«فتحی شقاقی»؛ متفاوت‌ترین رهبر در میان رهبران مقاومت

«فتحی شقاقی» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین پس از عمری مجاهدت در راه آرمان‌های مردم فلسطین و تحمل سال‌ها رنج اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی به دستور سران این رژیم اشغالگر و نامشروع و در یک عملیات نظامی به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۵۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶ - 30March 2024

«فتحی شقاقی»؛ متفاوت‌ترین رهبر در میان رهبران مقاومتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «فتحی شقاقی» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، شخصیتی شجاع، مومن و متفکر و یکی از چهره‌های درخشانی بود که موجب ایجاد و شکل‌گیری مبارزات اسلامی مردم فلسطین شد و تا زمان شهادت تمامی سعی و تلاش خود را برای پیش‌برد این جهاد الهی و ظلم ستیز به کار گرفت.

زندگی‌نامه و تولد

ریشه خانوادگی «فتحی شقاقی» به روستای «زرنوقه» در نزدیکی یافا در فلسطین اشغالی برمی‌گردد. این خانواده به دنبال اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ معروف به «یوم النکبه» به شهر «رفح» در نوار غزه مهاجرت کرد و شقاقی در ۴/۱/۱۹۵۱ در شهر رفح متولد شد. خانواده وی از نظر مالی وضعیت ضعیفی داشتند و پدرش یک کارگر بود که در صحرای سینا کار می‌کرد. شقاقی در این خانواده مذهبی و مقید بزرگ شد و هنوز چندان قد نکشیده بود که در پانزده سالگی مادر خود را از دست داد.

تحصیل و اشتغال

«فتحی شقاقی» به تحصیل خود ادامه داد و وارد دانشگاه «بیرزیت» (Birzeit) در کرانه باختری شد و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ریاضیات، در دو مدرسه قدس مشغول به کار شد. اما عطش وی به پزشکی باعث شد وی در سال ۱۹۷۴ وارد دانشکده پزشکی در دانشگاه «الزقازیق» شود و پس از فارغ‌التحصیلی در بیمارستانی در قدس مشغول شود؛ شقاقی پس از آن به عنوان پزشک متخصص اطفال در نوار غزه مشغول کار شد.

انتشار مقاله و شعر

«فتحی شقاقی» در مدت اقامت و تحصیل در مصر ده‌ها بحث و بررسی و مقاله و شعر به نام‌های مستعار منتشر کرد که معروف‌ترین این نام‌ها (عزالدین الفارس) است. او مقالاتش را در مجله المختار الاسلامی چاپ قاهره با این اسم امضا کرد.

ازدواج

شقاقی با خانم «فتحیه الخیاط» از قدس ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر به نام «خوله» و دو پسر به نام‌های «ابراهیم و اسامه» است.

کتاب «خمینی راه‌حل و آلترناتیو اسلامی»

وی در ابتدا تحت تأثیر اندیشه «اخوان المسلمین» مصر و پس از آن تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت و کتابی با عنوان «خمینی راه‌حل و آلترناتیو اسلامی» را نوشت. او به خاطر نگارش این کتاب در سال ۱۹۷۹ در کشور مصر بازداشت شد.

بازداشت و تبعید

فتحی شقاقی که هیچ گاه از مبارزه دست برنمی‌داشت به فاصله سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۶ چندین بار بازداشت شد و در آگوست ۱۹۸۸ یعنی آغاز انتفاضه در فلسطین به اتهام رهبری آن، به لبنان تبعید شد.

عملیات‌های ضدصهیونیستی

از بارزترین عملیات‌هایی که «فتحی شقاقی» نظارت بر آن را بر عهده داست عملیات «بید لید» در تاریخ ۲۲/۱/۱۹۹۵ بود که طی آن ۲۲ نظامی صهیونیست کشته و ۱۰۸ نفر دیگر مجروح شدند. این عملیات باعث شد «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی دستور ترور فتحی شقاقی را صادر کند.

بر همین اساس، «انور محمد عطیه سکر» و «صلاح عبدالحمید شاکر» دو شهادت‌طلب فلسطینی بودند که در روز عملیات خود را به بزرگترین مرکز تجمع نظامیان صهیونیست در بیت‌لید در «نتانیا» واقع در فلسطین اشغالی رساندند و با دو انفجار بسیاری از آن‌ها را کشته یا زخمی کردند؛ عملیاتی که رابین آن را با حمله ده‌ها جنگنده برابر دانست.

شخصیت

در زمینه شخصی فتحی شقاقی شخصیتی کاریزماتیک داشت که کمتر در میان دیگر رهبران مقاومت پیدا می‌شود. وی توانسته بود به صورت همزمان فرمانده مردمی و دبیرکل یک جنبش فلسطینی و در عین حال یک متفکر دارای دیدگاه و پروژه بیداری نه در سطح فلسطین بلکه در سطح کشور‌های عربی و اسلامی باشد. پژوهش‌های وی بسیاری از بحران‌ها در زمینه‌های مختلف را در بر می‌گرفت و این شهید درباره افغانستان، ترکیه، لبنان و ... نوشته است.

نحوه ترور

«فتحی شقاقی» پس از عمری مجاهدت در راه آرمان‌های مردم فلسطین و تحمل سال‌ها رنج اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، هنگامی که فقط ۴۴ سال سن داشت به دستور سران رژیم صهیونیستی و در سال ۱۹۹۵ طی یک عملیات نظامی که توسط موساد سازماندهی شده بود به دست جوخه‌های ترور سازمان یافته دولتی به شهادت رسید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار