جمال شورجه در گفتگو با دفاع پرس:

بخش زیادی از سینمای ما به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد/ شهید آوینی یک نظریه‌پرداز شیعی است

جمال شورجه، کارگردان و نویسنده متعهد کشور گفت: بخش غالب سینمای ما تلاش می کنند در جشنواره های خاص و گاهی معاند، نقش‌آفرینی کنند. این ها به درد نظام جمهوری اسلامی نمی خورند. سینمای انقلاب متعلق به این قشر نیست.
کد خبر: ۷۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ - 08April 2016

بخش زیادی از سینمای ما به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد/ شهید آوینی یک نظریه‌پرداز شیعی است

جمال شورجه، کارگردان و نویسنده متعهد سینما در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به سالروز شهادت مرتضی آوینی گفت: ما این شهید را بیشتر با مجموعه ی «روایت فتح» می شناسیم؛ خصوصا با متون زیبا و ارزشمندی که ریشه در تفکر، نگاه و نوع جهان بینی خاص و اهلبیتی ایشان داشت.

وی با اشاره به زحمات زیادی که شهید آوینی برای تصویربرداری روایت فتح انجام داده است، گفت: اما حقیقتا روایت فتح با متن های بسیار زیبا، تغزلی، شیعی و ارزشمند این شهید، شناخته شد. ایشان یک نظریه پرداز شیعی و دینی قوی بودند.

متدین، هنرشناس و ریزبین

کارگردان فیلم 33 روز با تاکید بر نظریه پرداز بودن شهید آوینی گفت: ایشان یک هنرمند را همراه با تدین و تعهد، هنرمند می دانستند و هنر بدون تعهد و تدین را اصلا قبول نداشتند و سینما را جایگاهی برای بیان مباحث دینی قلمداد می کردند. ایشان قبل از ورود به مباحث سینمایی به تحقیق درباره دین و ائمه پرداختند و از ظرف هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی و دینی استفاده کردند. شهید آوینی، هنرشناس، متدین، ریزبین و عمقبین بودند و با نگاه خاص خود به دفاع مقدس می نگریستند.

این نویسنده و کارگردان متعهد کشور با تقسیم بندی جامعه جوان هنری به دوگروه متفاوت، گفت: بخشی از هنرمندان جوان امروز، سعی می کنند خود را با شهید آوینی و مرحوم سلحشور بسنجند و شاقول آنها «آوینی ها» و «سلحشورها» هستند. این گروه از هنرمندان سعی دارند عقبه ذهنی و فکری خود را با دین مبین اسلام، ائمه و سبک زندگی آنها تراز کنند. حوزه هنری، سازمان بسیج هنرمندان، صداوسیما و مجموعه روایت فتح سعی دارند به این قضیه جامهی عمل بپوشانند.

وی افزود: اما بخش غالب سینمای ما تلاش می کنند در جشنواره های خاص و گاهی معاند، نقشآفرینی کنند. این گروه نیز برای خود الگوهایی دارند که عموما فیلمسازهای نسل اول و دوم سینمای ما هستند. توجهی که جشنواره های خاص اروپایی به آنان کردند باعث دنباله روی و الگوگیری جوانان ما از آنان شده است.

مسئولان باید از بی بصیرتی خود شرمنده باشند

شورجه، سینمای غرب را سینمای دنیا دانست و خاطرنشان کرد: بخش غالبی از سینمای ما که هنوز هم وجود دارند، از این سینما پیروی می کنند. این ها به درد نظام جمهوری اسلامی نمی خورند. سینمای انقلاب متعلق به این قشر نیست.

وی ادامه داد: گروه اول باید مورد توجه مسئولان فرهنگی و کسانی که بودجه در اختیارشان است، قرار بگیرند. مقام معظم رهبری هم در سخنرانی نوروز فرمودند «جوان مومن انقلابی مورد توجه قرار بگیرد» آدم خجالت می کشد وقتی که ایشان بارها تاکید می کنند که جوان مومن انقلابی را طرد نکنید اما مسئولان به این گفته ها بی توجه هستند. این بی اعتنایی، نوعی اهانت است و مسئولان باید از این خودمحوری و کم بصیرتی شرمنده باشند.

این کارگردان کشورمان ضمن اشاره به کم کاری سیاستگذاران فرهنگی در وزارت ارشاد و خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هنرمند مذهبی ولی سکولار نیز رشد قابل توجهی داشته که به شدت خطرناک است.کسانی که خودشان را زیر چتر ولایت می دانند اما از ولایت نفس خود تبعیت می کنند. خطر این قشر از سینماگران سکولار کمتر از سینماگران لائیک نیست.

شهید آوینی اگر امروز حضور داشت، قطعا پیرو ولایت می ماند

این دانشآموخته رشته کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتردانشگاه هنر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اگر امروز شهید آوینی حضور داشت، مشغول چه کاری میشد و در چه زمینه ای فعالیت میکرد؟» گفت: ایشان اگر امروز حاضر بودند به قطع و یقین پیرو ولایت و خط رهبری می ماندند. شهید آوینی خصوصا به سمت تربیت نیروی ولایی و متعهد حرکت می کرد. نیروهای مستعدی که دنبال تحقق فرمایشات رهبری در فرهنگ و بقیه زمینه ها باشند. نیروهایی که هم صاحب تخصص باشند و هم تعهد؛ چون اگر تخصص باشد اما ندانی به کجا می خواهی بروی، به کژراهه گرفتار می شوی.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اگر شهید آوینی حاضر بود، قطعا برای پاسخ به خصومت های مستکبران بین المللی ضد کشور ما و اسلام، آستین بالا می زد. وی حتما علیه ظلم هایی که به اسلام روا داشته شده، افشاگری می کردند و با تجهیز خود، جواب دندان شکنی به امریکا و اسرائیل و وهابیون می دادند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار