امام جمعه مشهد:

مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف حلال مشکلات است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امسال را که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است؛ باید قطعی بگیریم چراکه آن چیزی که مسائل و منکرات شرعی را حل می‌کند، حضور شما مردم در عرصه‌های مختلف است.
کد خبر: ۶۵۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹ - 29March 2024

مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف؛ حلال مشکلات استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی؛ ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر امام هشتم، ضمن اشاره به فرارسیدن شب‌های قدر، اظهار داشت: دقایق، ساعات و لحظات امروز تا امشب دل‌ها از عشق مولا آکنده و کانون قلب‌ها و مغزها، متوجه نقطه با عظمت و عشق امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. آنچه در گذشته در جریان زندگی و سیره سیاسی امت اسلام سپری شده، نقطه تحلیلی برای فهم مسیر زندگی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ما هست.

وی در ادامه گفت: این‌که بدانیم یاد مظلومیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها برای این نیست که دل‌ها، عواطف و عشق‌ها در مظلومیت آن‌ها جریحه‌دار شود بلکه یک بخش آن برای این است که آنچه در آن روز پیش آمد را تحلیل کنیم تا امروز گرفتار آن پیش‌آمد‌ها نشویم.

امام جمعه مشهد همچنین با تأکید بر اینکه مرور تاریخی سیره سیاسی امت اسلام مهم است تا آن فجایع بر زندگی دینی ما و عشق ما به اهل‌بیت حاکم نشود، در ادامه یادآور شد: وقتی که خلافت غصب و مسیر رهبری و آن خط امامت و ولایتی که پیغمبر (ص) ترسیم کرده بودند؛ منحرف شد، جریان اسلام در مدیریت جامعه به‌کلی تغییر کرد به طوری که نظام اسلامی به نظام قبیله‌ای دوران جاهلیت تبدیل شد.

وی افزود: مردم چشم باز کردند دیدند فردی خلیفه پیامبر اکرم (ص) شده که تمام مرتع و چراگاه‌ها را به قوم خودش بنی‌امیه داده و گفته غیر این قوم کسی حق ندارند از آن‌ها استفاده کند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در تشریح انحرافات رخ داده پس از رحلت رسول خدا (ص) گفت: بنا بود عدل اسلامی بر مردم حاکم شود و همه به یک نحو از امکانات جامعه اسلامی بهره‌برداری کنند، اما در یک نمونه؛ وقتی که شب عروسی دختر خلیفه سپری شد، آقای داماد به خاطر این‌که دیشب داماد خلیفه شده، فردای آن روز به صندوقدار بیت‌المال مراجعه کرد و صد هزار مثقالی طلا به‌عنوان رونمایی آقای داماد از بیت‌المال دریافت کرد. به همین دلیل، مردمی که این انتظار را از حکومت اسلامی نداشتند، به تنگ آمده و با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کردند تا اوضاع به زمان پیغمبر (ص) بازگردد. مولا روز اول گفت همه‌چیز را زیر و رو می‌کنم، آنکه پایین است بالا برود و آنکه بالاست، پایین بیاید تا نظام اسلامی رسول‌الله در جامعه برقرار شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای دیدند اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام بخواهد اوضاع را به آن روز بازگرداند، تمام دزدی‌ها، چپاول‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی آنان از بین می‌رود، در ادامه اظهار داشت: برای این‌که این اتفاق نیفتد، آمدند یک جبهه ضد علی (ع) تشکل دادند. در این جبهه مسئله کشته شدن عثمان را به‌عنوان یک جریان ضد ارزشی قلمداد کرده و به‌پای علی علیه‌السلام گذاشتند تا به‌عنوان خون‌خواهی عثمان با امیرالمؤمنین بجنگند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تکمیل صحبت خود، یادآور شد: آنها، خودشان را پشت قرآن مخفی کردند تا به نام دفاع از کلام‌الله مجید با علی (ع) بجنگند. به همین دلیل؛ در بین مردم فساد و قضیه حکمیت را ایجاد کردند، پشیمان شدند و در جریان ظلم و جوری که خودشان انجام دادند، دامن مولا را گرفته و گفتند که تو هم شریک جرم هستی و باید توبه کنی! همه این جریانات در مدت سه سال اتفاق افتاد.

وی با اشاره به تحریک بزرگان سپاه امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین و شکست سپاه اسلام با فتنه عمروعاص اظهار داشت: وقتی مولا از جنگ صفین بازمی‌گشتند، جلوی دروازه کوفه به فردی از سیاسیون پر مدعای آن روز برخوردند. حضرت به او فرمودند: در شهر چه خبر است و نخبگان سیاسی چه می‌گویند؟ گفت مردم از اختلافی که در سپاه شما ایجاد شد پریشانند و نخبگان سیاسی می‌گویند: «علی (ع) جمعیتی داشت همه را متفرق کرد و بنای محکمی داشت که بنای خودش را خراب کرد، چطور می‌خواهد این بنا را بسازد و این جمع را فراهم کند». بر همین اساس باید گفت که یکی از علل مظلومیت امیرالمومنین (ع) این بود که مردم تغییر کرده بودند.

علم‌الهدی در تکمیل صحبت خود گفت: نکته این مسئله برای ما این است که اگر بنا شد مردم وارد صحنه شوند، همه‌چیز جلو می‌رود و اگر عقب بکشند همه‌چیز عقب می‌رود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نمازحمعه مشهد؛ با اشاره به الگوبرداری امام خمینی (ره) از تجربه تاریخی امت اسلام در جریان انقلاب اسلامی، یادآور شد: اولین کاری که امام راحل در معجزه انقلاب انجام داد این بود که ابتدا مردم را جمع کرد. به رغم اینکه در آن ایام اعلام شده بود که ساعت ۴ حکومت نظامی است، اما ایشان فرمودند که مردم به خیابان و عرصه بیایند.

امام جمعه مشهد با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ گفت: امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و معنای چنین اقدامی این است که‌ای مردم! از ابتدای انقلاب هر جا شما در صحنه بودید انقلاب جلو رفت و آمریکا با همه فتنه‌گری‌اش شکست خورد و هرکجا شما مردم نبودید، کشور در بن‌بست ماند.

وی در ادامه به لزوم حضور آحاد مردم در عرصه رشد و تعالی کشور تأکید کرد و در ادامه افزود: مردمی که می‌خواهند نظامی روی کار باشد که آخرش به دست وجود مقدس بقیه‌الله برسد و این نظام را جهانی بکند باید در عرصه حاضر باشند. تا شما مردم در عرصه هستید، انقلاب جلو می‌رود. در این راه؛ مسؤولان، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در دولت، بایستی موانع را بردارند تا مردم به عرصه تولید بیایند و از سرمایه، فداکاری، نبوغ، توان و استعدادشان در مسیر اقتصادی استفاده کنند. اگر مشارکت مردم در این عرصه محقق شد، ما موفق خواهیم شد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام که حجیت درگاه خدا را داشت، اما چون مردم نیامدند؛ آن حضرت نتوانستند اهداف خود را جلو ببرند منتهی خط شکست نخورد و جریان تشکیل شد. مولا جریانی را راه‌اندازی کردند که آن جریان به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، اگر ایستادگی در خط ولایت علی (ع) و فرزندان ایشان در این مردم نبود، قصه به پیروزی انقلاب منتهی نمی‌شد.

علم‌الهدی در پایان خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد تأکید کرد: شعار سال را قطعی بگیریم که همه مسائل همچون اقتصاد و حجاب با مشارکت مردم حل می‌شود و آنچه که مسائل و منکرات شرعی را حل می‌کند، حضور شما مردم در عرصه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار