در گفت‌وگوی دفاع پرس با سردار "غلامحسین رضایت" مطرح شد؛

شهید شفیع‌زاده عامل همبستگی برادران رسته توپخانه

شهید شفیع‌زاده با شهادت خود همبستگی میان برادران رسته توپخانه را بیشتر کرد. این ارتباط را مدیون پایه‌گذاران توپخانه سپاه به‌ویژه شهید تهرانی مقدم و شهید شفیع‌زاده هستیم که بر مبنای تقوا و احساس دینی که به اسلام و انقلاب داشتند توپخانه سپاه را پایه‌گذاری کردند.
کد خبر: ۷۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 28April 2016

شهید شفیع‌زاده عامل همبستگی برادران رسته توپخانه

سردار سرتیپ دوم پاسدار غلامحسین رضایت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و از بنیانگذاران توپخانه سپاه پاسداران در گفتوگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، به تشریح خصوصیات اخلاقی شهید شفیعزاده در دوران دفاع مقدس پرداخت.

ماحصل این گفتوگو را در ادامه میخوانیم.

در مقطع زمانی اوایل سال 61 که تعدادی توپهای غنیمتی از عراق گرفته بودیم و تصمیم داشتیم آنها را سازماندهی کنیم برای نخستین بار با شهیدان شفیعزاده و مقدم آشنا شدم. البته قبل از اینکه با آنها آشنا شوم میدانستم که شهید شفیعزاده از اوایل جنگ در آبادان حضور داشته. او کارش را با دیدبانی برای خمپارهاندازها با شهید باکری شروع کرد و پس از حصر آبادان مسئولیت رییس ستاد تیپ کربلا که بعدها به لشکر تبدیل شد، را برعهده داشت.

صابر - شهید جان پرور- یعقوب زهدی - غلامحسین رضایت - آقائی

زمانی که شهید حاج حسن تهرانیمقدم مسئولیت توپخانه سپاه را برعهده گرفت، با شناختی که از شهید شفیعزاده داشت او را به همراه خود به آبادان و تشکیلات توپخانه سپاه برد. تا زمانی که حاج حسن در آنجا حضور داشت، شهید شفیعزاده همکار و جانشین ایشان بود و بعد از اینکه شهید تهرانی مقدم از توپخانه به جای دیگری رفت، فرماندهی توپخانه را بر عهده گرفت.

از اردیبهشت سال 61 که برای نخستین بار با این دو بزرگوار از نزدیک آشنا شدم، توفیق شاگردی آنها را داشتم. بزرگواری، بزرگمنشی و همت بلند را در این عزیزان دیدیم و از ایشان درس آموختیم.

شجاعت شهید شفیع زاده به حدی بود که تا کسی به چشم خود نمیدید، باور نمیکرد. خودم چندین بار در موقعیتهای مختلف دقت کرده و دیده بودم که انصافاً کوچکترین ترسی در مقابل تهدیدات دشمن از خود بروز نمیدهد. در سختترین شرایط که از زمین و آسمان آتش میبارید یا منطقه بمباران میشد، شفیع زاده بود که آرام و استوار و با صلابت میایستاد؛ به گونهای که اگر کسی او را نمیشناخت تصور میکرد که "ناشنوا" است و اصلاً متوجه محیط اطراف خود نیست.

بهزاد اتابکی - غلامحسین رضایت - آقائی - یعقوب زهدی- میزبان

** برخی شجاعتشان بر عقلشان غلبه دارد

شجاعت از معیارهای اصلی هر فرماندهای محسوب میشد؛ اما در کنار آن باید عقلانیت هم مدنظر قرار گیرد. تعبیری که ما آن روزها در جبهه و در مورد فرماندهان داشتیم این بود که "برخی شجاعتشان بر عقلشان غلبه دارد" و این تعبیر به این دلیل رایج شده بود که ما فرماندهانی داشتیم که در شرایط سخت و زیر آتش کاملاً عقلانی برخورد میکردند و در پناهگاه یا سنگری مستقر میشدند؛ ولی بعضی دیگر در این شرایط حتی بدون کلاه آهنی به استقبال خطر میرفتند. البته منظورم این نیست که خدای ناکرده بعضیها فقط عقل داشتند و برخی فقط شجاعت؛ بلکه در واقع این تعبیر نوعی سمبلشناسی و معرفی الگو بود. اما در مورد شهید شفیعزاده، شجاعت و عقلانیت هر دو در حد اعلای درجه مشهود بود. او شخصیتی چند جانبه داشت؛ بهطوری که اگر در جایی ضرورت ایجاب میکرد، عقلانی رفتار میکرد و هوشیاری و درایت داشت، در برابر گلوله سرش را خم میکرد و سنگر میگرفت؛ اما در جایی که شرایط اقتضا میکرد، برای قوت قلب افراد و نیروهایش هم که شده، با صلابت و شجاعت به پیش میرفت.

** توپخانه سپاه را بر مبنای احساس دینش به انقلاب پایهگذاری کرد

مهمترین ویژگی شهید شفیعزاده توان مدیریتی او بود که در رسته توپخانه سپاه آن را به کار گرفت. اگر از همه همکاران و دوستانی که با ایشان کار میکردند دربارهاش بپرسید، میگویند اگر شهید شفیع زاده نبود توپخانه قطعا به چنین سطحی نمیرسید. آن ویژگیهایی که ایشان داشت ر در علم مدیریت دنیای امروز "اعتبار" میگویند؛ اعتباری که باعث شده بود از ایشان شخصیتی بسازد که در هر جمعی وارد میشد حتی زمانی که فرماندهان ارشدتر از ایشان هم حضور داشتند به احترام ورودشان بایستند. این ویژگی باعث شده بود که در کارش موفق باشد و بتواند موفق عمل کند.

شهید شفیعزاده فردی با استعداد ذاتی بالا و در تمام حوزههای مدیریتی، تاثیرگذار، آیندهنگر، دور اندیش بود. از نظر من ویژگی مهم او اتحاد و انسجامی بود که میان افراد در رسته توپخانه ایجاد کرده بود. ارتباط فرماندهان ارشد حداکثر در حد یک تیپ و لشکر و یا نهایتاً چند بسیجی یا یک استان بود؛ ولی شهید شفیع زاده به خاطر رستهای که در آن خدمت میکرد با تمام تیپها، لشکرها و رستهها در ارتباط بود.

نفوذ معنوی او باعث شد که حتی با شهادتش همبستگی میان برادران رسته توپخانه را بیشتر کند. این ارتباط و همبستگی را مدیون پایهگذاران توپخانه سپاه بهویژه شهیدان تهرانیمقدم و شفیعزاده هستیم؛ که بر مبنای تقوا و احساس دِینی که به اسلام و انقلاب داشتند توپخانه سپاه را پایهگذاری کردند.

نظر شما
پربیننده ها