رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی:

مخاطبین صداوسیما در مرز ۷۰ درصد/ «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بیشترین مخاطبین را داشتند

شاکری‌نژاد با بیان اینکه مخاطبین تلویزیون در تهران ۶۶ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است، گفت: در میان برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه محفل و زندگی پس از زندگی بیشترین مخاطب‌ها را داشتند.
کد خبر: ۶۶۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰ - 16April 2024

مخاطبین صداوسیما در مرز ۷۰ درصد/ «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بیشترین مخاطبین را داشتندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی۱۴۰۳ با حضور «محسن شاکری‌نژاد» رئیس مرکز تحقیقات، «سلیم غفوری» قائم مقام معاونت سیما، «علی بخشی‌زاده» معاون صدا، «حسن عابدینی» معاون امور استان‌ها، «احمد خورشیدی» مدیرعامل تلوبیون و «حسین قرائی» مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد. 

در ابتدا، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی با بیان اینکه مرکز تحقیقات صداوسیما به‌عنوان یکی از مراکز افکار سنجی کشور دو نوع نظرسنجی تلفنی و حضوری انجام می‌دهد، اظهار داشت: نظرسنجی حضوری به‌دو صورت درب منازل و سبک محله‌ای میدانی صورت می‌گیرد که معمولا برای نظرسنجی‌ درباره موضوعات حساس است.

وی به تشریح روند شکل‌گیری نظرسنجی‌ها پرداخت و افزود: ما براساس استانداردها از هزار تا ۴۰ هزار نمونه در نظرسنجی حضوری با افراد ارتباط می‌‌گیریم اما نظرسنجی‌های صداوسیما بخاطر اینکه حساسیت زیادی ندارد معمولات به‌صورت تلفنی و البته بخشی از آن‌ها حضوری صورت می‌گیرد. 

رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی خاطرنشان کرد: ما هر دو هفته یک‌بار میزان مخاطبین برنامه‌های طولانی‌مدت تلویزیون را سنجش می‌کنیم و شاید درباره هر سریال ۱۰ بار نظرسنجی صورت می‌گیرد لذا هر فصل میزان مخاطبین رسانه ملی سنجیده می‌شود و مهمترین نظرسنجی ما در این خصوص نظرسنجی از پیام‌گیران ما هستند و امسال در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان این نظرسنجی صورت گرفت و می‌توان گفت جدیدترین نظرسنجی ما در همین ایام صورت گرفت.

شاکرزاده درباره میزان مخاطبین رسانه ملی گفت: کلیت مخاطبین ما در آخرین نظرسنجی ۶۶ درصد بوده است؛ البته این آمار مختص به مراکز استان‌هایی است که افراد ما در تیم نظرسنجی حضور دارند. داده‌های ما در یک نظرسنجی در ۱۵ هزار مخاطب میزان مخاطب در شهرستان‌ها تقریبا ۷۰ درصد و میزان مخاطبین در روستاها ۷۸ درصد است. 

وی درباره سریال‌های پرمخاطب تلویزیون عنوان کرد: «نون خ» با ۴۱ و نیم درصد پرمخاطب‌ترین سریال ایام نوروز، «زیرخاکی» با ۲۴ و ۹ درصد و سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲ و نیم درصد پرمخاطب‌ترین سریال‌های این ایام هستند و در مجموع در هفته اول نوروز میزان مخاطبین رسانه ملی ۸ درصد افزایش داشت و این آمار در شب‌های قدر کاهشی بود.  

در ادامه، سلیم غفوری قائم مقام سیما با بیان اینکه برنامه‌های رسانه ملی با شروع ماه رمضان آغاز شد و سپس برنامه نوروزی پخش شد، اظهار داشت: سریال زیرخاکی و رستگاری به پایان رسیده است و سریال هفت سر اژدها و نون خ همچنان ادامه دارد و مخاطبین می‌توانند دنبال کنند.

وی با تاکید براینکه شبکه‌های یک و دو سه و چهار و نسیم و تهران برنامه‌های تحول سال نو را اجرا کردند، گفت: قله برنامه‌های ماه رمضان «محفل» و «زندگی و پس زندگی» بودند. درخصوص ماه رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه ویژه سحر و ۱۵ برنامه ترتیل‌خوانی و ۱۵ برنامه مناجات‌خوانی داشتیم. در مجموعه ۵۰ برنامه در این ایام پخش شد که ۵۰ درصد گفت‌وگو محور و ۲۴ درصد کلیپ و ۷ درصدبرنامه گزارشی و ۳ و نیم درصد پویانمایی بودند. 

قائم مقام سیما رویکرد امسال تولیدات را توجه به اقوام ایرانی دانست و تصریح کرد: در برنامه‌سازی‌هایی که صورت گرفت، توجه به سراسر ایران فرهنگی و آداب و رسوم و نگاه جهانی و امتی وجود داشت و تلاش شد قالب‌های متنوع برنامه‌سازی با محوریت خانواده صورت گیرد. 

سپس، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون آمار میزان مخاطبین تلوبیون ویژه تحویل سال را اعلام کرد و گفت: در این ایام ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی‌پی شبکه سه را تماشا می‌کردند؛ ۴ هزار و ۲۹۸ شبکه یک؛ ۳۰ هزار ۸۹۲ شبکه دو را تماشا می‌کردند. کاربران در این ایام با اینترنت رایگان خانگی تلوبیون را مشاهده می‌کردند. طی چهار سال اخیر پربازدیدترین برنامه افطار تلوبیون برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید لذا این دوبرنامه در رقابت بودند و سپس برنامه پناه و حلال و سدره پربازدید کننده بودند. در برنامه‌های سحرگاهی سر سفره خدا شبکه پویا، ماه من، سدره، سحرنشینی، ماه خدا پربیننده بودند. همچنین در بخش سریال‌ها «نون خ» با ۱۵۰ هزار و «زیر خاکی» ۱۴۰ «هزار هفت سر اژدها» و «جومونگ سه» بیشترین بیننده‌ها را داشتند.

در ادامه، علی بخشی‌زاده معاون صدا به تشریح برنامه‌های این ایام رادیو پرداخت و گفت: شش محور موسات، همدلی مسلمین، صبرراهبردی در برابر دشمن، نشاط اجتماعی، ترویج افطار ساده و خانواده‌محوری مولفه‌های اصلی تولیدات رادیو بود. در رادیو امکان پخش تلاوت‌های قومی و مذهبی وجود دارد لذا در این خصوص کمربند تدارک دیده شد و توانستیم تاثیرگذاری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها