بامروت در گفت‌و گو با دفاع مقدس مطرح کرد

جشنواره فیلم عمار در پاسخ به ندای "أین عمار" مقام معظم رهبری شکل گرفت

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار گفت: امسال بیش از ۲ هزار اثر در ۲ بخش داخلی و بین‌الملل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
کد خبر: ۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸ - 06January 2014

جشنواره فیلم عمار در پاسخ به ندای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جشنواره جوان فیلم عمار که امسال چهارسالگی خود را پشت سر میگذارد، از ۱۳ دی ماه در تهران و همزمان در ۳۱ استان کشور آغاز شده و تا ۲۱ دی ماه ادامه دارد.

در روزهای آغازین این جشنواره، سینما فلسطین پذیرای هنردوستان آثار هنری با رویکرد معرفی ابعاد فرهنگ ایران اسلامی در قالب آثار سینمایی است.

این جشنواره درست یک سال پس از فتنه ۸۸ با عرضه چند فیلم کوتاه در شرایط خاص و اکران یک روزه انجام شد و هر ساله نیز این جشنواره نسبت به سالهای قبل با استقبال بیشتری روبرو میشود.
 
یکی از نوآوریهای این جشنواره پوستر جشنواره عمار است که تصویری از یک ایستگاه اتوبوس که مردم در آن منتظر به نظر میرسند دیده میشود اما کسانی که در این صف انتظار قرار دارند شهدای هستهای کشور چون شهید احمدی روشن، شهید شهریاری و شهدای انقلاب مانند شهید مفتح و مردم عادی دیگر هستند. روی تابلو ایستگاه نوشته شده مبدا انقلاب اسلامی مقصد امام حسین (ع) و ایستگاه عمار؛ این پوستر ساده به آسانی اهداف و رویکردهای جشنواره جوان عمار را به مخاطبان معرفی میکند.

برگزاری جشنواره عمار در تمام استانهای کشور با هزینه مردم
 
حامد بامروت دبیراجرایی جشنواره عمار در گفتو گو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به آغاز به کار این جشنواره یک سال پس ازفتنه ۸۸ گفت: این جشنواره در سال ۸۹ با اکران محدود چند اثر مرتبط با وقایع آن دوران و نماد مطالبه رهبری از هنرمندان برای روشنگری در قبال فتنه ۸۸ شروع به کار کرد.
 
وی ادامه داد: این جشنواره در عین مراجعه به نهادهای فرهنگی ومطالبه وظایف آنها، متوقف به این ارگانها نمیشود وبه نوآوری وابتکارات خود در مقابله با محدودیتها میپردازد.
 
دبیر اجرایی جشنواره عمار خاطرنشان کرد: در دورههای بعدی این جشنواره بخشهایی چون جنگ نرم، انقلاب اسلامی، فتنه ۸۸ ونقد درون گفتمانی به جشنواره اضافه شد.
 
بامروت گفت: امسال فراخوان چهارمین جشنواره عمار از ۷ مهرماه آغاز شد و اقتصاد مقاومتی، مرگ بر آمریکا و نقد درون گفتمانی از جمله بخشهای جدید جشنواره امسال است.
 
وی با معرفی قالبهای جشنواره گفت: مستند، داستانی کوتاه و بلند، نماهنگ، پویانمایی، فیلمنامه، نقد و مقالات سینمایی از جمله بخشهای این جشنواره است و در بخش داخلی ۱۵۰۰ اثر و در بخش بینالملل ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است.
 
بامروت با بیان اینکه بخش اقلام تبلیغی ومسابقه فیلم ما از جمله بخشهای جدید جشنواره است، افزود: در بخش اقلام تبلیغی ۲۲۰ اثر شامل پوسترهای تبلیغاتی دورههای گذشته به دبیرخانه ارسال شده و آثار غیرحرفهای با دوربینهای خانگی و موبایل در بخش مسابقه فیلم ما به جشنواره ارسال شده است.
 
دبیراجرایی جشنواره عمار خاطرنشان کرد: در بخش بین الملل ۳۰۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده و در آنها به موضوعاتی مثل جنایات آمریکا، بیداری اسلامی و رویکردهای عدالتگرایانه ضداستعماری پرداخته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه جلسات نقد و بررسی برخی از آثار در فواصل جشنواره با حضور کارگردانها برگزار میشود ادامه داد: اگرچه متولی اصلی برگزاری این جشنواره دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است اما این جشنواره در تمام استانهای کشور به طور مردمی و با هزینه مردم برگزارمی شود.
 
