یادداشت/ حجت الاسلام سلیمانی

راهکار‌های شهید مطهری برای مبارزه با صهیونیزم

علامه شهید مطهری تبدیل فلسطین به مسئله اول و تحول مبارزه از ملیت به اسلامیت را راهکار‌های مبارزه با صهیونیزم می‌دانستند.
کد خبر: ۶۶۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹ - 30April 2024

راهکار‌های شهید مطهری برای مبارزه با صهیونیزمگروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام؛ شهید مطهری در سخنرانی‌ها و مکتوبات خود، کمونیسم و صهیونیزم را دو خطر عمده برای جهان اسلام عنوان کرده است.

«ما امروز دو خطر بزرگ داریم، دو خطر بزرگ متوجه عالم اسلام است. قضیه الجزایر با همه اهمیتی که دارد جنبه محلی دارد، اما این دو خطر که عرض می‌کنم عمومی است و از لحاظ سیاست خارجی عالم اسلام فوق‌العاده اهمیت دارد. آن دو خطر یکی کمونیزم است و دیگر صهیونیزم یعنی خطر جهود؛ یکی کفر صریح است و دیگری نفاق.»

از آرزو‌های شهید مطهری جوشش غیرت اجتماعی مسلمانان و جهانیان علیه این دو خطر بود که با فروپاشی شوروی خطر کمونیسم تا حدود زیادی از بین رفته است.

شهید مطهری راهکار‌های متعددی را برای مبارزه با صهیونیزم ارائه داده است.

۱. تبدیل فلسطین به مسئله اول

یکی از راهکار‌های شهید مطهری برای مبارزه با صهیونیزم تبدیل مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام بود.

علامه شهید مرتضی مطهری در کتاب ده گفتار آورده‌اند: «ما باید بدانیم ماتریالیسم چه فعالیت‌ها دارد، صهیونیزم چه فعالیت‌ها دارد. اطلاع و آگاهی از این‌ها و گفتن و بازگو کردن این‌ها واجب است. باید در منابر، اینگونه قضایا به اطلاع مردم رسانده شود.

۲. تحول مبارزه از ملیت به اسلامیت

راهکار دیگر شهید مطهری در مبارزه با صهیونیزم، تاکید بر اسلامیت در مبارزه بود.  

استاد شهید در کتاب اسلام و مساله ملیت به این مهم اشاره داشتند که  «مى‌خواهند به نام عربیت و قومیت عربى با اسرائیل مبارزه کنند، در صورتى که خود اسرائیل روى قومیت و نژاد نیست.».  

همچنین در جلد هشتم کتاب یادداشت‌های استاد مطهری آمده است: «در حالی که همیشه نیروی اسلام حامی فلسطین بوده نه عربیت و امروز عربیت را جایگزین اسلام کرده‌اند.» 

راهکار دوم شهید مطهری نیز اکنون تحقق یافته است.

وضعیت کنونی

مسئله فلسطین هم اکنون نه فقط مسئله اول جهان اسلام، بلکه مسئله اول جهان است.

جوشش غیرت دانشجویان و نخبگان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و مردم سراسر جهان نشان از تبدیل شدن فلسطین به مسئله اول جهان اسلام است. صبر تاریخی مردم غزه، عملیات طوفان‌الاقصی، اقدامات رسانه‌ای خوب از عوامل مسئله اول شدن فلسطین است.

مبارزه برای آزادی فلسطین و دفاع از خود و خانه از مبارزه‌ای به پشتوانه ملیت، عربیت و گرایش‌های سوسیالیستی به مبارزه به پشتوانه جهاد اسلامی تبدیل شده است. تشکیل جبهه واحد مقاومت متشکل از شیعه و سنی در مبارزه با رژیم صهیونیستی این تحول را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها