سعدالله زارعی:

مصر تا ماههای آینده بی ثبات می ماند/ همگرایی داخلی، کلید حل بحران مصر

فضای سیاسی حاکم بر مصر فضای رقابت طیف ها و گروههایی است که از نظر وزن اجتماعی به هم نزدیک هستند و همین طور فضای رقابت بین المللی در جامعه مصر است که در واقع توان حمله ندارد؛ یعنی نه قدرت های خارجی که روی مصر اعمال نفوذ می کنند و نه بخش های مختلف در داخل مصر، قدرت سلسله دهنده ندارند و از یک وزنه نزدیکی برخوردار هستند.
کد خبر: ۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶ - 01July 2013

مصر تا ماههای آینده بی ثبات می ماند/ همگرایی داخلی، کلید حل بحران مصر

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: بروز و ظهور بحران در مصر به انتخابات باز می گردد که در واقع محمد مرسی، کاندیدای اخوان المسلمین با رأی شکننده ای به ریاست جمهوری رسید. در حال حاضر در مصر چپ گراها دارای قدرت قابل ملاحظه ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام گراها نیز دارای نقطه قوت برجسته هستند و همین طور وابستگان رژیم گذشته دارای یک موقعیت خاصی می باشند، لذا بقایای رژیم می تواند تحولات را مدیریت کند. نه چپ گراها، نه ملی گراها و نه اسلام گرایان قادر نیستند این تحولات را مدیریت کنند.

زارعی در ادامه افزود: از سوی دیگر، غرب در مصر دارای نفوذ است و درعین حال کشوری مثل عربستان نیز نفوذ خاص خود را دارد و همچنین اروپایی ها بخصوص فرانسه در مصر یک نفوذ قابل ملاحظه ای دارند. از این رو، هیچ کدام از این ها نفوذ فائقه ای ندارند به شکلی که بتوانند تحولات را در منطقه به نفع یک جریان یا خودشان خاتمه دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: این منازعه، منازعه قدرت های هم وزن هست و در عین حال اخوانی ها از مشروعیت بیشتری برخوردار هستند؛ چرا که در یک انتخابات کاملا دموکراتیک که همه گروه ها دارای کاندیدا بودند، موفق شدند اکثریت آراء به دست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: گروههای مخالف اخوان با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش دارند تا دولت محمد مرسی را متوقف کنند و اجازه فعالیت به دولت ندهند و به همین دلیل می بینیم هر از گاهی مصر صحنه درگیری ها، تنش ها و اختلافات است.

زارعی یادآور شد: من فکر نمی کنم بحران حاکم بر مصر بزودی تمام شود. تصور من بر این است که مصر تا ماه های آینده بی ثبات می ماند و نه مخالفان از مواضع شان عبور می کنند و نه دولت عقب نشینی خواهد کرد. در واقع هرج و مرج فعلی به لحاظ سیاسی و اجتماعی همچنان در مصر ادامه خواهد یافت.

وی گفت: اگر چه  مصری ها اکثریت شیعه نیستند و شیعیان در این کشور بین 3 تا 5 درصد جمعیت را شامل می شود، اما در عین حال تفکر شیعه در مصر تفکر ریشه دار و فراگیری است  و مهم ترین نگرانی که غربی ها، سلفی ها و کشورهایی مثل عربستان دارند این است که مصر تبدیل می شود به یک میدانی برای تحرکات ایران در آفریقا و بر همین اساس هم تلاش می کنند تا دولت ایران و مصر را با هم درگیر نمایند.

وی با اشاره به کشته شدن شیعیان مصری در منطقه توسط سلفی ها و تکفیری ها گفت: دولت ایران نمی تواند نسبت به این کشتار بی تفاوت باشد و واکنشی از خود نشان ندهد؛ لذا چنین حادثه ای در مصر می تواند علاقه ایران به مصر را کم کند و دولت مصر را در شرایطی قرار دهد که در واقع نتواند همکاری مناسبی  با جمهوری اسلامی ایران شکل دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان، عدم دخالت خارجی و همگرایی داخلی را کلید حل بحران در مصر عنوان کرد.

نظر شما
پربیننده ها