بامروت گفت: اختتامیه جشنواره ۲۱ دیماه در سینما فلسطین ساعت ۱۸ برگزارمی شود و تقدیر از فرجالله سلحشور فیلمساز باتجربه کشورمان از جمله برنامههای این مراسم است.
 
دبیراجرایی چهارمین جشنواره عمار با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دست اندرکاران این جشنواره در سال گذشته گفت: نتایج جشنواره امسال به استحضار ایشان میرسد و دست اندرکاران جشنواره بسیار علاقهمند به دیدار مجدد با ایشان در این دوره از جشنواره هستند و سفارش مقام معظم رهبری به کادر برگزار کننده این جشنواره این بود که بایستی در سینما ورود پیدا کرد وبرای مصون بودن از آسیبهای آن به سپرتقوا، مناجات ودعا مجهز شد واز سوی دیگر مجموعههای فرهنگی وهنری انقلاب از هرگونه تنش وبرخورد دوری کرده وبا یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

رویکرد جشنواره عمار کشف استعدادهای نسل جوان است
 
محمدتقی فهیم از فیلمسازان و مستندسازان با تجربه کشورمان امسال علاوه بر اینکه در بخش نقد و پژوهش جشنواره مشارکت دارد با فیلم "ملخی که غول شد" با موضوع شکل گیری وتاسیس روزنامه کیهان در بخش مسابقه این جشنواره شرکت کرده است.
 
وی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: جشنواره عمار در فضایی شروع به کار کرد که انتقاداتی به جشنوارههای داخلی کشور که غیر بومی وغیر ایرانی بودند وارد میشد، این جشنواره سعی دارد نمونهها و نشانههای جامعه اسلامی همچون مسجد را در قالب آثار هنری تولید کند و به دنبال ایجاد یک ساختار ایرانی واسلامی است وچنانچه در دورههای بعدی این سیاست گذاری پیگیری شود حرفهای بیشتری برای گفتن دارد.

فهیم اظهار امیدواری کرد: این جشنواره بایستی برای ماندگاری در جامعه هنری کشور به سمت عمیق شدن پیش برود.

وی با بیان اینکه امسال آثار خوب و پختهای به دبیرخانه جشنواره رسیده، گفت: در جشنواره امسال به عنوان داور بخش نقد و پژوهش حضور داشتم و آثار ارسالی را از حیث توجه به تحقیق و پژوهش در تهیه آثار مورد بررسی قرار دادیم.
 
فهیم خاطرنشان کرد: متاسفانه فیلمنامههای سینمایی در کشور ما به دلیل نداشتن پژوهش بسیار ضعیف هستند، از این رو امسال در جشنواره عمار این موضوع مورد تاکید قرار گرفت، آثار ارسالی نشان میداد که ظرفیت خوبی در بخش نرم افزاری سینما وجود دارد که اگر این ظرفیتها شناسایی و کشف شود کمبودهای پژوهشی در سینما جبران میشود.
 
کارگردان فیلم ملخی که غول شد گفت: جشنواره عمار یک جشنواره جوان است ورویکرد آن نیز کشف استعدادهای نسل جوان است که امیدواریم این جشنواره با ساختار و سیاست گذاریهای فعلی خود سینمای کشور را در شناساندن استعدادهای برتر یاری کند.

وی با معرفی اجمالی از فیلم ملخی که غول شد گفت: این فیلم روایتی از تاسیس روزنامه کیهان تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی در قالب ۳ روایت تصویرسازی شده است.

فهیم تصریح کرد: در بخش اول هوشنگ توکلی بازیگر سرشناس از موضع مکتوبات حکومتی به روزنامه کیهان میپردازد وپیشکسوتان روزنامه به بیان خاطرات، دغدغهها وعلایق خود میپردازند ودر روایت بعدی سناتور مصباحزاده مالک قدیمی کیهان که نقش وی را مهدی فقیه بازی میکند به بیان نحوه شکل گیری این روزنامه میپردازد.

داور بخش نقد وپژوهش جشنواره عمار گفت: دو رویکرد مهم ارجاعات فیلم ،سانسور در کشور و در روزنامه کیهان را در قالب تصاویر ارایه میدهد واعتصابات روزنامهها در سال ۵۷ به سرکردگی روزنامه کیهان را که منجر به شکسته شدن کمر رژیم شد مورد تحلیل قرار میدهد وفیلم با آمدن امام خمینی (ره) به ایران رفتن سناتور مصباحزاده وپیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن تمام میشود.
 
گفتو گو از: وجیهه سادات حسینی
نظر شما
پربیننده ها