معرفی یکی از مجموعه کتاب‌های قطعه‌ای از آسمان-5/

اروند؛ شاهد مجاهدت‌های غواصان دریادل در "والفجر 8" و "کربلای 3"

اروند بهانه‌ی دشمن بعثی برای تجاوز به خاک کشورمان بود اما رزمندگان دلاور ایرانی با توکل به خدا توانستند در طول سال‌های جنگ 2 عملیات مهمِ والفجر8 و کربلای 3 را طراحی و با عبور از اروند ضربه‌‌ای سنگین به ماشین جنگی دشمن وارد آوردند.
کد خبر: ۷۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ - 20February 2016

اروند؛ شاهد مجاهدت‌های غواصان دریادل در

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، آب، تن را که هیچ دل هم میبرد. آب موج میزند و دل شیدایی میکند. اروند با همهی خشونتش یادآور خاطرات شیرین نبردهای والفجرهشت و کربلای 3 است. جایی که غواصان در نیمههای شب از آن عبور کردند و خود را به ساحل دشمن رساندند.

عراق اطمینان داشت که عبور از اروند برای ایرانیها غیرممکن است به این دلیل نیروهای کمی را در ساحل غربی اروند مستقر کرد. فرماندهان پس از اجرای عملیات در هور در سالهای 62 و 63، این بار به فکر حمله از اروند افتادند. جایی که برای نخستین بار شهید حسن باقری طرح عبور از آن را مطرح کرد. نیروهای لشکر امام حسین(ع) نیز برای اجرای یک عملیات محدود در آن منطقه از اروند عبور کرده و به شناسایی خط دشمن پرداخته بودند.


نقشه منطقه عملیاتی والفجر8

چند ماه پیش از اجرای عملیات والفجر8 نیروهای شناسایی لشکرها با رعایت کامل مسائل حفاظتی در اروندکنار مستقر شدند. سایر فعالیتهای مهندسی نیز در این منطقه در استتار شب و پوشش نخلستان انجام شد. در کنار این فعالیتها برای غافلگیر کردن دشمن، نیروهای جهادسازندگی به فعالیتهای حجیم مهندسی در هور پرداختند که به عملیات فریب معروف شد به طوری که بسیاری از خودیها نیز غافلگیر شدند. همچنین یک قرارگاه از سپاه به فرماندهی محمدعلی جعفری مامور به آمادهسازی مقدمات جهت انجام عملیات پشتیبانی در ام الرصاص شد.

عبور از اروند رود نیازمند غواصانی دریادل بود که ماهها در آبهای خلیج فارس و رودهای کارون، کرخه، بهمنشیر و... آموزش دیده بودند.

عملیات والفجر هشت توسط پاسداران و بسیجیان در شب 20 بهمن سال 64 و با پشتیبانی نیروی هوایی، هوانیروز و پدافندهوایی ارتش و توپخانههای سپاه و ارتش آغاز شد که در آن شب شهر فاو به دست نیروهای رزمنده ایرانی افتاد و پرچم حرم امام رضا(ع) با دستان شهید بصیر از فرماندهان لشکر 25 کربلا بر مناره مسجد فاو نصب شد.


مسجد شهر فاو

عراقیها که نگاهشان معطوف به هور بود و از ام الرصاص نیز به آنان حمله شده بود، پس از 3 روز متوجه محل اصلی عملیات یعنی اروند شدند. در چهارمین روز نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق که از ویژهترین نیروها بودند به منطقه فاو آمدند تا جلوی پیشروی رزمندگان را بگیرند. رزمندگان در حالی که نیروهای گارد در حال استراحت بودند، پیش دستی کردند و به آنان یورش بردند و تار و مارشان کردند. دشمن عراقی در این بین از بمب شیمیایی استفاده کرد اما باد به کمک رزمندگان ایرانی آمد و مکرشان به خودشان وزیده شد.

نیروهای ایرانی در طی 75 روز عملیات والفجر8، در کارخانه نمک خط پدافندی تشکیل دادند و برای یک بار هم در مقابل پاتکهای عراق عقبنشینی نکردند.

اروند یک سال بعد شاهد مجاهدتهای رزمندگان نیروی دریایی سپاه برای تصرف اسکلههای نفتی البکر و الامیه در عملیات کربلای 3 نیز بود. در این عملیات که در تاریخ 10 شهریور 65 انجام شد، رزمندگان غواص از دهانه اروند در نزدیکی خلیج فارس به سوی این اسکلههای نفتی یورش بردند. در این عملیات اسکله الامیه تصرف و اسکله البکر به آتش کشیده شد.


نقشه منطقه عملیاتی کربلای 3

روایت دو عملیات فوق که خلاصهای از آنها ذکر شد، در کتاب "اروند" از مجموعه کتابهای "قطعهای از آسمان" ویژه یادمانهای جنوب آمده است. این کتاب توسط مصطفی محمدی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس نگاشته شده و توسط ستاد مرکزی راهیان نور و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منتشر شده است.

لازم به ذکر است مجموعه کتابهای "قطعهای از آسمان" در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زیارت با معرفت برای زائران راهیان نور تهیه و تدوین شده است.

جهت مشاهده نسخه الکترونیکی این کتاب میتوانید از لینک زیر اقدام دریافت کنید:

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها