یادداشت/ میلاد پناهی

فشار بر سوریه با هدف گرفتن امتیاز

سوریه مستعد این است تا در صورت ادامه دار شدن حملات به مناطق مسکونی دوباره شاهد درگیری‌های داخلی شده تا با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی غربی نقشه‌ای که سال‌ها برای دولت بشار اسد توسط آمریکا کشیده شده بود عملی شود.
کد خبر: ۶۵۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷ - 17March 2024
فشار بر سوریه با هدف گرفتن امتیازگروه استان‌های دفاع‌پرس - میلاد پناهی؛ از آغاز درگیری در غزه، تجاوز به خاک سوریه بار‌ها از شمال توسط ترکیه به بهانه مبارزه با پیشمرگه‌های کرد و از جنوب توسط رژیم صهیونیستی با هدف حذف فرماندهان مقاومت سرعت گرفته و گستردگی این حملات موجب شده دولت سوریه از دفع اقداماتی این چنینی عاجز باشد و معلوم نیست که سامانه‌های پدافندی برای محافظت از چه چیزی قرار داده شده اند.
 
در بیشتر این حملات سامانه‌های راداری سوریه قادر به شناسایی پرتابه و جنگنده‌ها نیز نبوده و بنظر می‌رسد شاید با هدف نشان دادن عدم توانایی سامانه‌های پدافندی روسی این مسئاله بوجود آمده باشد چرا که سامانه مختلف پدافندی کوتاه و میان برد ساخت روسیه در اطراف پایتخت و شهر‌های بزرگ سوریه مستقر شده اند.
 
آسمان سوریه هر روزه شاهد جولان هواگرد‌هایی شده که عمدتا مبداٌ پروازی آن‌ها مشخص نبوده و دست به هر کاری زده تا در گام اول با ضربه به گرو‌های مقاومت حاضر در سوریه و همچنین تحقیر ارتش سوریه بتوانند موجبات نارضایتی مردم سوریه نسبت به عملکرد سازمان رزم کشورشان را ایجاد کنند.
 
اینکه حضور نیروی هوایی روسیه در حومه دمشق تا چه اندازه باعث تردید در حملات کشور‌های متخاصم به خاک سوریه شده است نیز خود جای بررسی دارد، ولی مطمعناٌ جنگنده‌های روسی می‌توانند با گشت‌های پروازی و رهیگیری در روند کاهشی شدن حملات نقش داشته باشند. البته نباید این نکته را که تمرکز پدافند هوایی سوریه به امن نگه داشتن شهر دمشق بوده و تاکنون در تهاجم به این شهر سامانه‌ها واکنش قابل قبولی را نشان داده اند.
 
سوریه که طی یک دهه گذشته مدام شاهد درگیری‌های داخلی بوده، مستعد این است تا در صورت ادامه دار شدن حملات به مناطق مسکونی دوباره شاهد درگیری‌های داخلی شود و با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی غربی نقشه‌ای که سال‌ها برای دولت بشار اسد توسط آمریکا کشیده شده بود عملی شود.
 
رسانه‌های منطقه‌ای نیز حال که وضعیت در سوریه را متشنج می‌بینند، سعی بر دمیدن در آتش تفرقه بین گروه‌های شبه نظامی، مردم و دولت داشته تا در ایجاد سریعتر تنش‌های داخلی نقش ایفا کنند. این رسانه‌ها تلاش دارند تا گرانی و تورم موجود را به درگیری‌های پراکنده صورت گرفته و همچنین به حضور گروه‌های مقاومت در سوریه ربط داده تا با ایجاد شکاف بین مردم و دولت بتوانند به اهداف خود برسند.
 
بعید نیست در صورت ادامه حملات اشغالگران صهیونیست به سوریه، گروه‌های شبه نظامی (تکفیری) با ایجاد تظاهرات‌های نمایشی مردمی سعی در به خشونت کشیدن این اعتراضات داشته باشند و سپس با تسلیحاتی که از قبل توسط آمریکا و هم پیمانانش در منطقه تامین شده است به سرنگون کردن بشار اسد فکر کنند.
 
تداوم حملات به سوریه و درگیر کردن این کشور در درگیری داخلی می‌تواند برای غرب این امکان را مهیا کند تا با دولت مرکزی بر سر حضور گروه‌های مقاومت و همچنین نظامیان روس به مذاکره نشسته و حتی در صورت بی نتیجه بودن این اقدام، کمترین دستاورد برایشان مختل کردن تجهیز گروه‌های محور مقاومت خواهد بود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار