محکمی به این کشور وارد کنند؛ تا عربستان دست از ادامه جنایت خود علیه ملت یمن بر دارد.

الراجح گفت: عربستان باید هشدارهای «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن را جدی بگیرد. ما یمنیها اهل صلح و گفتوگو بوده و در حالت دفاع از نفس هستیم. برای دفاع از یمن هنوز گزینههای زیادی در دست ارتش و کمیتههای مردمی یمن وجود دارد و حتما عربستان ضربه محکمی خواهد خورد.

وی افزود: هدف قرار دادن مناطقی غیر از عسیر و نجران یک موضوع سیاسی بود؛ که انصارالله دوست نداشت به این مرحله برسد. هر چند سازمان ملل انصارالله را تحت فشار قرار میداد که به خاک عربستان حمله نکند، اما وقتی عربستان اهل گفتوگو و مذاکره نیست به نظر من راههای بیشتری برای ارتش و کمیتههای مردمی وجود دارد و باید بعد از عسیر و جیزان به مناطقی حمله کنند.

الراجح در ادامه در خصوص اختلافی موجود بین حزب «الإصلاح» و «عبدربه منصور هادی» که هر دو مزدور عربستان هستند، تصریح کرد: اختلاف زیادی بین حزب «الإصلاح» و طرفداران «عبدربه منصور هادی» وجود دارد؛ ولی عربستان سعودی تلاش میکند بر اختلاف آنها سرپوش بگذارد؛ عبدربه منصور هادی کشور یمن را ناتوان کردهاست و بحران یمن نیز زیر سر حزب الإصلاح که اجیر عربستان است، میباشد. حزب اصلاح از مشروعیت هادی استفاده میکند و رابطه تنگاتنگی با گروههای تروریستی «داعش» و «القاعده» دارد و هدف فقط نابودی یمن است.

وی در خصوص تحرکات گروه تروریستی القاعده در یمن نیز گفت: تروریستهای القاعده در عدن و حضرموت بیشتر عملیاتهای تروریستی انجام میدهند؛ علت قدرت گرفتن القاعده در یمن، عربستان سعودی است. وقتی تروریستهای القاعده وارد یمن شدند، عربستان به آنها کمک مالی کرد تا بتوانند ارتش یمن و انصارالله را تضعیف کنند.

الراجح در ادامه افزود: بعد از اینکه تروریستهای القاعده و داعش در یمن چندین منطقه را به تصرف در آوردند، با عربستان و حزب اصلاح اختلاف پیدا کردند. عربستان و حزب اصلاح به تروریستهای القاعده و داعش میگویند که شما این مناطق را رها کنید و در شمال یمن با ارتش و انصارالله بجنگید. درحالیکه آنها میگویند ما باید در مناطقی که تصرف کردهایم، سهم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه داعش و القاعده امروزه در همه جبهههای جنگ علیه ملت یمن در کنار عربستانیها و اماراتیها حضور دارند، گفت: اختلاف آنها فقط در خصوص نفت است. داعش  و القاعده سهم خود را از نفت میخواهند.

الراجح در خصوص تحرکات نیروهای آمریکایی در جنوب یمن نیز خاطرنشان کرد: آمریکاییها در حضرموت و حرض حضور دارند و ادعا میکنند که در عملیات علیه تروریسم در یمن مشارکت دارند. آمریکا اگر واقعا میخواهد با تروریستها بجنگند پس باید از عملیات ارتش و کمیتههای مردمی یمن که ضد داعش و القاعده میجنگند، حمایت کند. آمریکا در یمن طرفدار عربستان، داعش، القاعده و سایر گروههای تندرو است. آنها هیچ دستاوردی در مبارزه با تروریستها در جنوب یمن نداشتهاند. حضور آمریکاییها، اماراتیها و عربستانیها در یمن غیر قانونی است. آمریکا اگر میخواهد واقعا با تروریستها مبارزه کند، اولین کاری که باید انجام بدهد، تحت فشار قرار دادن عربستان برای توقف دخالت و جنگ علیه یمن است؛ تا تروریستهایی همچون القاعده و داعش نیز تضعیف شوند.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها